Adblockers: voeg waarde toe voor de klant
- Bureaus
- 12 okt 2015 @ 10:40
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ContentReclameKlantenOnline advertising
- 12 okt 2015 @ 10:40
- Gastblogger
Als ik een recept voor een verjaardagstaart zoek, wil ik geen confronterende uitnodiging van een sportschool ontvangen. Als ik tips wil voor het schoonmaken van mijn magnetron snap ik niet waarom ik word gevraagd een lot te kopen waarmee ik verschrikkelijk veel geld kan winnen. Omdat ik met honderd miljoen euro nooit meer zelf mijn magnetron hoef schoon te maken?
Gratis content kan nu eenmaal niet echt kosteloos zijn. En als de consument niet hoeft te betalen, dan moet een ander dat doen. Dat begrijpt iedereen en vind ook niemand erg. Mits het maar logisch is en waarde toevoegt.
Behavioural data maken het online gedrag van de website bezoeker inzichtelijk. Deze data gebruiken marketeers om relevante proposities af te kunnen stemmen op een bepaalde doelgroep en hen via het best converterende kanaal op het juiste moment te bereiken. Deze data omvatten voorspellende waarden die helpen aan hoge(re) conversies. In dit geval voor de online uitgevers van content maar zeker ook voor de adverteerders.
Case: ik ga op donderdagavond op zoek naar een recept voor een verjaardagstaart voor een kind. Wat zegt dat over mijn profiel: grote kans dat ik een werkende moeder ben, die voor het aankomend weekend van dochterlief een taart wil bakken. Ik zou dan geholpen zijn met een eenvoudig recept of… een advertentie van een supermarkt waar je online pakketten kunt kopen waarmee je zelf eenvoudig een schitterende taart kunt bakken. Of een bakker waar je gepersonaliseerde taarten kunt bestellen die thuis worden bezorgd. De technologie is er immers, maar waarom wordt hier dan zo weinig gebruik van gemaakt?
Retargeting
Een zijstap, maar wel in lijn met relevante content versus advertenties, is retargeting. Waarom wordt content die op een website is bekeken even later op een identieke manier elders weergegeven? Als ik dat online verjaardagstaartpakket niet interessant genoeg vond en een andere website ga raadplegen, dan vind ik dat zelfde pakket even later nog steeds niet interessant. Waarom krijg ik dan geen alternatief pakket geboden dat op basis van mijn profiel interessant zou moeten zijn? Of additionele informatie hierover, of referenties van klanten die eerder dit pakket hebben gebruikt en hier laaiend enthousiast over zijn.
Ook bij retargeting zou veel creatiever en relevanter gekeken moeten worden naar de content die wordt getoond. Uitzonderingen daargelaten, maar hier valt nog veel te winnen.
Data-uitruil en verrijken
Adverteerders en contentuitgevers zouden beter moeten samenwerken; een partnership aan moeten gaan en data uitruilen om relevante content en aanbiedingen in dezelfde context te kunnen doen.
Op deze manier kun je data verrijken en elkaar versterken. Daarnaast zou je profielen en daarmee de mens achter de data, verder kunnen completeren door de bezoeker zelf achter de knoppen te zetten. Qiy Foundation werkt al op een dergelijke manier: dit platform faciliteert de consument om zelf aan tegen welke data zij beschikbaar willen stellen voor welke aanbieding of organisatie.
Een dergelijke werkwijze zouden contentuitgevers ook kunnen hanteren om een beter klantbeeld van de bezoekers te krijgen: vraag hen waar hun interesse naar uitgaat en hoe zij geholpen kunnen worden. En vind uit hoe je de consument nu echt blij maakt, hoe je daadwerkelijk waarde toevoegt aan zijn leven.
Relevantie converteert! En dan vindt de consument het helemaal niet erg om advertenties te zien. Of is dit een uitnodiging voor contentuitgevers om het businessmodel van Blendle nader te onderzoeken?
Maricken Hengeveld is partner bij CiRi Marketing en directeur van Platform voor Klantgericht Ondernemen (PvKO).
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- PvKO
- waarde
- Platform voor Klantgericht Ondernemen
- reclame
- klant
- consument
- CiRi
- online advertising
- content
- Maricken Hengeveld
- column
- Adblockers
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
- Warc Effective 100 2024:... 26-03-2024
- Chocomel aast op samenwerking met Hak25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing