[RA*W Report] Racisme en de kracht van social media

[RA*W Report] Racisme en de kracht van social media
  • Bureaus
  • 23 jun 2016 @ 11:53
  • 19425 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • CampagnesCannesEvenementSocial media

Er zijn zo ontzettend veel interessante marketing insights om over te schrijven vanuit Cannes, maar soms springt één case er gewoon uit. Als RA*W-reporter stuitte ik op een inzending waar ik kippenvel van kreeg: 'Racism Mirrors', van het Braziliaanse bureau W3haus. Veelbesproken en indrukwekkend.

Alle aantekeningen voor dit stuk heb ik even opzij gelegd omdat ik deze case zo spraakmakend vind dat ik jullie dat niet wil ontnemen. ‘Racism Mirrors’ een intense outdoor-campagne waarbij mensen die racistische opmerkingen op social hebben gepost, deze terug zien op een billboard dichtbij hun huis. De afzender herkent zijn opmerking en het is de bedoeling dat hij of zij zich ongemakkelijk voelt en diep schaamt. En daarbij hopelijk in de toekomst minder geneigd is deze haatberichten te delen.

Virtueel racisme naar offline wereld brengen

De campagne is van het Braziliaanse bureau W3haus. Middels geotagging data wordt duidelijk waar de mensen van de racistische quotes wonen. De social post worden letterlijk overgenomen op een billboard dichtbij hun huis waarbij de namen en gezichten van de afzenders geblurred zijn. Social media is blijkbaar een plek waar men zich anoniem en comfortabel voelt om anderen aan te vallen op hun etniciteit. De resultaten van de  campagne tonen aan dat er geen verschil meer is tussen de off- en de online wereld.

De traffic naar de website is niet alleen gegenereerd in het land van herkomst, waar het probleem enorm is, maar bereikte in totaal 151 andere landen. Het doel van de campagne was om te zien of mensen afgeschrikt worden door hun eigen gedrag op het moment dat ze hier publiekelijk mee geconfronteerd worden. Liefst 83% van de overtreders heeft zijn of haar social network-account opgeheven. Daarbij was awareness voor dit probleem een belangrijke pijler. Volgens Google is er vier keer meer gezocht op virtueel racisme. En Valtermelt geeft vrij dat er meer dan 4,39 miljard online impressies zijn geweest.

Confronterende kracht van social media

Niet alleen het probleem van racisme wordt hier aan het licht gebracht. Ook de kracht van social media wordt op een confronterende manier voelbaar. Deze kracht, positief en negatief, geldt uiteraard ook voor merken in de breedste zin van het woord.

Eerder op de dag kaartte Will Smith dit topic ook aan. Volgens dit multi-talent en succesvolle zakenman wordt er tegenwoordig kritischer “gecreëerd”. Zo moeten er nu ‘echt’ goede films gemaakt worden omdat een slechte al in de eerste 10 minuten globaal is gekilled.

Uiteraard geldt ditzelfde voor producten. Will Smith gelooft dat er een verschuiving gaande is van producten naar mensen. Dat betekent dat de focus is verschoven van beredeneren naar marketen. Waar voorheen de USP’s van het product werden opgedrongen aan de consument staat nu de consument volledig centraal. Dat wil zeggen dat je je best moet doen de ander echt te begrijpen in plaats van handelen vanuit je eigen percepties en behoeftes en deze opleggen en opdringen.

Will Smith is ervan overtuigd dat mensen dingen kopen omdat ze de connectie voelen met de waarden die dat merk heeft. Deze wordt groots kenbaar in alles wat je doet, offline maar nog veel sneller en makkelijker online. Maar koestert men wel dezelfde normen en waarden online als dat ze offline doen?

RA*W-reporter Layla Kaspi werkt als client manager voor DreamCatch.



Will Smith op het j.l. Cannes Lions Festival (foto: LK)



Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken