De Wet van Snuf
- Bureaus
- 20 nov 2016 @ 20:01
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - Marketing
- 20 nov 2016 @ 20:01
- Dick van der Lecq
Komt een jonge marketeer bij de baas: ‘Walter luister, briljant plan. Ik heb 10% van het duurste bestandsdeel -onze parfum- uit de wasverzachter laten halen, bij honderd huisvrouwen getest en wat denk je, die Dove-koeien hadden niks in de gaten. Dikke winst, hatseflats!’ De marketingbaas schudt het hoofd, elk jaar hetzelfde liedje, pakt de roe en geeft de junior een ongenadig pak slaag. Het lijkt de reclame voor Klaverblad Verzekeringen wel. Hierin presenteren hijgerige carrièretijgers en adviseurs hun marketingtrucjes aan de directie, maar worden via de bedrijfslift rap op straat gezet.
Multinational leert marketingkunst van familiebedrijf en hond.
Adverteerders koketteren graag met hun goedertierenheid. Maar niet eerder struikelden ze als Moeder Theresa’s over elkaar heen om het goede voorbeeld te geven. Het lijkt verdikkeme wel verkiezingstijd. Albert-Heijn heeft de strijd aangebonden tegen suiker en harde vetten. Aldi zet in op Organic en gooit alle met pesticiden geproduceerde producten uit de winkel. Unilever gaat voedselverspilling met 33% terugbrengen. Lego stopt met adverteren in Britse kranten met een anti-immigranten-standpunt. En Hewlett-Packard stuurde zijn reclamebureaus een brief met de opdracht diversiteit van vrouwen en minderheden in hun bedrijf aan te pakken. Dertig dagen krijgen ze om hun diversiteitsplan te presenteren en een jaar om het uit te voeren. Lukt het niet, vliegen ze er –net als de Klaverbladadviseurs- subiet uit.
‘Wie goed doet, goed ontmoet’ heeft zijn oorsprong in de Bijbel en Koran. Maar vlak ook het boek ‘De Wet van Snuf’ van Jos Burgers niet uit. Zijn hond Snuf wordt zoveel geknuffeld dat deze –in tegenstelling tot zijn vrouw Julia- dag en nacht vrolijk voor hem klaar staat. Hij bewijst zijn wet ook met het Songfestival, waarbij Estland altijd ‘douze points’ geeft aan Letland, en omgekeerd. Het mooiste bewijs vinden we echter bij familiebedrijven die niet worden gedreven door rendementsnormen in een spreadsheet, maar door de normen en waarden gebeiteld in de fabriekspoort. Familieleden misbruiken hun bedrijf niet voor eigen gewin, maar voelen zich te gast in het bedrijf van hun kinderen. Geen toeval dat Bavaria in de nieuwe campagne heeft gekozen voor ‘Family brewers since 1719’ en ‘Welcome to the family’. Opmerkelijk dat ABN AMRO het familiegevoel juist heeft afgeschaft. Geen kerstpakket en volgend jaar zelfs geen Zalm.
Wat je Snuf geeft, krijg je terug.
Dit is de laatste column van Dick van der Lecq op deze plek. Zijn columns worden gebundeld en zijn ook te vinden op www.lecq.nl
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ruikt ‘t naar McDonald’s? Dat is hun nieuwe billboard
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Odido Business wil met B2B-campagne grote én kleine...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
Laatste Nieuws
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
- Foodafdeling Hema krijgt... 18-04-2024
- Nederlandse handelsmissie aan de bar... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing