Het populisme van Dick van der Lecq en Diederik Breijer

Het populisme van Dick van der Lecq en Diederik Breijer
  • Bureaus
  • 24 feb 2017 @ 14:40
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Creatie

Toegegeven. Ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik de presentatie van Dick van der Lecq zag op het MWG Congres. En al even hilarisch was de reactie van Diederik Breijer. De vorm is leuk. Maar de inhoud is natuurlijk verschrikkelijk.

Dick heeft een duidelijke boodschap. De beste creatieven werken niet bij mediabureaus maar bij (zijn) reclamebureau. Tegenwoordig als je je gefrustreerd voelt, achtergesteld en in de minderheid bent dan ga je je punt maken met een populistische boodschap, via de media. Je verpakt het in een tweet, gefotoshopte post of zelfs - zoals in dit geval - in een bewerkt filmpje. En je verspreidt het via Twitter, Facebook of een publiek podium, zoals een congres. Ja, Dick heeft goed opgelet de laatste tijd. En dan de reactie van Diederik, die rechtstreeks werd aangevallen. Gelijk terugslaan. Gevat. En uiteraard via een gemanipuleerde videoboodschap, via de media verspreid. De pers doet de rest. Het populisme viert hoogtij. En het vak vermaakt zich.

De boodschap van Dick is bekrompen natuurlijk maar niet nieuw. Al sinds ik me kan herinneren kijken sommige themabureaus neer op actiemarketingbureaus, werken brand managers en direct marketeers langs elkaar heen. Denken merkenbouwers dat e-commerce managers niets van merken snappen en andersom.

En dat terwijl we elkaar zo hard nodig hebben. Juist in deze tijd. Waar branding en performance hand in hand moeten gaan. Elkaar moeten versterken. Omdat we gebruik maken van dezelfde kanalen en praten tegen dezelfde consumenten. Creatie, Media, Data en Distributie zijn essentieel geworden om de individuele consument te bereiken en te beraken. En dat is tegenwoordig steeds moeilijker. De beste resultaten zijn dan ook alleen maar mogelijk wanneer niet de ego’s van de Dick’s en Diederik’s van deze wereld centraal staan. Maar de geweldige merken waar zij voor mogen werken.

Daar ligt de uitdaging voor de marketeer van vandaag. Integratie is daarbij de sleutel. Populisme zoals deze zorgt voor vermaak van het volk maar ook voor een grotere scheiding tussen partijen en idealen. Laat dit maar over aan de politiek en laten wij ons focussen om het beste te doen voor de consumenten en de merken waarvan ze houden. Dat is al moeilijk genoeg.

Ruud Verheijen is Business Development Director bij MEC

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken