Adblockers, Instagram Adverising en ander prachtig nieuws

Adblockers, Instagram Adverising en ander prachtig nieuws
  • Bureaus
  • 5 okt 2015 @ 06:02
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Online advertising

In deze donkere dagen voor de digitale industrie was daar ineens prachtig nieuws. Vol verwachting klopte mijn hart. Kloppend van eindelijk goed nieuws.

Het gaat immers al weken over maar één ding. Adblockers. De dood voor de branche. Pure ellende voor uitgevers, merken en alles en iedereen die in het midden centjes probeert te verdienen. 

De ene na de andere kenner komt aan het woord en oplossingen variëren van slimmere technologie inzetten zodat mensen zelf bepalen wat ze willen zien tot een volledige black-out van het internet. 

Vol verbazing en met een opengevallen mond lees ik zoveel als ik kan. 

Tijdens het lezen valt me één ding op. Er zijn zo weinig mensen die praten over de oorzaak

De consument wordt al jaren met totale onzin gespamt. Banners die zogenaamd getarget zijn, banners die door middel van retargeting nogmaals op je scherm verschijnen. Banners die mij een reis naar New York aanbieden terwijl ik bij diezelfde aanbieder een uur geleden een reis voorgenoemde bestemming heb geboekt. Creativiteit is ver te zoeken. Uitgevers plakken het liefst vijf uitingen op een pagina.

Adverteerders willen vooral geen pixels toelaten op pagina's die er echt toe doen zodat retargeting relevant wordt in plaats van storend. Hoe leuk is een banner die me bedankt voor het boeken van mijn reis naar New York? Nu voel ik me een klant die niet heeft betaald. Een uiting die totaal negeert wie ik ben. Fuck dat, dat accepteert toch geen consument.

Nee die adblocker is er omdat wij er een zooitje van hebben gemaakt. En is dat dan gek? Welnee, de digitale industrie is aan het puberen. We moeten dit zien als kans en zegen. Creatiever werk, minder ads en bovenal accepteren dat de keten is omgedraaid. De consument is de baas op het internet. Let’s face it.

Maar dan, terug naar mijn hartklopping.

De eerste Nederlandse advertentie op Instagram!

Een platform wat door de gebruiker wordt geroemd vanwege het gebrek aan advertenties en de mogelijkheid om prachtig, mooi en creatief werk vrijwillig te volgen. Een platform waar de jeugd massaal naar toestroomt en waar beeldmateriaal van merken vrijwillig gevolgd wordt.

Dat platform krijgt eindelijk de eerste adverteerder. Een heus persbericht kondigt de komst aan van de advertentie in kwestie. Jongeren snapchatten rap over dit heugelijke feit.
 



De advertentie is een mayonaise merk, gezien de doelgroep op instagram is dat redelijk logisch.

Dan de uiting. Weg enthousiaste hartklopping. Wat is dit? Waarom is dit? En waarom lees ik nou niet in een persbericht wat de resultaten, reacties en ideeën achter de campagne zijn? De eerste is niet altijd de beste. Waarom is de eerste zijn iets om trots op te zijn? Dat is toch geen doel an sich? Ik snap er helemaal niets van - en met mij geloof ik vele jongeren. 

Is er al een adblocker voor Instagram?


Arno Peperkoorn
is directeur Result Recruitment
www.resultrecruitment.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken