[column] Grote Marketing Congres: dwarse denkers en opmerkelijke gamechangers

[column] Grote Marketing Congres: dwarse denkers en opmerkelijke gamechangers
  • Bureaus
  • 6 nov 2019 @ 16:59
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingCongresEvenement

Een heel marketingcongres over 'breaking the rules' klinkt heel uitdagend – ook voor de organisatie – en dat bleek het ook wel een beetje op het dinsdag 5 november gehouden Het Grote Marketing Congres.

Maar eerlijk is eerlijk: 2019 was een sterke editie met goede spreiding van marketinghelden, dwarse denkers en opmerkelijke gamechangers, al maakte het nogal uit waar je na de pauze terechtkwam in de programmering.

Het Grote Marketing Congres heeft een lange geschiedenis. Via een lange rij uitgevers, aangesloten branche- en beroepsorganisaties, sponsoren en vaktitels stuiterde het – tot voor kort enige – marketingcongres van Nederland alle kanten uit, maar sinds vier jaar is het gekoppeld aan 24festival, de Effie-uitreiking, vaktitel Adformatie en Het Concertgebouw in Amsterdam als locatie.

Of die combinatie met vooral reclamemakers de meest gelukkige is, is in de afgelopen jaren al een aantal keer bediscussieerd, maar feit is dat het programma van een soort marketingcommunicatie-congres weer terugkeerde naar zijn roots, die wat meer op deep understanding van het vak en de functie leunt. Waar de grote Mark Ritson 'marcom' als onderdeel van het marketingvak ooit degradeerde tot de 10 á 15 procent die het uitmaakt, kreeg en krijg je in vakmedia toch vaak het gevoel dat die 15 procent goed is voor 80 procent van het nieuws en de aandacht. Begrijpelijk, want zichtbaar en er gaat een hoop geld in om, maar marketingdirecteuren worden zelden afgerekend op een campagne. Wél op de herpositionering of stragische heroriëntatie die eraan ten grondslag ligt en de omzetstijging die het oplevert. Vooral dat laatste.

Door de koppeling aan de Effies – 's avonds – en 24festival loopt er onvermijdelijk veel bureau- en mediavolk door het Concertgebouw op een dag waarop dus ook hét Grote Marketing Congres plaatsvindt. Dat was gisteren niet anders. Het aantal échte marketeers dat zijn hand mocht opsteken bij breakouts bleef aan de lage kant, maar lag hoger dan pakweg twee jaar geleden het geval was. Met zo’n dag waarop veel 'marketingdienstverleners' in de zaal zitten, loop je het gevaar een hele dag te organiseren over de waard waarbuiten wordt gerekend: de marketeer met de hand aan de knoppen. De vrouw/man die advies moet uitbrengen aan de board, die de rekening aftikt van het bureau, wiens carrière afhangt van die ene launch, de persoon die de salesfunnel 'vol moet schoppen'. En jazeker: die zouden allemáál wel een keer een Effie willen winnen in hun loopbaan, maar een glanzende rebranding tot een goed eind brengen is een hoger doel.

Host van de dag was Diana Matroos, talkshow-presentator van onder meer BNR Beeldbepalers, maar hier bovenal een uitstekend ingevoerde gastvrouw die er lekker de vaart inhield en zichtbaar plezier had in haar gastrol. Het bleek vorig jaar ook al het geval met Rens de Jong en tussendoor nog eens met de inmiddels bij BNR vertrokken Marijke Roskam die de Dutch Marketing Awards in 2018 voor haar rekening nam. FD Mediagroep en het marketingvak zijn een gezegende combinatie, die inhoudelijk stevig wordt gedragen door zijn BNR-stal.

Maar het congres dus. Op de inhoudelijk interessante presentaties kom ik zo terug, misschien zelfs nog eens in een aparte blogpost. Het sprong in vogelvlucht van een uitgebreide reflectie op de Grote Marketing Enquête en aansluitend een presentatie van Slaven Mandic (Mediahuis Nederland) naar een propositie-verhaal van Christiaan Boer van Bergman Clinics. Die laatste vanwege het winnen van de Dutch Marketing Transformation Award. Leuk aan het verhaal van Mandic was zijn aandacht voor het werken zélf. Het marketeer zijn of in ieder geval 'iemand die voor marketing werkt'. Alles werd daarbij op tafel gegooid wat weer een beetje haaks staat op het eeuwig aangeschoten imago van het vak: kwetsbaarheid, openheid, eerlijkheid, vertrouwen. Slaven bepleit het vol overgave. Je kunt je trouwens geen mens voorstellen die een hardgrondige hekel heeft aan de selfmade Director of Advertising. Daar kwam bij dat het verhaal áchter de man, vanuit een vlucht uit de oorlog in Joegoslavië, via asielzoekerscentra naar het podium van zoiets triviaals als een Groot Marketing Congres, natuurlijk wel binnenkomt. Mooi verteld allemaal.

Door Luuk Ros, hoofdredacteur Marketingfacts en oud-hoofdredacteur MarketingTribune. Lees de volledige blog op Marketingfacts.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken