[column] David Snellenberg over zijn favoriete Esprix-winnaar
- Bureaus
- 9 jan 2023 @ 12:17
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 9 jan 2023 @ 12:17
- Gastblogger
Nog niet zo lang geleden zat je bij een awardshow en kende je al het werk. Je had het al gezien op tv of OOH, gehoord op radio of meegemaakt ergens op de socials of in real life.
De campagnes die boven kwamen drijven gedurende een jaar zag je terug op een met champagne en zenuwen doordrenkte avond.
Dat is nu niet meer aan de hand. De hoeveelheid kanalen en mogelijkheden zijn zo eindeloos dat je als professioneel consument grote kans hebt briljante dingen te hebben gemist. Zie daar meteen het nut van awardshows: om je te laten zien wat je nog niet wist. En je er op te wijzen dat er veel meer mogelijk is dan wat je dacht.
Een goeie awardshow, zoals de Esprix, heeft daarom juist nu een belangrijke functie: niet alleen het vieren van creativiteit en effectiviteit, maar het openzetten van je denkraam als professional.
Als het goed is inspireert de Esprix je om met nog originelere oplossingen te komen voor moderne marketinguitdagingen.
De kracht van een heel simpel idee. De blauwe band van Swapfiets is natuurlijk een even simpel als briljant idee. Sterker nog, ik zag ze ooit eerder in de stad dan dat ik het merk kende. Die blauwe band is bedacht door één van de oprichters om zo van alledaagse stadsfietsen een Swapfiets te maken. Zo kan de gebruiker zijn of haar fiets makkelijk terug vinden, en geeft daarmee meteen een signaal af naar anderen; Ik ben slim, want ik fiets met de blauwe band.
Maar goed, dat was niet bedacht door een bureau, maar door de (toen nog) startup zelf. Als zo’n merk bij je aanklopt als bureau heb je eigenlijk maar één opdracht: De blauwe band is bekend. Laten we hem beroemd maken. En als dat lukt worden we misschien ook nog geliefd. En dat is gelukt. Door een ploeg van de Tour de France te laten fietsen met de bekende blauwe band werd hij beroemd. En ik denk ook geliefd. Well done dus.
En dat is precies waarom die awardshows zo belangrijk zijn; mij als professional te laten zien dat simpele ideeën een groot effect kunnen hebben. Ook als je dus, zoals ik, de Tour de France niet volgt.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing