Teveel Ikea-inspiratie
- Bureaus
- 27 aug 2015 @ 15:00
- Link
-
Joost van Liemt
Strategy Director
Energize - CommunicatieSalesMarketing
- 27 aug 2015 @ 15:00
- Joost van Liemt
Thomas Alva Edison wist het al: goed werk vraagt om 99% transpiratie en 1% inspiratie. Deze bekende uitspraak is de makers van de Ikea-gids blijkbaar ontgaan. Afgelopen week viel ie weer op de mat. Het dikke, rijkelijk van fotografie voorziene bladerboek van de Zweedse meubel-en-nog-veel-meer-verkoper. Mooi toiletvermaak.
Nu hebben we toevallig nieuwe tuinmeubels nodig. En omdat we er niet teveel geld aan wilden uitgeven, werd door mijn geliefde Ikea bezocht. Ze kwam terug met de zwart-wit folder van een soort setje, of serie in het Ikeaans, bestaand uit simpele lijntekeningen. Duidelijke informatie, maar ik wilde toch wel even zien welke kleur dat dan bij benadering was. Wat doe je dan: je pakt de gloednieuwe, net ontvangen gids erbij.
Nu kan ik een uitgebreid exposé houden over de zoektocht naar het setje – want het heeft even geduurd voor ik het zeker wist. Dat wil ik niemand aandoen. Laat ik volstaan met te zeggen dat het gezochte item niet is gevonden. Niet in de catalogus, in ieder geval.
Want de catalogus is geen catalogus, het is een inspiratiedocument. Misschien zelfs een persoonlijke experience. Denk ik. Het moet je op ideeën brengen, zoveel is duidelijk. Natuurlijk is dat leuk bladeren, op het toilet. Maar als je iets wilt weten, of een specifiek product zoekt, ben je wel even bezig. Niks inspiratie, alleen maar transpiratie.
Ikea is niet de enige die de inspiratie boven simpel gebruiksgemak plaatst. In de vaste overtuiging dat iedereen geïnspireerd dient te worden, wordt mijn brievenbus zowel digitaal als fysiek overladen met brochures waar je al snel de weg in kwijt raakt, of waarvan je het doel niet meer begrijpt omdat het niet wil duiden, maar inspireren.
De bouwmarkt waar je geen recht stuk hout meer kunt kopen, is een inspirience center geworden. De supermarkt is een wirwar van recepten, leuke tafelideetjes, de automobielindustrie gaat allang niet meer over vermogen of verbruik, maar over het leven zelf, de bakker verkoopt geen brood meer maar meelsoorten, kortom, iedereen lijkt het nodig te vinden om niet meer het product centraal te stellen, maar de beleving. En vaak wordt die beleving in een inspiratiejasje gegoten.
Er is niets mis met inspiratie. Maar soms is het gewoon handig als je iets kunt vínden. Informatie. Plaatjes. Prijzen. Even de index erop naslaan en je hebt het gevonden. De aandacht voor inspiratie is ten koste gegaan van gewone informatie. Ze zijn doorgeslagen. In de queeste naar de aandacht van mensen hebben we besloten dat informatie inferieur is aan inspiratie, dat het hoogste goed dat we mensen kunnen geven, inspiratie is. Stel je dat eens voor als je de weg zoekt via Google Maps of een gewone kaart. Dan kom je niet ver.
Aandacht maakt alles mooier, zo staat voorop de catalogus te lezen. Ben ik het 100% mee eens. Maar een beetje meer aandacht voor het dagelijks leven van mensen met simpele vragen zou geen kwaad kunnen. Een beetje meer aandacht voor de praktijk van alledag. Waar inspiratie, hoe jammer ook, maar een beperkt deel van uitmaakt. Dat geldt zeker niet alleen voor Ikea. Dat geldt voor iedereen die denkt dat je er met alleen een beetje inspiratie wel bent.
-
Joost van Liemt
- Werkt bij: Energize
- Functie: Strategy Director
- Website:http://www.energize.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
- Warc Effective 100 2024:... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing