Trendspotting in Cannes: digitaal is het echt niet helemaal
- Bureaus
- 25 jun 2017 @ 12:15
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - InspiratieVirtual RealityTrendsCannes
- 25 jun 2017 @ 12:15
- Gastblogger
Over het fenomeen Cannes zijn ontelbare verhalen te vertellen. Zeker vooraf: de mensen die er zijn geweest hebben de mooiste woorden over voor de overdadigheid van inspiratie, nieuwe contacten en poolparty's. En ik ben ook maar een geboren Drent die verder niet zo heel veel gewend is, dus ik dacht: mijn eerste keer Cannes, ik laat de boel lekker over me heen komen en hoop daarna weer een poosje mee te kunnen babbelen over de laatste trends. Want dat hoort er toch een beetje bij. Maar na vijf bomvolle dagen met inspiratie en indrukken realiseer ik mij ineens dat de grootste trend geen virtual reality of artificial intelligence is. Nee, dat is iets heel anders.
Zal ik het zeggen?
Goed: een stukje menselijkheid.
Echt waar. Menselijkheid! In bijna alle talks die ik zag en bijna alle gesprekken die ik voerde kwam menselijkheid naar voren: respect the craft, respect each other, om er maar even een paar Engelse woorden in te slingeren.
Ook in campagnes zie je het meer en meer. En dan bedoel ik niet het biermerk dat met een commercial wil laten zien dat ieder onderwerp bespreekbaar wordt zolang je hetzelfde biertje drinkt, maar ik bedoel de Colombiaanse telecomgigant die telefooncellen omtovert tot plekken waar mensen zonder rekening hun cash geld kunnen storten en zodoende een bestaan op kunnen bouwen.
Gewoon best wel sympathiek.
Maar waarom is dat? Misschien omdat de wereld digitaler is dan ooit en we ons een beetje bedreigd voelen. Misschien omdat er zoveel shit gebeurt in de wereld. Misschien zijn we ons meer en meer aan het realiseren dat om tot de gaafste ideeën te komen, je elkaar nodig hebt.
Of misschien zijn we in Cannes wat vrijer en onbezorgder dan in het ‘echte leven’ en is naar elkaar luisteren en met ideeën komen die de wereld mooier maken gewoon een stuk eenvoudiger. Nouja, dat is niet misschien, dat is denk ik gewoon zo.
Maar ik meen het wel: Cannes heeft me wat dat betreft ongelooflijk verbaasd. Niet in de laatste plaats omdat ik voel dat de jongeren worden omarmd.
Iedereen vindt wat RA*W doet geniaal. Iedereen die ik sprak nam de tijd om te luisteren, om te vragen en om te adviseren. Ik denk dat ik namens de hele groep van dertig spreek als ik zeg dat we het heel fijn vinden om serieus genomen te worden, ook als we in roze zwembroek tussen de overhemdjes staan of op een opblaasbare flamingo door een zwembad drijven.
Sarah Watson zei in een heel fijne private session met RA*W: Your superiors are not a barrier, but your access to success. Formidabele quote, eentje die wij als jonge gasten en gastinnen goed in onze oren moeten knopen.
Ik wil er alleen nog wel iets aan toevoegen.
Beste bureaubazen, creatieve meesterbreinen en andere dertig-plussers uit onze fijne industrie: your young talents are not a barrier, but your access to success. Laten we dit lekker samen doen. Groeten van de toekomst!
Bart Luppes, copywriter bij Isobar.
RA*W doet voor MarketingTribune dagelijks verslag vanuit Cannes.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 13,... 29-03-2024
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing