Irritatie door banners valt te verminderen

Irritatie door banners valt te verminderen
  • Bureaus
  • 5 okt 2015 @ 07:48
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Online advertisingOnlineOnderzoek

De gemiddelde westerling ziet per dag honderden reclame-uitingen, waarvan het grootste gedeelte bestaat uit banners, buttons en andere online middelen. Voor adverteerders is het daarom belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat hun online advertentie opvalt. Maar hoe ver kan je daarin gaan?

Uit onderzoek van MediaTest (n=762) blijkt namelijk dat banners die extra opvallend zijn tevens leiden tot een hogere mate van irritatie. Het realiseren van een online advertentie die weinig irritatie opwekt blijkt nogal lastig te zijn, zeker wanneer je een oudere doelgroep wilt bereiken.

Generatiekloof

De mate van irritatie veroorzaakt door verschillende banners verschilt sterk tussen leeftijdsgroepen. Alle leeftijdsgroepen geven aan online banners irritant te vinden, maar de oudste groep uit dit onderzoek, de 55-plussers, vindt de online banners nóg irritanter dan de jongere generatie. Zeker bij een oudere doelgroep moet men dus goed de voor- en nadelen van het gebruik van online banners tegen elkaar afwegen. Ook zijn er duidelijke verschillen zichtbaar tussen de verschillende type banners. Voor de minder opvallende type banners geldt dat hoe ouder men is, hoe irritanter men de type banner vindt en hoe groter het verschil is tussen beide leeftijdsgroepen. De meest in het oog springende type banners wekken bij alle leeftijdsgroepen een vergelijkbare mate van irritatie op. 


Zorgvuldige keuze in type banner vermindert onnodige irritatie

Of dit betekent dat geen enkele vorm van online banners meer in je reclamestrategie opgenomen mag worden? Zeker niet! Er bestaan veel variaties van banners op websites, die ook verschillen in de mate van irritatie die zij opwekken. Wanneer online banners onderdeel zijn van de reclamestrategie, kies dan voor een subtiele banner. Deze type banners, waar men dus makkelijk omheen kan, wekken een lagere mate van irritatie op. Het gebruik van bijvoorbeeld een videosuggestie rechts van een video of van een zogenaamde skybox, waarbij om de inhoud van de website aan de rechterbovenkant een advertentie is geplaatst, zijn veilige keuzes. Ook het gebruik van de radical, een reclame-uiting die verschijnt als passe-partout rondom de inhoud van een website, kan weinig schade aan je merk aanrichten.    

Type banners die een hoge mate van irritatie opwekken, zijn opvallende banners waar men niet omheen kan. Wanneer men een tekst overlay in een YouTube-video te zien krijgt of wanneer er een expendable banner wordt getoond, die uitklapt wanneer de bezoeker met de muis over de uiting beweegt, zal dit een hoge mate van irritatie opwekken. De layered ad, waarbij een advertentie als een laag over de onderliggende website wordt getoond, wekt de meeste irritatie op. Het opwekken van irritatie betekent niet zo zeer dat je banner geen effect heeft, maar de vraag rijst hoe ver je hierin kan gaan. Welke mate van irritatie is acceptabel bij de inzet van een banner zonder dat het te veel afbreuk doet aan je merk? Houd de clicks van de banners goed in de gaten, maar staar je er niet blind op. Een hoog aantal clicks door het plaatsen van een layered ad kan ook veroorzaakt worden door mensen die het proberen weg te klikken, maar daar niet in slagen.

Marketeers: bepaal je online strategie zorgvuldig, houd de beoogde doelgroep in gedachten en wees je bewust van het effect op je merk.

Eline Zwinkels is Junior Research Consultant bij MediaTest.
www.mediatest.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken