Wat kan marketeer leren van Boef die alle records breekt?

Wat kan marketeer leren van Boef die alle records breekt?
  • Bureaus
  • 22 mrt 2017 @ 10:22
  • Link
  • Oscar den Ouden
    Oscar den Ouden

    PR & Content Consultant | Mede-oprichter
    Merktroubadour
  • EndorsementMuziekMarketingPromotieMerken

Voor wie het gemist heeft: rapper Boef breekt momenteel alle records. Hij domineert de hitcharts en weet dus goed zijn publiek te bereiken. Is er iets dat marketeers van deze ‘straatjongen’ kunnen leren? Jazeker! Ik zet de acht belangrijkste insights op een rij.

1. Hij zoekt continu contact

Het succes van Boef maakt duidelijk dat je meerdere kanalen nodig hebt om je doelgroep te engagen. En dat al die kanalen minstens evenveel aandacht verdienen. Zo is Boef druk in de weer met zijn YouTube-kanaal, onderhoudt hij fanatiek verschillende social media-kanalen, treedt hij live op en brengt op diverse platformen zijn muziek uit. Het zijn allerlei wegen waarop zijn doelgroep met hem in contact is.

2. Hij speelt met woordspelingen

Marketeers passen het zo nu en dan toe, maar rapper Boef is er de meester in: woordspelingen. Hij rijgt ze knap en in rap tempo aaneen. Als consument word je hierdoor aan het denken gezet en verleid om zijn muziek meermaals te beluisteren en te overdenken. Telkens ontdek je weer een nieuwe. Als voorbeeld: 'Voor mijn homie weet je dat ik flappen trek, maar ben ik in België logisch dat de Anderlecht.'

3. Hij kiest zijn influencers zorgvuldig

Denk maar niet dat Boef een partnership zou aangaan met iemand die verre van bekend is. En dat zouden marketeers dus ook niet moeten doen! Sevn Alias, Ali B, Ronnie Flex, Lil Kleine; stuk voor stuk zijn het artiesten die de afgelopen periode in de hiphop-scene ongekend populair bleken. Zij zijn niet toevallig allen op het nieuwe album van Boef te horen. Wil je impact creëren? Kijk dan uit naar influencers die daadwerkelijk bekend zijn en die trouwe fans met zich meebrengen.

4. Hij is dankbaar

Wat marketeers nog weleens vergeten nadat ze een nieuwe klant hebben binnengehaald, is om deze nieuwe klant aandacht te geven. Boef is echter dankbaar voor iedere fan en deelt die gevoelens regelmatig. Dit zorgt bij zijn fans voor erkenning en draagt ongetwijfeld positief bij aan de (langdurige) relatie. Tip!

5. Hij is hét bewijs dat negatieve publiciteit goed kan zijn

Is er door een luie journalist een slap artikel geschreven? Niet getreurd! Rapper Boef stond tot nog geen half jaar geleden bekend als treitervlogger dankzij een optreden bij RTL Late Night. Nu zit hij aan dezelfde tafel en vertelt over zijn records.

6. Hij is eerlijk

Gevangenisstraf, diefstal, drugsdeals, naar eigen zeggen heeft Boef het allemaal gezien en gedaan. Of dat erg wordt gevonden? Niet nu hij aangeeft zijn leven te beteren en er eerlijk over is. Advies: schuif de fouten die je als merk maakt niet onder het tapijt, maar toon berouw en wees er eerlijk over. Je publiek waardeert deze eerlijkheid enorm en is heus vergevingsgezind.

7. Hij weet wie hem verder kan helpen

Boef stond slecht te boek en wilde juist een positief imago. Bij wie hij advies inwint? Ali B natuurlijk! Boef weet dus goed bij wie hij moet zijn en wie hem daadwerkelijk verder kan helpen.

8. Hij spreekt ‘onze taal’

Nederland is een mooi en divers land, waarin talloze culturen samenleven. Boef erkent dit en mixt Arabische melodieën met Nederlandse songteksten die – over het algemeen en wanneer je goed luistert– voor iedereen duidelijk verstaanbaar zijn. Hij sluit dus niemand uit. Wanneer heb jij voor het laatst een campagne gelanceerd waarmee héél Nederland zich kan identificeren?

Oscar den Ouden is mede-oprichter van PR-bureau Merktroubadour

Feiten en cijfers over Boef

  • Zestien (!) nummers van Boef’s nieuwe album stonden afgelopen weekend in de Nederlandse Top-20 van Spotify
  • Met 4.6 miljoen streams is Boef de meest gestreamde artiest op één dag
  • Met 4,2 miljoen streams scoort Boef het record voor meest gestreamde album op één dag
  • Binnen 1 dag en 8 uur scoort Boef maar liefst 1 miljoen views op YouTube (NL-record)
Oscar den Ouden

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken