5 tips voor krachtige interne communicatie

5 tips voor krachtige interne communicatie
  • Bureaus
  • 18 feb 2017 @ 12:11
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Communicatie

Veel organisaties steken zowel tijd, geld als energie in professionele personeelsuitgaven, zowel online als in print. Dit betekent nog niet dat de interne communicatie ook effectief is. MediaTest doet veel onderzoek naar interne communicatie en heeft daarbij een grote hoeveelheid kennis en ervaring opgedaan.

Over de jaren heen hebben we een aantal punten zien terugkomen die de prestaties van artikelen ten behoeve van interne communicatie in hoge mate kunnen verbeteren. Onderstaand geven we vijf tips om een goed artikel te schrijven voor jouw interne communicatie.


1. Duidelijk in één oogopslag

Vooral bij langere artikelen is het vaak niet meteen duidelijk waar deze over gaan. Door tussenkoppen en kaders toe te voegen, kan de scanbaarheid van het artikel verbeterd worden. De lezer wil in één oogopslag kunnen zien waar het artikel over gaat.
 

2. Goede koppen en tussenkoppen

Om in één oogopslag duidelijk te maken waar je artikel over gaat, is het van belang dat de (tussen)koppen die je gebruikt, de essentie van het artikel goed samenvatten en tot meer begrip leiden over de inhoud van het artikel. Zo kan de lezer op basis hiervan beslissen het artikel wel of niet te gaan lezen.
 

 3. Herkenbaarheid

Herkenbaarheid is een belangrijke voorspeller voor het bereik van een artikel. Natuurlijk is het in (inter)nationale organisaties niet mogelijk om in elk artikel iedere regio aan bod te laten komen of voor iedereen een bekende persoon aan het woord te laten. De lay-out kan bijdragen aan herkenbaarheid door het merk ‘uit te stralen’. Daarnaast zorgt een relevante doorvertaling naar de praktijk voor herkenbaarheid. Hierover meer in de volgende tip.
 

4. Relevante informatie

Relevante informatie zorgt voor meer herkenbaarheid. De relevantie van een artikel kan in het algemeen verhoogd worden door:

-          tips en adviezen voor de dagelijkse praktijk

-          statistieken en benchmarks

-          een kader met de status of tijdlijn van bijvoorbeeld een project of traject

-          vergelijkingen van doelgroepen

-          het beschikbaar stellen van een link of contactpersoon voor vragen of verdieping

-          lezers een reactiemogelijkheid te geven op bijvoorbeeld het intranet
 

5. Betrouwbaar beeld

Het is belangrijk dat het artikel een betrouwbaar beeld van de meningen en gevoelens in de organisatie geeft. Probeer een zo realistisch mogelijk beeld neer te zetten en niet alleen de positieve kant te belichten. Het is hierbij ook van belang transparant te zijn in keuzes van de redactie. Zo wordt een hogere mate van vertrouwen in de artikelen bewerkstelligd.

Yanniek Hendriks is is Junior Research Consultant bij MediaTest.

www.mediatest.nl

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken