Jaknikkers in marketing

Jaknikkers in marketing
  • Bureaus
  • 24 nov 2017 @ 10:11
  • Link
  • Jeroen Ritsema
    Jeroen Ritsema

    creative director // founder
    True Ideas
  • Marketing

Draagvlakmarketeers roepen nooit als eerste iets over een vernieuwend idee. Rustig wachten ze af tot alle reacties op tafel liggen en gooien er dan met het grootste gemak wat uiterst gênante corporate woorden bovenop. Termen waar de rest lekker op kan ja knikken.

“Wenkend perspectief”, “tractie krijgen” of “interne barometer”, het zijn woorden waarmee ze de ondernemende vibe in de kamer langzaam maar zeker smoren. Op het eerste gezicht lijken ze zo organisatievriendelijk, maar draagvlakmarkteers zijn bloed-je-link. Tenminste, voor een goed idee. En het ergste is: het worden er steeds meer.  De draagvlakmarketeer rukt op.

Niet blij

Goede ideeën breken door barrières en brengen verandering. En in een organisatie is daar niet iedereen altijd blij mee. En voor ‘niet blij’ zijn draagvlakmarketeers intens allergisch. Ze krijgen er namelijk stante pede een slappe ruggengraat van. Zonder eerst zelf na te denken wat ze van een idee vinden, vragen ze rücksichtslos de mening van anderen. Ze kijken ongegeneerd toe hoe iedereen hun plasje over het idee doet. Vlijtig trekken ze van afdeling naar afdeling terwijl ze een spoor van concessies achterlaten. Waarom hechten deze marketeers zoveel meer waarde aan draagvlak dan aan marketing? Watskeburt? 

Koers

Wie is de marketeer ook al weer? Zijn ze soms vergeten dat zij de marketeer zijn? Dat zij tot de ondernemende geesten behoren die zich met slimme en vernieuwende ideeën moeten invechten in nieuwe markten. Zij die eerst bij zichzelf te rade gaan, een mening vormen en daarvoor gaan staan. Zij die een plan echt sterk maken voordat Greetje van de afdeling Procurement er ongevraagd iets van kan vinden. Zij, die, als er weerstand komt, gewoon blijven staan. Omdat ze verdomd goed weten dat achteraf niemand zich stevige, interne discussies zal herinneren. Maar wel het succes van een disruptieve marketingactie. Dus houden zij koers. Linksom of rechtsom. Zij weten precies waar ze die interne barometer moeten stoppen. 

Ballen

Waar zijn ze nou? Die creatieve ondernemende marketeers met brains and balls? Ze lopen zeker nog rond. Maar het houdt niet over als je het mij vraagt. Zij die iedereen aan tafel het gevoel geven dat ze achter de feiten aanlopen. Die de cursusvolgende-stakeholdermanagers hun corporate prietpraat doen inslikken. En die het reclamebureau op het puntje van hun stoel laten zitten. Omdat ze hen echt durven uit te dagen. En ze keihard kan laten rennen. Omdat iedereen voelt dat ze samen een verschil gaan maken. Die marketeers. Die hoeven geen draagvlak te creëren. Die zijn het zelf.  

Jeroen Ritsema

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken