Artsen zonder Grenzen schaalt campagne Gaza op
Artsen zonder Grenzen schaalt de lopende campagne voor Gaza op, omdat de noodhulporganisatie de medische nood in het oorlogsgebied dagelijks ziet toenemen.
Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
Na een pitch heeft de nieuwe verzekeraar Zzuper gekozen voor Indie Amsterdam. Het bureau bedacht de naam, de corporate identity en de campagne voor het merk. Hier het eerste werk.
HG komt naar je toe deze lente
HG, dat specialistische schoonmaakmiddelen maakt, helpt Nederlanders om hun huis schoon te maken door met een rijdend voorbeeld van een brandschoon tiny house door Nederland te toeren.
[column] Ontmenselijking
‘Buiten is het twaalf graden, binnen zit Klaas Samplonius…’. Het was eind jaren '70 en je nestelde je nog eens lekker onder de warme dekens. Transistorradio aan, ‘Gute Nacht Freunde’ van Reinhard Mey en dan die eikenhouten stem van Hans Hogendoorn... De nacht kon beginnen met nog een uurtje radioluisteren.
DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven: BusinessWise
DPG Media lanceert vandaag BusinessWise, een nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven dat actualiteit met persoonlijke ontwikkeling combineert. Daarnaast duiden experts uit het bedrijfsleven het nieuws. BusinessWise zet daarbij vooral in op audio en video.
DOSSIER MERKENBOUW Marketeers op stelling
Ben je als marketeer niet voor alles een merkbouwer? En hoe laveer je tussen snel salessucces en een stevig merkfundament? Dit eeuwige dilemma hebben we in een stelling gegoten: ‘Snel salessucces sloopt stevig merkfundament’ Of is het eigenlijk helemaal geen dilemma en is het gewoon je werk als markteer en moeten we af van de gedachte dat kortetermijndoelstellingen en langetermijndoelstellingen niet door één deur kunnen?
Heineken lanceert ‘saaie telefoon’ voor meer écht contact
Het is weer eens wat anders dan een pilsje: samen met het Amerikaanse merk Bodega, heeft Heineken de ‘Boring Phone’ gelanceerd. Met deze limited edition ‘domme’ telefoon wil het biermerk mensen aanmoedigen meer te genieten van ‘echte connecties’ en minder van hun smartphone.
Duitse automerken tegen inmenging P van Prijs bij Chinese ecars
Duitse automerken willen geen Europese importheffingen op elektrische auto's uit China omdat deze kunstmatig laag geprijsd zouden zijn. Door tegenmaatregelen kunnen er problemen ontstaan op de voor hen belangrijke Chinese markt.
Campagne moet (vak)mensen naar metaalsector lokken
Om het belang van de metaaltechnologiesector te benadrukken lanceert Koninklijke Metaalunie op 17 april de campagne ‘Metaaltechnologie maakt je wereld’. Met de campagne wil de sector meer (vak)mensen lokken.
DOSSIER SOCIAL MEDIA 15 vragen aan TikTok-opperhoofd Bastian Verhulst - 'De dansjes voorbij'
Nog niet eerder gaf TikTok Benelux een interview en dat werd tijd. Immers spreekt het medium tot de verbeelding, is het een mega-hit onder GenZ en -alfa en er zijn er ook wat prangende vragen over deze 'social'. MarketingTribune spreekt opperhoofd Bastian Verhulst.
DOSSIER MERKENBOUW Merk toch hoe kwetsbaar
Een sterk en betrouwbaar merk bouwen is een kwestie van een lange adem hebben en eenmaal sterk en populair blijkt nog geen garantie voor de toekomst. We kennen allemaal de voorbeelden: van McDonald’s tot Adidas en van Google tot Nike.
[onderzoek] Het voorkomen van sociaal wenselijke antwoorden
Marketingonderzoeker Rik Pieters van Tilburg University heeft, samen met collega’s van andere universiteiten, een nieuwe, indirecte vraagtechniek ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de kans groter is dat mensen waarheidsgetrouw antwoorden op gevoelige vragen. De techniek kan onder andere gebruikt worden bij het afnemen van enquêtes of bij het maken van beleid.
Jan Beckers van SodaStream Benelux: 'Zie jezelf niet als je doelgroep'
Jan Beckers is marketing director bij SodaStream Benelux. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn guilty pleasure? Joost Klein door de boksen laten knallen met mijn zoontje op de achterbank, een echte Europapa ;) #Netherlands12points’.
[column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Van Nieuwsuur tot Heel Holland Bakt: de publieke omroep NPO bereikt Nederlanders van alle gezindten, stellen Erik van Engelen en Henriette van Swinderen van de Bond van Adverteerders in een open brief. Dit biedt een pluriformiteit die voor maatschappij en marketeers van belang is, om mensen te bereiken, te beraken en om het (on)eens te zijn. Bovendien: 'reclame draagt bij aan een betaalbare omroep.'
[RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en 14 andere 'stats'
Ben Davids van Econsultancy publiceert geregeld als expert over retailmedia. Het leek hem een goed idee de hoogtepunten in onderzoek en de relevante analyses van het afgelopen jaar die hij vond te bundelen en op een rij te zetten met duiding. Hier de 15 vondsten.
Smyle-billboard door 135.000 stappen in de sneeuw
Het 'snowbillboard' voor tandverzorgingsmerk Smyle, dat bureau Fitzroy liet maken met sneeuwkunstenaar Simon Beck, kwam wel op een heel bijzondere manier tot stand.
Ziekenhuis lanceert wervingscampagne 'De baan van je leven'
Het Reinier de Graaf ziekenhuis in Delft heeft de campagne ‘De baan van je leven’ gelanceerd met als doel nieuwe collega’s aan te trekken. De campagne draagt uit dat medewerkers van het ziekenhuis Graaf op de eerste plaats staan.
Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
Alles voor de luistercijfers. DJ Anoûl van radiostation Slam! sprong in het Utrechtse water bij de visdeursluis om voor de camera van de livestream een bordje met ‘Luister naar Slam!’ omhoog te houden.
Breda Marketing lanceert Explore Breda met fysieke store en digitaal platform
Onder de naam Explore Breda heeft Breda Marketing een citymarketingstrategie ontwikkelt om de stad te ontdekken, waarbij alle off- én online touchpoints in elkaar overlopen.
Gewoon geweldig werk om het goede te doen: Het Act Good Report
Het Act Good Report is een samenwerking tussen Act Responsible en Warc en viert de beste creatieve campagnes op het gebied van sociale verantwoordelijkheid en duurzaamheid.
Auto.nl introduceert Aad in nieuwe merkcampagne
Autoverkoopsite Auto.nl lanceert een nieuwe merkcampagne waarin het humoristische typetje aad wordt geïntroduceerd. Op ludieke en humoristische wijze laat Aad alle facetten zien van auto.nl. De campagne is gericht op een breder publiek en is ook online te zien via Instagram, Facebook en YouTube.
Kindertekeningen basis campagne Veilig Verkeer Nederland
Veilig Verkeer Nederland heeft een campagne gelanceerd, gericht op ouders van schoolgaande kinderen en leerkrachten. De campagne benadrukt dat VVN een totaal verkeersaanbod heeft om kinderen te helpen in het verkeer. Want kinderen leren elke keer een beetje meer, ook in het verkeer.
Samsung lanceert TikTok-activatiecampagne buiten TikTok
Samsung lanceert een Tiktok Out of Phone-activatiecampagne, waarmee het bedrijf een brug slaat tussen de onlinewereld van TikTok-influencers en de out-of-home-wereld.
Campagne tegen Parkinson wil Nederland in beweging brengen
Parkinson is de snelstgroeiende hersenziekte ter wereld, die steeds vaker ook jonge mensen treft. Met de campagne ‘Sta vooral niet stil bij Parkinson’ wil ParkinsonNL Nederland in beweging brengen tegen deze tot nu toe ongeneeslijke ziekte.
Snickers en Noa Lang maken en vragen aandacht voor fouten
Noa Lang heeft, in opdracht van Snickers, een muurschildering gemaakt bij het Philips Stadion in Eindhoven. Jammer van de opvallende spelfout in de schildering. Of niet?
[column] TikTok China beschermt de eigen jeugd wel
Kun je vanavond deze pasta maken? Mijn 15-jarige dochter stuurt een TikTok-video van 10 seconden hoe je de lievelingspasta van supermodel Gigi Hadid maakt. Het is heel romig omdat er double cream in moet, veel vetter dan onze slagroom en niet te koop in Nederlandse supermarkten. We zullen het moeten doen met gewone slagroom. Gemiste kans voor de retail? Het zou als een dolle verkopen, want de Gigi Hadid-pasta is op dit moment de favoriete pasta van heel veel tienermeisjes.
[column] Praat, praat, praat je film niet zo vol
Het beeld is je wapen, het geluid is de kogel. Dat is al vrij lang een bekende stelling. Maar zo te zien niet bij iedereen. Veel adverteerders hebben nog altijd de neiging om hun wapens te laden met losse flodders. Teveel woorden. Teveel stem. Teveel tekst.
DOSSIER SOCIAL MEDIA Daniek Spanjers van KitKat
Daniek Spanjers is Marketing Manager Confectionery bij Nestlé en in die hoedanigheid verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van KitKat. In gesprek met haar over het merk KitKat op social: ‘Dit jaar ligt de focus op Instagram, maar het is een no brainer dat we TikTok verder moeten ontdekken.’
[column] Talpa en ViaplayTV samen naar de finish maar adverteerder is de winnaar
Met de aankondiging van de samenwerking tussen Viaplay en Talpa wordt een volgende stap in consolidatie van het medialandschap zichtbaar. Na het mislukken van de fusie tussen RTL Nederland en Talpa Network is deze laatste naarstig op zoek naar andere samenwerkingen om het hoofd boven water te kunnen houden.
Videoserie De Impact vraagt aandacht voor de overgang
Vrouwen die in de overgang zijn, kunnen daar veel last van hebben. Espria Ledenvereniging en Zorghulp vragen met de videoserie De Impact daarom aandacht voor dit onderwerp. De aftrap van de serie is in de Week van de Overgang, die start op maandag 8 april 2024.
Roxanne Pinckers van Mastercard: 'Gut feeling marketing is niet meer van deze tijd'
Roxanne Pinckers is Director of Marketing & Communications NL bij Mastercard. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Marketing is het hart van het bedrijf.’
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
Nieuwe campagne Toegift brengt gesprek over nalaten tot leven
Steeds vaker kiezen mensen ervoor om ná hun dood aan een goed doel te (blijven) schenken. Deze mogelijkheid is echter bij veel Nederlanders nog niet bekend. Toegift, een samenwerkingsverband van meer dan 60 goede doelen, wil daar met een campagne verandering in brengen.
PingPrice is nieuwe retailprijsvergelijk-app
PingPrice, een app waarmee je de prijzen van meerdere retailers tegelijk kunt vergelijken, start in Nederland. Founder Christophe Echement: 'Prijsvergelijkingssites zijn populair in Nederland, maar een "scan en go"-app voor alledaagse boodschappen is er nog niet.'
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Heineken lanceert ‘saaie telefoon’... 17-04-2024
- Ziekenhuis lanceert wervingscampagne... 12-04-2024
- Snickers en Noa Lang maken en vragen... 09-04-2024
- Videoserie De Impact vraagt aandacht... 04-04-2024
- Nieuwe campagne Toegift brengt... 03-04-2024
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing