Sak van den Boom

Sak van den Boom

Werkt bij: zelfstandig ondernemer

Functie: adviseur, senior expert contentmarketing

Biografie Als senior expert in customer media en contentmarketing en als succesvol ondernemer is Sak van den Boom op dit moment toezichthouder en adviseur van verschillende bedrijven en stichtingen.

Sak van den Boom is een van de grondleggers van customer media in Europa. Hij begon zijn arbeidzame leven als redacteur en hoofdredacteur bij VNU (nu Sanoma). In 1979 vestigde hij zich als zelfstandig ondernemer en begon het bedrijf dat later uitgroeide tot vdBJ Communicatie Groep (nu VDBJ). Hij verkocht zijn belang in vdBJ in 2003 en vestigde zich als adviseur. Hij schreef diverse boeken over customer media en organiseerde het jaarlijkse Customermediacongres en de Nationale Coverdag. In 2007 kreeg hij de Lucas Ooms Prijs voor zijn innovatieve werk in de custom publishing business in binnen- en buitenland.

Recente artikelen van Sak van den Boom

Contentmarketeers: Schrijven blijft een vak. Stop met WC-eend-teksten

15sep 201710:08
  • Content
  • 14987 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

weblog Als je niet kunt schrijven, begin er dan niet aan. De echte contentmarketeer kan reflecteren. Een intro treft je als een stomp tussen de ogen. Je houdt je adem in en wilt verder lezen of kijken. Alles kan wachten. Soms is een zin voldoende, of het juiste woord. Als contentmarketeer voel je haarscherp aan waarmee je je doelgroep raakt. Omdat je vanuit zijn stoel naar een onderwerp kijkt. Hoe dramatisch zelfbenoemde experts hun blogs kunnen beginnen, blijkt uit de praktijk. Pijnlijk. Teksten die niet uitnodigen om door te gaan. Hoe interessant de materie ook is. Lees maar mee.

Beslist de systeembeheerder straks mee over de contentmarketingstrategie?

8sep 201711:44
  • Content
  • 14879 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • MobileWebsiteContent

weblog ‘In enkele jaren tijd is de rol van de chief information officer (cio) drastisch veranderd. Vroeger was de cio het hoofd van de afdeling systeembeheer, en weinig meer. Nu wordt naar hem of haar gekeken om te helpen bij de nodige digitale innovatie,’ lees ik op Computeble.nl.

Contentmarketeers zijn geen mislukte journalisten

1sep 201709:44
  • Content
  • 16870 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

weblog ‘We gaan de skyscrapertechniek inzetten’, las ik onlangs. ‘Bij de skyscrapertechniek ga je op zoek naar een onderwerp binnen je niche waar relatief vaak naar gezocht wordt en waar andere websites naartoe linken. Vervolgens maak je een veel beter verhaal dan de artikelen uit de top drie die je hebt gevonden.’ Was het maar waar. Blijkbaar begrijpen contentmarketeers nog steeds niet dat de theorie wat anders is dan de werkelijkheid. Voor een goed verhaal heb je een goede schrijver of regisseur nodig. Dat is een vak apart. Of misschien is dat het vak wel.

Contentmarketeers leven in een funnelbubbel

25aug 201709:54
  • Content
  • 16873 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • ContentMakers

weblog Als de goede contentmarketeer je eenmaal in de funnel heeft, trechtert hij je zo naar conversie. Geloof je het echt? Ik krijg de kriebels bij bepaalde woorden. Funnel en bubbel bijvoorbeeld. Ze allitereren lekker, dat wel. En wat te denken van touchpoint mapping in de customer journey… Maar maken we elkaar niet funnelgek? Moet de bubbel niet doorgeprikt worden?

Contentmarketing: schoenmaker blijf bij je leest

18aug 201709:12
  • Content
  • 17772 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • Content

weblog Hoe komt het toch dat ik steeds vaker artikelen lees waarin de slager zijn eigen waren aanprijst. Nu weer een directielid van een pr-bureau die in een ogenschijnlijk neutraal verhaal vertelt dat de regie voor contentmarketing thuis hoort bij een modern pr-bureau.

Hoe lokaal moet content zijn?

11aug 201709:38
  • Content
  • 14880 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
  • Content

weblog Het gebruik van social media voor lokale marketing neemt een enorme vlucht. Facebook ontwikkelde zelfs al een speciale optie voor grote merken om al hun winkels onder centraal beheer te brengen. En wat te denken van Snap, dat Places overnam om meer grip te krijgen op offline lokale aanwezigheid? Kortom, er is heel wat gaande op het vlak van lokale social media-marketing.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Partners
  • Customer Media Council


    Platform Content