[column] Dit zijn de beste Super Bowl-commercials van 2021

[column] Dit zijn de beste Super Bowl-commercials van 2021
  • Bureaus
  • 8 feb 2021 @ 10:00
  • Link
  • Patrick Severein
    Patrick Severein

    manager marketingcontent
    LVB
  • Commercials

Er gaat niets boven kerstcommercials. Maar de Super Bowl-commercials staan bij mij op een goede tweede plek. Het is een grote vergaarbak, zonder echt duidelijk thema, maar wat zitten er soms een pareltjes tussen.

En in Amerika is de Super Bowl misschien nog wel groter dan kerst. Kerst in februari dus. Mijn selectie van de beste Super Bowl-commercials 2021.

De twenties. Dat wordt het ‘rock on’-decennium. Vrolijkheid. Positiviteit. Ongebreideld enthousiasme. En dat gaan we natuurlijk terugzien in marketing en advertising. Zijn daar nu al tekenen van te zien? Nu we nog midden in een pandemie zitten? Jazeker! Dat bewijzen de Super Bowl commercials van dit jaar. Daar is het humor, gezelligheid en positiviteit wat de klok slaat. En veel, heel veel celebs.

Verlangen naar het bekende

Wat ook opvalt: er wordt veelal gekozen voor oud en vertrouwd. Gebaande paden. Bekende gezichten. Vertrouwde grapjes. Dat is logisch zou Hij zeggen. Want in tijden van crisis en chaos verlangen we naar het bekende. Dat geeft een goed gevoel. Het geeft de creativiteit echter geen boost. Weinig creatieve of verrassende uitspattingen dit jaar. Een klein uitzonderinkje hier en daar nagelaten. Ik koos de leukste en beste uit. Plus een paar rampzalige. Geheel mijn eigen mening. Oh ja, de Tampa Bay Buccaneers wonnen, maar dat lijkt soms wel bijzaak.

De winnaars (zonder celebs)

Toyota – Jessica Long’s story

Wow, emoties all over the place. Prachtige commercial van Toyota, puur op het gevoel gespeeld. Met Paralympiër Jessica Long. Geweldig gemaakt, met overal zwemwater. Blinkt uit in creativiteit en storytelling. Mijn persoonlijke winnaar van dit jaar. Oh ja, de link met Toyota? Die steunen het Amerikaanse Paralympische Team.

M&M’s - Sorry

Ik vind deze dus heel leuk. Knipoog naar de ‘sorry-samenleving’. Sorry Karen! Ook met Dan Levy.

Bud Light Lemonade: - Last Year’s Lemons

When life gives you lemons… Precies dan maak je daar limonade van. Bud kijkt terug op het ‘zure’  jaar 2020 en maakt er limonade van. Grappig gegeven. En gaaf gemaakt met de regen aan citroenen.

Amazon – Alexa’s Body.

Ik vind hem leuk. Vernieuwend is het niet, maar gewoon een goede commercial, met een knipoog. Overigens, als je een beetje moeilijk denkt, kun je hem interpreteren als een tikje seksistisch. Geeft niks. Maar op Twitter staan ze vast weer in de rij.

Door Dash – Sesame Street

Door Dash is een thuisbezorgd-app. Zij kiezen voor een classic: Sesamstraat. Mooi gemaakt, herkenbaar, leuk. Maar krijgt bij mij niet de handen op elkaar. Bij veel anderen ongetwijfeld wel.

Bud Light – Bud Light Legends

Echt mooi gemaakt, lekkere shout out naar de Avengers.

Een rijtje celebs

General Motors – No way Norway.

Over elektrische auto’s. En de achterstand die Amerika heeft op Noorwegen. We’re gonna crush those losers. Humor. Met Will Ferrell. Ik moest er om lachen. Sorry. De Pizza Prank is trouwens ook leuk. De beste celeb-commercial van dit jaar wat mij betreft.

Squarespace – 5 to 9 by Dolly Parton

Dolly Parton! Dan heb je wat mij betreft al gewonnen. Met een nieuwe versie van 9 to 5. Gericht op startende ondernemers. Blinkt het uit in creativiteit? Neuh. Maar wat ik zei: Dolly!

State Farm Insurance – Drake form State Farm

Zelfs verzekeraars gooien hun Super Bowl commercial vol celebs. Paul Rudd, Drake. Weinig verheffend.

Cadillac - ScissorHandsFree

De introductie van de Son of Scissorhands, natuurlijk met Winona Rider. Leuk gemaakt. En een beetje flauw.

Cheetos – It wasn’t me

Mila Kunis, Ashton Kutcher en… Shaggy. Hoe oud en vertrouwd wil je het hebben. Flauw. Maar ach, dit gaan heel veel mensen leuk vinden. Shaggy steelt de show trouwens (en Kutcher kan niet zingen). De teaser is ook het bekijken waard. Vorig jaar deden ze het trouwens met MC Hammer.

Doritos 3D – Flat Matthew

Matthew McConaughey in 2D. Geweldig gemaakt. En met Queen.

Stella Artois – Heartbeat Billionaire

Die heerlijke, donkere stem van Lenny Kravitz. Goud. Combi met heerlijke animatiestijl. Prima commercial. Niks schokkends.

Scotts Miracle-Gro – Dream Lawn and Garden Sweepstakes

De commercial is vrij slecht. Maar een dansende John Travolta, dat wil je. Altijd. Ook met oa Martha Stewart.

Jeep – The Middle

Mijn persoonlijke favoriet in het rijtje celebs. Want: Bruce Springsteen. Die voor het eerst ooit iets commercial-achtig doet. De crisis slaat ook toe in New Jersey blijkbaar. Zou Bruce er niet in zitten, dan zou ik zeggen: het ligt er allemaal wel erg dik bovenop.

En dit zijn de slechtste

Sommige commercials zijn echt tenenkrommend slecht. Zoals deze van Klarna. Over schoenen. En doorrrrr. Ook die van Tide vind ik echt niks. Te cheesy. Jason Alexander op een trui. En vervolgens lekker schmieren. Meih.

Ik zag veel positieve comments op de commercial van Chipotle: Can a burrito change the world. Ik vind hem helemaal niks. Standaard beelden, overdreven duurzaamheidsgevoelletje. Ok, eerlijk is eerlijk, het zusje is grappig.’

Wayne’s World is gereanimeerd voor Uber Eats. Totally Lame. Shame on them. Ook slecht: Jimmy’s John’s, met comedian Brad Garret.

Een kleine conclusie

Er zat veel aardigs bij, soms gelachen, soms gehuild. En er was veel middelmaat. Die ik dus allemaal lekker heb overgeslagen in dit lijstje. Voor extreme creativiteit en extravaganza kon je dit jaar de Super Bowl-commercials sowieso beter overslaan. Vaak werd de makkelijke weg gekozen. Het is iedereen vergeven. Volgend jaar in de herkansing. En de absolute winnaar? Zonder twijfel Toyota.

Beeld: commercial van Jeep met Bruce Springsteen.

Patrick Severein

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken