Wat Cannes heeft te leren van ons

Wat Cannes heeft te leren van ons
  • Bureaus
  • 30 jun 2016 @ 17:29
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InspiratieReclameEvenementCreatieCannes

Het Cannes Lions Festival is weer voorbij. Closing gala. Vuurwerk. Leeuwen in de tas mee naar huis, naast de kater. En honderden blogs over wat we van Cannes geleerd hebben. Maar wat als we het omdraaien? Marten Meijboom, boardmember van JongeHonden, geeft zijn tegendraadse visie.

Maar liefst 75% waren de Young Lions-passen in prijs gestegen ten opzichte van vorig jaar. Kwamen we achter via de website. Want de organisatie had niks laten weten. En op 45 jonge creatieven is dat nogal wat extra budget, wat er niet was.

Maar met acht man bestuur hebben we de schouders eronder gezet. En in vier maanden tijd het gat gedicht. Dankzij een heleboel hele lieve mensen. RA*W kampte met hetzelfde probleem en heeft het ook opgelost. Opgeven was voor beide partijen nooit een optie, er moest gewoon nog harder gewerkt worden. Want jong talent verdient zijn plek in Cannes.

Tijdens ons eigen, gratis festival Budget Lions gaven we een positieve draai aan de geldkwestie. En kwamen de grootsten ter aarde hun tijd en wijsheid doneren aan de jongsten uit het vak. In de cabana van de IAA, die we voor de gelegenheid gratis mochten lenen.

We hadden Neil Heymann en Kevin Brady, ECD’s van Droga5, Wesley ter Haar, oprichter van MediaMonks en Geoffrey Hantsen, CCO van Happiness Anywhere / FCB Global. Stuk voor stuk eindbazen, die speciaal voor de aanwezigen een talk hadden voorbereid over hoe je hen het best voorbij kan streven.

Ook werd de Gouden Zaag uitgereikt, aan de twee keihard knallende jonge honden Sharon de Graaf en Mees Ubachs. Een prijs die al twaalf jaar bestaat dankzij Lode Schaeffer en Peter van Woensel Kooy. Omdat zij ook hun steentje willen bijdragen aan jong talent.

Alles niet mogelijk zonder onze vriendjes en klanten. Die stuk voor stuk een onmisbare bijdrage leveren aan het platform voor de nieuwe generatie creatie. En zo ervoor zorgen dat het in de toekomst alleen nog maar beter zal gaan met de creativiteit in ons land en daarbuiten.

Toen ik het gisteren bij elkaar optelde, kreeg ik een beetje kippenvel. Dat zoveel mensen zoveel over hebben voor talent. En dat wij zoveel ambitieuze jonge mensen mogen vertegenwoordigen, die allemaal jaloersmakend lekker bezig zijn.

Dat is een beweging van wereldformaat. Eentje die al 24 jaar snoeihard gaat. En zich nu aan het uitbreiden is naar België, Hongarije, het Verenigd Koninkrijk, Zweden, USA en misschien zelfs Zuid-Korea. Nog meer kansen voor nog meer talent.

Dan zou je toch zeggen dat een Cannes Lions zou staan te springen om dat op hun manier te stimuleren? Helaas lijkt het alsof ze het ons vooral moeilijker willen maken. Zo mag de bus sinds vorig jaar nergens meer staan en zijn we daarmee een hoop zichtbaarheid verloren. Werd het openingsgala gescheiden waardoor jong en oud voortaan apart de week moeten openen. Een verkeerd signaal als je het mij vraagt. En hebben we nu passen die met 1550 euro voor vier dagen bijna net zoveel kosten als een jaar studeren.

Natuurlijk laten we ons daar niet door tegenhouden. Natuurlijk gaan we daar alleen maar harder door rennen. En natuurlijk zijn we druk met Cannes aan het overleggen hoe we het anders kunnen doen. Zodat we het festival weer toegankelijker kunnen maken voor jonge creatieven. Maar als ik terugkijk op een jaar waarin we met met zijn allen zo pal achter jong talent zijn gaan staan dan denk ik: daar kan dat festival nog een boel van leren.

Marten Meijboom, boardmember JongeHonden

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken