Artificial Intelligence - What a Beautiful World!

Artificial Intelligence - What a Beautiful World!
  • Bureaus
  • 9 jan 2017 @ 04:06
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Zo rond de jaarwisseling is het een mooie tijd om lijstjes op te maken en trends te signaleren. Enkele weken geleden publiceerden onze internationale collega’s een trendrapport over artificial intelligence.

Een boeiend verhaal waarin de potentie van AI in elke fase van de customer journey wordt belicht aan de hand van een zoektocht naar de ideale partyjurk. Een goed getimed en vooruitstrevend rapport.

Machine learning is hot. AI was waarschijnlijk het buzz word van 2016, maar ook zeker meer dan dat. Er worden momenteel opzienbarende successen geboekt. Tech-reuzen als Google, Facebook, Apple en Microsoft zetten vol in op AI. Zij schijnen AI-talenten al startsalarissen met zeven cijfers te bieden. In maart versloeg Google’s AlphaGo System de Zuid-Koreaanse wereldkampioen Lee Seedol in het complexe Aziatische denkspel Go. In ons eigen land schilderde een computer met behulp van deep learning technieken een nieuwe Rembrandt. En New York Times Magazine beschreef de revolutionaire verbeteringen van Google Translate in een lang artikel zelfs als een I.A. Awakening.

AI zal het antwoord moeten worden op de onmenselijke hoeveelheid big data die wij en onze apparaten in toenemende mate gaan produceren. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Te hoog? Het concept artificial intelligence bestaat al jaren, maar met de komst van big data en de recente successen is de technologische trekker overgehaald. Wordt alles nu fantastisch of zijn we in de fase van opgeblazen verwachtingen beland? (zie: Hype Cycle van Gartner).

Het rapport lezende kijk ik persoonlijk niet echt uit naar bepaalde fases van de AI Powered Customer Journey. Computer systemen, met of zonder AI, hebben geen bewustzijn en kennen dus ook geen menselijke emoties. En toch zal AI onze emoties herkennen en daarop inspelen. Een oneerlijke strijd, volgens mij, no Go. Worden we straks met z’n allen artificieel verleid (om niet te zeggen misleid) zoals de hoofdrolspeler in de film Her? Ook de mogelijkheid van dynamic pricing spreekt mij bepaald niet aan. Ga ik straks premium prijzen betalen voor alles waarvan AI weet dat ik het toch wel koop? Betaal ik in de toekomst als koffieliefhebber alleen maar dure bonen. Dat lijkt mij geen zuivere koffie.

En toch: hoeveel artificiële rekenkracht er in de toekomst ook beschikbaar komt, ik betwijfel nog steeds of alle digitale voetsporen die we her en der, vaak willekeurig, met verschillende devices op internet achterlaten ooit echt een consistent beeld van ons en onze real time behoeften zullen opleveren. Natuurlijk is dat vloeken in de martech kerk. Zo’n opmerking gaat lijnrecht in tegen de mantra van de seamless digital experience waar we met z’n allen naar moeten streven.

Tijdens het lezen van het rapport vroeg ik ook mij af: What’s next? Het zal voor de internationale collega’s een hele kluif worden om volgend jaar in een trendrapport een nog groter voorschot op de toekomst te nemen.

Maar laten we het toch eens proberen…

Het enige device dat wat mij betreft alles over mij mag en kan weten is mijn smartphone. Het woord phone klinkt daarbij eigenlijk al meteen hopeloos ouderwets. Laten we het een iBot noemen, een personal digital assistant (en registreer de naam maar vast!).

Als onze iPhone nu al de rekenkracht heeft om een Apollo naar de maan te dirigeren, dan zal zo’n kunstmatig intelligente iBot in de toekomst hetzelfde kunnen met duizenden Apollo’s tegelijk en die Apollo’s dan ook nog allemaal veilig en rechtop kunnen laten landen op een klein platform midden in de oceaan.

Zo’n iBot zal ons overal kunnen volgen zonder onze privacy te schenden. De iBot herkent alles wat we zeggen, ziet alles wat we zien, hoort alles wat we horen en voelt hoe we ons voelen. Bij de iBot zijn onze data wel veilig, want de iBot weet altijd of wij er zelf bij zijn of niet. Aan vreemden heeft de iBot geen boodschap. Als een trouwe waakhond staat hij ons bij. Complete discretie is verzekerd, dus geen geroddel, zeker niet over zijn baas.

De iBot zal onze customer journeys volledig overnemen, zodat we daar niet veel tijd meer aan hoeven te besteden en we weer alleen echte journeys kunnen maken. Natuurlijk gaat de iBot dan mee op reis als onze persoonlijke butler. SEA is overbodig geworden. Met de iBot hoeven we nooit meer zelf een zoekopdracht uit te voeren. De iBot checkt continu het hele internet voor ons en presenteert meteen het beste product of service voor mij persoonlijk voor dat specifieke moment. Ik zal ook geen enkel concert of voorstelling meer hoeven te missen, want de iBot kent mijn agenda en voorkeuren. De tickets zijn al besteld.

Als er dan nog voldoende geld op mijn rekening staat tenminste.

Want reclame wordt overbodig. Daar zijn iBots totaal ongevoelig voor. Mijn iBot zal zich ook niet in de luren laten leggen door emoties, want die heeft hij niet. De iBot zal voortdurend doorleren en blijft zo een gelijkwaardige speler voor alle kunstmatige intellecten in cyber space. Als een kameleon zal hij voortdurend van ID veranderen en dus betaalt hij altijd de beste prijs. Voor aanbieders van producten en diensten zit er maar een ding op: het beste product maken voor de beste prijs!

En mocht er geen geld meer op mijn rekening staan voor een concert, dan zal mijn iBot mij troosten met mijn favoriete muziek, zoals Donald Fagen’s I.G.Y. (What a Beautiful World!).

Let vooral ook eens op de passende tekst en video van dit prachtige nummer!

Zou ons allerlaatste trendrapport straks echt zo’n toekomst schetsen? Voorlopig is er nog voldoende werk aan de winkel.

Gelukkig 2017!


Harm Jaap Hartmans is strateeg bij ZenithOptimedia

www.zenithoptimedia.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken