5 tips voor krachtige interne communicatie
- Bureaus
- 18 feb 2017 @ 12:11
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Communicatie
- 18 feb 2017 @ 12:11
- Gastblogger
Veel organisaties steken zowel tijd, geld als energie in professionele personeelsuitgaven, zowel online als in print. Dit betekent nog niet dat de interne communicatie ook effectief is. MediaTest doet veel onderzoek naar interne communicatie en heeft daarbij een grote hoeveelheid kennis en ervaring opgedaan.
Over de jaren heen hebben we een aantal punten zien terugkomen die de prestaties van artikelen ten behoeve van interne communicatie in hoge mate kunnen verbeteren. Onderstaand geven we vijf tips om een goed artikel te schrijven voor jouw interne communicatie.
1. Duidelijk in één oogopslag
Vooral bij langere artikelen is het vaak niet meteen duidelijk waar deze over gaan. Door tussenkoppen en kaders toe te voegen, kan de scanbaarheid van het artikel verbeterd worden. De lezer wil in één oogopslag kunnen zien waar het artikel over gaat.
2. Goede koppen en tussenkoppen
Om in één oogopslag duidelijk te maken waar je artikel over gaat, is het van belang dat de (tussen)koppen die je gebruikt, de essentie van het artikel goed samenvatten en tot meer begrip leiden over de inhoud van het artikel. Zo kan de lezer op basis hiervan beslissen het artikel wel of niet te gaan lezen.
3. Herkenbaarheid
Herkenbaarheid is een belangrijke voorspeller voor het bereik van een artikel. Natuurlijk is het in (inter)nationale organisaties niet mogelijk om in elk artikel iedere regio aan bod te laten komen of voor iedereen een bekende persoon aan het woord te laten. De lay-out kan bijdragen aan herkenbaarheid door het merk ‘uit te stralen’. Daarnaast zorgt een relevante doorvertaling naar de praktijk voor herkenbaarheid. Hierover meer in de volgende tip.
4. Relevante informatie
Relevante informatie zorgt voor meer herkenbaarheid. De relevantie van een artikel kan in het algemeen verhoogd worden door:
- tips en adviezen voor de dagelijkse praktijk
- statistieken en benchmarks
- een kader met de status of tijdlijn van bijvoorbeeld een project of traject
- vergelijkingen van doelgroepen
- het beschikbaar stellen van een link of contactpersoon voor vragen of verdieping
- lezers een reactiemogelijkheid te geven op bijvoorbeeld het intranet
5. Betrouwbaar beeld
Het is belangrijk dat het artikel een betrouwbaar beeld van de meningen en gevoelens in de organisatie geeft. Probeer een zo realistisch mogelijk beeld neer te zetten en niet alleen de positieve kant te belichten. Het is hierbij ook van belang transparant te zijn in keuzes van de redactie. Zo wordt een hogere mate van vertrouwen in de artikelen bewerkstelligd.
is Junior Research Consultant bij-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing