Disruptieve innovatie is een trend die blijft

Disruptieve innovatie is een trend die blijft
  • Bureaus
  • 21 mei 2015 @ 15:46
  • Link
  • Helga Voogd
    Helga Voogd

    Partner
    Van Santen Netwerk
  • InnovatieCreatieCannesTrendsInteractie

Zeg eens. Welke verleiding kun jij niet weerstaan? Wat moeten marcommers en creatieven doen om jouw aandacht te winnen? Moeten ze vertrouwen uitstralen? Vind je het zinvol dat zij bepalen wat goed voor je is?

De lente is een spannende tijd. Ik word er altijd weer vrolijk van. Nu de SpinAwards, Exprix en Lampen zijn uitgereikt, valt op dat er frisse, trendy wind waait in communicatieland. Vooral disruptieve, vernieuwende en pakkende concepten gaan er met de prijzen vandoor, en daar geniet ik van. Er zijn echt jaloersmakend mooie campagnes ontwikkeld. Google’s concept Nightwalk in Marseille is er zo een. Porsche’s Blindtrade van Pon’s Automobielhandel vind ik eveneens boeiend, omdat dit idee ons op een andere manier naar reclame laat kijken. En als de boel 180 graden de andere kant opgaat, wordt het interessant.


Toen ik vorig jaar Cannes bezocht, ging RAW for the Oceans er met een Lion vandoor. RAW for the Oceans is een samenwerking tussen G-Star en Bionic Yarn van Pharrell Williams. Het Amsterdamse bureau Part of a Bigger Plan tekende voor het concept en ik merk dat het me tot op de dag van vandaag raakt. De uitwerking van het verhaal emotioneert en emotie zorgt voor engagement. Dat is de les die alle marketeers kunnen leren van de met prijzen overladen cases die ik net heb genoemd. Ze maken iets in je los.

Er zijn grofweg zeven manieren om mensen te fascineren:

  1. Gedrevenheid. Steekwoorden: menselijk, verbindend, emotioneel 
  2. Kracht. Steekwoorden: leiderschap, doelgericht, doortastend, zelfverzekerd. 
  3. Status. Steekwoorden: doelmatig, optimalisatie, bewijsdrift, erkenning
  4. Vertrouwen. Steekwoorden: respect, loyaal, consistent, consientieus, betrouwbaar 
  5. Geheimzinnigheid. Steekwoorden: cliffhangers, onvolledig, onuitgesproken, karma, sfeerrijk. 
  6. Alertheid. Steekwoorden: waakzaam, gedetailleerd, pro-actief, probleemvoorkomend. 
  7. Vernieuwing. Steekwoorden: creatief, probleemoplossend, ideëenrijk.

De ene trigger is niet beter dan de andere. Ze hebben allemaal hun functie. Doelgroeponderzoek laat marcommers zien hoe ze hun doelgroep het best kunnen benaderen om contact te maken en te onderhouden. Geheimzinnigheid lijkt me voor banken geen logische trigger. Vertrouwen weer wel.
Gedrevenheid triggert mij persoonlijk enorm. Ik vind het fantastisch als mensen gloedvol over hun vak praten en er alles van weten. Maar wat voor mij geldt, kan voor een ander een stuk minder gelden.

Toch is er één fascinatie die vrijwel alle mensen aanspreekt: innovatie. En dan bij voorkeur disruptieve innovatie. De geest van de mens blijkt vatbaar voor ideeën die een sociaal karakter hebben en tegenwicht bieden aan de dingen die we kennen. Start-ups zijn daar een goed voorbeeld van. Hun door techniek gedreven kijk op de wereld zet ons denken op z’n kop. Ze voegen waarde toe op een manier die sinds de jaren zeventig niet meer is vertoond. Er ontstaan nieuwe producten, nieuwe diensten en soms zelfs hele nieuwe markten.

Studenten van de Willem de Kooning Academy bewijzen met ‘A Place to Stay’ dat de opkomende generatie creatieven de trend van disruptie en vernieuwing als geen ander begrijpt. Met hun concept voor Airbnb en het Leger de Heils wonnen ze een dikverdiende SpinAward. Een typisch staaltje van denken, creëren en doen. Gewoon doen wat je denkt en onderweg bijsturen en zo goed en waardevol maken dat vrijwel ieder mens er door gefascineerd raakt.

In juni vertrek ik weer voor een paar dagen naar Cannes. Heel benieuwd hoe de Nederlandse campagnes zullen scoren in het internationale krachtenveld. Ik wens alle inzenders heel veel succes en ‘Leeuwen’ toe. En alle thuisblijvende marketeers wens ik veel inspiratie en vernieuwende inzichten bij het bestuderen van de inzendingen op Canneslions.com.

Het is toch heerlijk om al die nieuwe ontwikkelingen op ons vakgebied te volgen? Tegelijkertijd vind ik het ook noodzakelijk. Disruptieve vernieuwing is een trend die blijft. Techniek valt niet meer weg te denken en zal ons steeds meer mogelijkheden bieden. Als marcommers kunnen we toegevoegde waarde leveren door van de gebaande paden af te wijken en snel te schakelen. Want vergeet niet dat vernieuwing, zonder regie, in chaos kan eindigen en dat is natuurlijk niet te bedoeling.

Alert zijn, slim werken, flexibiliteit tonen, de juiste disciplines bij elkaar brengen en dan gaan! Keihard werken en concepten ontwikkelen waarmee je het verschil voor je organisatie kunt maken. Het zijn fascinerende tijden!  

Helga Voogd

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken