[column] Als bankier tussen de creatieven

[column] Als bankier tussen de creatieven
  • Bureaus
  • 20 feb 2019 @ 12:42
  • Link
  • Daan de Kleijn
    Daan de Kleijn

    Business Director
    Vandejong
  • ZakelijkCreatieHRStrategie

Eind 2018 zocht creatief bureau Vandejong een business director om het team te verrijken. Het werd een bankier. Een onwaarschijnlijke match die drie maanden later al vele nieuwe inzichten heeft opgeleverd. Maak in deze blog kennis met Daan de Kleijn.

Na vijf jaar gewerkt te hebben in de financiële sector wilde ik meer maatschappelijk betrokken en ondernemend werk doen. Nu bevind ik me ineens tussen de creatieven. Dat zorgt voor andere inzichten en een nieuwe focus.

Betekenis vormgeven

Eén van mijn eerste observaties is dat creatieve bureaus altijd zo hard voor anderen aan het werk zijn, dat ze hun eigen verhaal niet genoeg aandacht geven. Extra lastig als je betekenis vormgeeft voor anderen en daarom jezelf steeds opnieuw wil uitvinden.

Ik weet dat er in de corporate wereld veel mensen zijn die naar hun purpose zoeken en impact willen maken, maar het lastig vinden om dit te laten zien. Aangezien creatieven dit proces als geen ander begrijpen, ligt voor mij de focus in het eerste jaar dan ook om aansluiting te zoeken bij die partijen. Om samen hun maatschappelijke agenda’s tastbaar te maken op een vernieuwende en licht activistische manier.

Creativiteit voorbij de middelen

Het hogere doel, de betekenis of purpose krijgt altijd een centrale plek in het merk dat gemaakt wordt voor de opdrachtgever. Het is de essentie van het verhaal. De uitvoering, vorm, het vehikel of medium is alleen een middel om het concept uit te dragen. Het is niet altijd makkelijk om uit te leggen dat je daarom niet alleen over de middelen moet nadenken.

We zien vaak dat bestaande structuren niet werken, en je nieuwe manieren nodig hebt om mensen aan je te binden. Dit resulteert in creativiteit die meer is dan alleen communicatie, denk ook aan nieuwe business-modellen, stichtingen, fondsen, B.V.’s en certificaten. Ik zet dan ook graag mijn ervaring in de corporate sector in om creatieven uit te dagen om nog meer waarde te creëren, buiten de gebaande paden van een campagne of een website.

(Meer)waarde meten

Als we het over waarde hebben, gaat het vaak over euro-waarde. De financiële en creatieve sector hebben allebei behoefte aan transparantie: waarde moet gemeten worden. Maar hoe bepaal je de waarde van een idee? Hoe meet je het resultaat van creativiteit?

De waarde van iets wordt vaak uitgelegd in euro’s, maar de meerwaarde die je als organisatie levert voor je klanten, je omgeving en je eigen mensen is minstens zo belangrijk. Ik ga op zoek naar hoe we deze waarde en impact kunnen vinden en delen, en hoe we inzicht kunnen bieden voorbij de korte termijn euro waarde.

En met deze focus op betekenis en waarde is de overstap van bankier naar de creatieve sector een stuk logischer dan mensen op het eerste gezicht denken.

Volg de avonturen van Daan de Kleijn in een serie blogs die hij schrijft voor MarketingTribune.

Daan de Kleijn

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken