[Marketing the Rainbow #43a] Opkomst en ondergang van Abercrombie & Fitch: de opkomst
Abercrombie & Fitch (A&F) is een bekend kledingmerk, dat al bestaat sinds 1892 (ja, die '8' klopt). Opvallende marketing en specifieke reclame-uitingen tilden het merk van een suffig (en failliet) bedrijf naar een wereldmerk met flagshipstores op plekken als de Champs Elysées, Fifth Avenue en de Leidsestraat. Maar hoog gestegen, laag gevallen. Het imago van A&F was lang gebaseerd op fraai gebouwde jongemannen en werd vooral een succes door de gay consument. Hoe is dit ontstaan en wat is er gebeurd?
Specsavers verwent ogen voorbijgangers met muurschildering
Met een paar gigantische ogen in het straatbeeld van de Spoorstraat in Breda, een muurschildering van kunstenaar Marcus Debie, wil Specsavers de blik vangen van voorbijgangers in het kader van World Sight Day (12 oktober).
Memphis Depay boegbeeld Europese campagne Foot Locker
In samenwerking met Dept lanceert Footlocker een Europese campagne voor de Puma Exotek die alleen bij Foot Locker te koop zal zijn. Memphis Depay fungeert als boegbeeld voor de nieuwe sneaker.
[onderzoek] Creative Testing Platform van Validators
In mei 2023 introduceerde Validators het zogenoemde Creative Testing Platform. Daarop kunnen merken, media, onderzoeks- en reclamebureaus tegen een scherpe prijsstelling hun eigen creatieve vondsten testen. Martin Leeflang, CEO van Validators: ‘Het is altijd onze intrinsieke motivatie geweest om onze kennis en onderzoeksmethodes te delen met anderen.’
[column] Digital branding? Het gaat om zichtbaarheid en 'goede shit'!
Internet bestaat inmiddels een halve eeuw, maar toch is online branding bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje en ligt de nadruk te veel op leads. In het begin lag het accent op het zoeken van informatie, tegenwoordig zijn we de hele dag online. Herwin van den Berg van Endeavour: 'Het is bouwen, bouwen en nog eens bouwen.'
[onderzoek] Grootste deel Nederlanders gaat met telefoon naar bed
Het grootste deel van de Nederlanders (72%) slaapt met hun mobiele telefoon naast het bed. Dat blijkt uit representatief onderzoek van het Hart van Nederland-panel voor Linda.
Zeven nieuwe gezichten voor team Abovo Maxlead
Om de teams van Abovo Maxlead in Hoorn en Oegstgeest te versterken zijn in de afgelopen periode zeven nieuwe mensen gestart.
Mad Avenue en Mitsubishi Motors Europe lanceren 'You are Colt'
In samenwerking met Mad Avenue heeft Mitsubishi Motors Europe de Europese lanceringcampagne voor de nieuwe Mitsubishi Colt ontwikkeld: 'You Are Colt'. Volgens de bedenkers een emotionele campagne die wordt aangedreven door de klanken van 'Gold' van Spandau Ballet.
Asics lanceert 'New Personal Best' om sporten te stimuleren
Geen topsport, maar ‘gewoon’ sporten. Dat wil sportkledingmerk Asics stimuleren in de nieuwe campagne ‘New Personal best’.
Mind Us en SNS vragen aandacht voor mentaal welzijn jongeren
Stichting Mind Us en SNS maken op 10 oktober, de Dag van de Mentale Gezondheid, bekend de krachten te bundelen voor het mentaal welzijn van jongeren.
Nieuw bureau UGC Society gebruikt 'menselijke verhalen'
Buro Bagsy-eigenaren Yuyan Vuurmans en Vera van Veen hebben UGC Society opgericht, een nieuw social media bureau dat zich volledig richt op User-Generated Content (UGC).
Videocampagne ‘Open en bloot’ beantwoordt stoma-vragen
Iedereen kan op een dag een stoma nodig hebben. Coloplast, dat stomazorg levert, en IO hebben een naar eigen zeggen taboedoorbrekende videocampagne gelanceerd die vragen over stoma’s beantwoord.
Overheid start langlopende campagne tegen cybercrime
‘Laat je niet interneppen’ is de nieuwe campagne van de Rijksoverheid om Nederlanders bewust te maken van online criminaliteit.
Eurostar begint nieuw hoofdstuk met 'Together we go further'
Sinds 1 oktober 2023 gaan Eurostar en Thalys gezamenlijk verder onder het nieuwe Eurostar. De campagne ‘Together we go further’ speelt in op het nieuwe merk.
ReumaNL toont pijnlijke realiteit van reuma
Het contrast tussen perceptie en werkelijkheid is de gedachte achter de nieuwe positionerende merkcampagne van ReumaNederland die op Wereld Reuma Dag, 12 oktober 2023, van start gaat in samenwerking met Joe Public
Europese Kanzi marketingcampagne trapt af in Amsterdam
Om de herfstcampagne te vieren, lanceerde Kanzi een verrassende activatie op het Haarlemmerplein in Amsterdam. Met de boodschap 'The new energy source has arrived....' verwelkomde Kanzi iedereen die wel een extra oppepper kon gebruiken.
[ADE] Sizzer en Music Matters slaan de handen ineen met She Writes
Sizzer, een independent music agency in Amsterdam, en Music Matters, de stichting voor talentontwikkeling en muziekeducatie in Rotterdam, presenteren met trots ‘She Writes’; een initiatief gericht op diversiteit en empowerment binnen de muziek- en reclame-industrie.
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: kijk mij in de 90’s, Halloween en Ken (‘t nou eens klaar zijn?!)
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
'New madman' Leroy Niemel vertrekt bij Amaru - focus op Canvas Black
‘Tot ziens... en een nieuw begin. Afgelopen vrijdag was mijn laatste dag als managing director van Amaru. Ik verlaat Ace en ga op zoek naar nieuwe avonturen', meldt Leroy Niemel. Hij is deze zomer nog bekroond als nieuwe generatie leider in marcom.
Nationale Marketing Benchmark: Investeer meer in merk en merkmanagement
Een sterk merk levert belangrijke concurrentievoordelen op. Toch investeren veel ondernemingen onvoldoende in het merk. Ook is het merkmanagement in veel organisaties nog niet goed geregeld. Dat blijkt uit de Nationale Marketing Benchmark. ‘Het blijft toch een raar verschijnsel’, zegt Rob Revet van marketing- en merkadviesbureau Mark Stronger. ‘Veel bedrijven gaan eigenlijk lichtzinnig om met de belangrijkste machine die ze in huis hebben: hun merk’.
Kesbeke en RTL5 starten Augurkenkoning
Oos Kesbeke is de augurkenkoning van Nederland, zijn twee zonen zijn de prinsen. Deze hoofdlijnen plus vele 'slices of life' keren terug in het nieuwe RTL5 reality-programma 'De Augurkenkoning'.
Pampers vraagt aandacht voor allerkleinsten
Pampers lanceert opnieuw de campagne #PampersvoorPrematuren, om de behoefte aan gespecialiseerde zorg voor prematuren te benadrukken.
Stichting DierenLot en Koninklijke Jaarbeurs bakken lieve koekjes
In het kader van Dierendag stonden medewerkers van Stichting DierenLot en Koninklijke Jaarbeurs midden in de nacht in de keukens van de Jaarbeurs om koekjes te bakken voor dierenasielen en -voedselbanken.
TeamNL en M line lanceren e-learning over slaap
Kamiel Maase (prestatiemanager TeamNL) de eerste modules van een e-learning over slaap gepresenteerd. Nu nog gericht op topsporters, maar worden later opgezet voor een breder publiek.
Zangeres Do lanceert nieuw lied over troost voor Monuta
Do lanceert op 5 okober haar nieuwe nummer ‘Leef je in mij’ over het vinden van troost nadat je een dierbare bent verloren. Zij maakte het nummer voor November 2 Remember van Monuta.
Rotterdam waarschuwt studenten tegen drugsgebruik via in-home advertentieschermen
Gemeente Rotterdam en Zuiver Media zetten digital-in-home advertentieschermen van Turff in om studenten bewust te maken van de gevaren van drugsgebruik.
Warc voegt vijf regionale competities toe aan Awards for Effectiveness
In samenwerking met Cannes Lions introduceert Warc wijzigingen voor de Warc Awards for Effectiveness 2024. Deze verkiezing staat in het teken van de beste marketingideeën met een commerciële impact. Warc staat voor World Advertising Research Center.
Jeugdeducatiefonds en NN laten kinderen kennismaken met kunst en cultuur
Nationale-Nederlanden (NN) en het Jeugdeducatiefonds werken samen om meer kinderen in aanraking te laten komen met kunst en cultuur.
Elvie viert Borstvoedingsweek met All Boobs Welcome Here-bankjes
Femtech-merk Elvie zet zich in om borstvoeding en kolven in het openbaar te normaliseren. Tijdens de Landelijke Borstvoedingsweek markeert het merk twaalf Amsterdamse stadsbankjes als ‘borstvoedingsvriendelijk’.
Stenden Hogeschool start minor opleiding over podcasts
NHL Stenden Hogeschool uit Leeuwarden start in februari 2024 de minor opleiding The Business of Podcasting, de eerste over podcasts voor hbo-studenten in Nederland.
SeniorWeb start campagne tegen online fraude
De maand oktober staat bij vereniging SeniorWeb in het teken van het herkennen en voorkomen van online fraude.
Artsen slaan alarm tegen vapen in nieuwe campagne
Nederlandse artsen waarschuwen in een nieuwe campagne tegen de gevaren van vapen onder jongeren. In de campagne worden ouders opgeroepen het gesprek met hun kind aan te gaan.
Elma Media en ANP Business gaan samenwerken
Mediabedrijf Elma Media, dat zich richt op branche- en beroepsverenigingen, gaat samenwerken met ANP Business om het voor de verenigingen makkelijker te maken publiciteit te genereren.
Campagne 'Ken Je Borsten' moet jongvolwassenen bewust maken van risico's borstkanker
Met de campagne ‘Ken Je Borsten’ willen het Alexander Monro Ziekenhuis en de Breast Care Foundation jongvolwassenen bewust maken van de risico’s op borstkanker. Uit cijfers blijkt dat 20 tot 25% van de diagnose borstkanker wordt gesteld bij mensen onder de 50 jaar.
'Advertentievrije variant Facebook 10 euro per maand'
Meta overweegt een versie van Facebook of Instagram aan te bieden zonder advertenties. De optie, die alleen in Europa beschikbaar zou komen, kost tussen de 10 en 19 euro per maand.
Tinder lanceert bewustwordingscampagne online datingfraude
Tinder en haar moederbedrijf, Match Group (MTCH), onthullen een nieuwe in-app preventiecampagne om gebruikers te informeren over de risico’s van financiële fraude en schadelijk online gedrag.
Kompas Publishing neemt Gids.tv en Weer.nl over van Talpa
Kompas Publishing heeft Gids.tv en Weer.nl overgenomen van Talpa Network. Kompas werkt samen met Talpa voor het plaatsen van video-advertenties.
Eerste resultaten Unilever regeneratieve landbouwprojecten
Unilever kondigt de eerste impactresultaten aan van haar regeneratieve landbouwprojecten. Deze laten vooruitgang op verschillende gebieden zien. 'Terwijl Unilever blijft werken aan het toevoegen en opschalen van projecten in de komende jaren, deelt Unilever vandaag de milieu-impact van deze eerste programma's.'
Confronterende campagne tegen drugsgeweld in Rotterdam
De Gemeente Rotterdam heeft een naar eigen zeggen confronterende campagne tegen drugsgeweld in de stad gelanceerd. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met communicatiebureau 0to9.
Sabor Verde promoot avocado op regenwater
Sabor Verde heeft Fitzroy gevraagd om het merk te ontwikkelen. Niet alleen qua positionering maar ook de verpakking en verdere communicatie. Jur Baart, oprichter van betrokken bureau Fitzroy: 'Een essentieel visueel kenmerk van de identiteit van Sabor Verde is de illustratie van de prachtige Quetzal vogel, die zichzelf voedt met de avocadoplant en daarnaast ook de zaden verspreidt.'
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing