Don't spread your legs, spread the word!

Don't spread your legs, spread the word!
  • Bureaus
  • 24 okt 2016 @ 00:11
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • EvenementMarketing

Cindy Gallop spreekt op het Golden Drum Festival. Het reclamegebeuren van Centraal Oost Europa waar creatieven uit 26 landen samen komen. Cindy heeft het over hoe de wereld te veranderen door reclame. Toch maar even naartoe want het schijnt iets bijzonders te zijn.

Dat is het dus ook. Hoe de verandering plaats moet vinden voor een betere wereld gaat naar mijn inschatting erg lang duren maar laten we bij het begin beginnen, volgens Cindy moeten er meer vrouwen in de top bij de reclamebureaus. En als het even kan dan ook geen blanke vrouwen. Dat doet de truc die het proces in gang zet. 

En hoe ze het onderbouwt: het staat als een huis. Er is niet één schuldige aan te wijzen, we doen er allemaal aan mee zoals de reclamewereld er nu uitziet. Blanke mannen praten met blanke mannen over succesvolle blanke mannen. Hoe kan dat?

Omdat vrouwen taken doen die mannen niet leuk vinden zodat mannen dingen kunnen doen die ze wel leuk vinden. 

Het staat vernieuwing in de weg. Dus verander. Nu meteen. Iedereen! Het zijn haar woorden en ik ben het er helemaal mee eens.

En dan niet zoals een Inge Ligthart van gerenommeerd reclamebureau Dawn, het nummer-1 bureau van sociaal verantwoorde reclame. Deze topdame, waar er zo weinig van zijn volgens Cindy, zegt in een discussie op Adformatie over seksisme in de reclamewereld dat het spel over is met mij. Ze is mij spuugzat. Nu zeker en eerder ook al. Ik sla de plank constant mis. Ik draag niets bij. Ik ben overbodig.

Oh, zeg ze dat echt? Ja! Veel vrouwen aan de top, zoals een Inge, vertonen bitchgedrag. Valse loeders zijn het. Krengen van robots. Maar dat is niet erg want het is goed te verklaren: vrouwen aan de top moeten zich eenmaal aanpassen in een mannenwereld om overeind te blijven staan en dat doen ze onder meer door zich als een klootzak te gedragen. Ze zijn het niet, je prikt er ook zo doorheen. Ook als man.

Komt u er nog uit? Als Cindy Gallop in de buurt is, ga naar haar luisteren.

Dont spread your legs, Inge. Spread her words.

www.goldendrum.com

Martin Mol is partner en creative director bij MolConcepts

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken