[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers
Marketeers zijn vrij uitgesproken in hun verwachtingen van partners of leveranciers. Zeker als het op strategische of conceptuele vraagstukken aankomt. Een scherpe analyse moet uiteindelijk leiden tot een effectieve strategie en een efficiënte executie. Maar zijn marketeers zelf scherp genoeg om tot dit gewenste resultaat te komen?
[column] Zo wordt 'empathizen met je klant' weer leuk
Elk bedrijf dat customer centricity op de agenda heeft staan, kan niet om ‘empathizen met de klant’ heen. En niet voor niets: inzichten ophalen bij je doelgroep verbetert de snelheid en de kwaliteit van veel besluiten.
Kabinet start langlopende informatiecampagne Over Europa
Het kabinet wil Nederlanders informeren over de Europese Unie en de rol die Nederland hierin heeft. Daarom is op 29 januari 2024 de informatiecampagne Over Europa gestart, die loopt tot halverwege 2025.
Undo the Firewall gaat Russische internetcensuur tegen
Designstudio Hello Monday/Dept en nieuwsaggregator The True Story zijn onder de naam Undo the Firewall een initiatief gestart om ongefilterd nieuws beschikbaar te maken voor Russische internetgebruikers.
BCE24: 'Trial & error essentieel onderdeel van groei en innovatie'
Carlijn Prins is Marketing Communicatie Specialist bij Samsung Mobile Nederland en een van de sprekers tijdens het Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht.
SteamTalmark wint RAD Award voor campagnevideo DJI
De campagnevideo ‘Er zit meer achter het werken bij DJI’ is in Londen bekroond met een RAD Award in de categorie ‘Single use of Video’.
Audify Audiojaarrapport 2023: Audioreclamebestedingen stijgen 7,2 procent
De audioreclamebestedingen over 2023 bedragen netto 242 miljoen euro. Dit is wederom een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2022, een stijging van 7,2%. Dat blijkt uit het Audify Audiojaarrapport 2023.
Happy Horizon Non-profit maakt campagne over gebrek aan aandacht in de jeugdzorg
Ter gelegenheid van de Week van het Vergeten Kind ontwikkelde Happy Horizon Non-profit voor Stichting Het Vergeten Kind een agenderingscampagne. Centrale boodschap: kinderen in de jeugdzorg voelen zich niet gezien, gehoord en gesteund en belanden daardoor in een neerwaartse spiraal.
[Esprix] Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen
De inschrijving voor de Esprix 2024 voor de beste cases is weer gestart. Tijd om te starten met ‘Drie vragen aan…’. Dit keer juryvoorzitter Annette Menheere in gesprek met Boris Nihom, juryvoorzitter van de categorie New business concepts
Kwartaalwinnaars Q4 2023 Gouden Loeki bekend
De kwartaalwinnaars van het laatste kwartaal voor de Ster Gouden Loeki 2023 zijn bekend. TBWA scoort weer goed en ook Kruidvat is weer genomineerd.
[column] Het personasprookje
Bij het ontwikkelen van een marketingstrategie wordt ons regelmatig gevraagd om ook een persona uit te werken. Logisch, want het is buitengewoon zinvol om je goed te kunnen verplaatsen in je doelgroep. Dat gezegd hebbende, blijkt in de praktijk vaak dat het gebruik van persona’s volkomen hun doel voorbij schiet. Marketingstrateeg Josefien ten Have kan hierover meepraten.
Freek Wessels van Johnny Cashew: 'Onze cashew is de eerste carbonneutrale noot in Nederland’
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering Freek Wessels van Johnny Cashew.
Aimaze en BBM laten AI de winnaars AI Awards 2024 bepalen
AI-bedrijf Aimaze heeft in samenwerking met Brabant Business Media de winnaars bekend gemaakt van de AI Awards Nederland 2024. De AI Awards werden uitgereikt in drie prestigieuze categorieën: AI Person of the Year, AI Supplier en AI Education.
MediaMonks lanceert The Creators Club
The Creators Club - your ultimate creative home- is geopend in de Danzigerbocht 41C te Amsterdam. De club, een initiatief van MediaMonks, is een hub voor alle creators - van starters die een betere set-up nodig hebben voor hun content - tot gevestigde influencers die een studio willen huren. 'Social media en AI democratiseren creativiteit.'
538 grote winnaar RadioRingen
De 538 Ochtendshow is tot winnaar van de Gouden RadioRing voor Beste Programma uitgeroepen. Presentator Tim Klijn van diezelfde ochtendshow won de ring voor Beste Presentator.
[Marketing the Rainbow #50b] Spanje heeft 6,8 miljard redenen om van regenboogtoeristen te houden
In Spanje weten ze het wel: je doet er goed aan om je te open te stellen voor LHBT-toeristen: ze reizen vaker, blijven langer, geven meer uit en reizen vaak buiten het hoogseizoen. Dit is bij veel bestemmingen niet onopgemerkt gebleven. Spanje is al jaren voorloper op dit gebied.
Dela lanceert campagne 'Omdat elk leven oneindig aandacht verdient'
Coöperatie Dela heeft haar nieuwe merkcampagne gelanceerd, waarin het uitvaartbedrijf van de organisatie centraal staat. Medewerkers van de coöperatievormen het gezicht
Amsterdam&partners lanceert nieuwe campagne ‘Amsterdam verruimt je blik’
Amsterdam&partners heeft de nieuwe campagne ‘Amsterdam verruimt je blik’ gelanceerd. Het belangrijkste doel: trots van Amsterdammers op hun stad en buurt vergroten. Dentsu Creative bedacht en ontwikkelde de campagne.
Nederlandse Cosmetica Vereniging lanceert vraagbaak over cosmetica
De Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV) heeft een wetenschappelijk onderbouwde vraagbaak gelanceerd voor zowel consumenten als pers: www.mijncosmetica.nl.
Bavaria en Klaas Dijkhoff leggen carnaval uit aan 'Den Haag'
In Den Haag begrijpen ze nog steeds bar weinig van carnaval, stelt Bavaria. Uitspraken als ‘verzet carnaval maar’ onderstrepen dat gevoel in Brabant en Limburg. Daarom gaan Klaas Dijkhoff en de bierbrouwer in een campagne het belang van carnaval uitdragen.
BCE24: 'De grootste uitdaging in het nieuwe jaar is niet zielloos te worden'
Techexpert Jarno Duursma is een van de sprekers tijdens Branded Content Event editie 2024 op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht. De titel van zijn presentatie? ‘We will all become AI-powered’.
[Esprix] Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
De inschrijving voor de Esprix 2024 voor de beste cases is weer gestart. Darre van Dijk (TBWA\Neboko) kijkt naar zijn favoriete Esprix winnaar alle tijden.
[column] Artificial Intelligence
Onlangs werd ik, in mijn rol als voorzitter van Sire, gevraagd door de Nederlandse AI Coalitie of ik hen wilde helpen om het fundament te leggen voor een publiekscampagne om AI dichter bij de mensen te brengen.
Omnicom Media Group Nederland opent HuMe Academy
Omnicom Media Group Nederland opent op 1 maart 2024 de deuren van de HuMe Academy, (Human Media), een opleidingsprogramma van een jaar.
[column] Op zoek naar een klinkende coalitie
Terwijl de formatie zich in een patstelling bevindt, zijn de nieuwe Kamerleden inmiddels ingewerkt. Vast onderdeel van die kennismakingsperiode is het publiceren van hun favoriete muzieknummer. En dat biedt een fascinerend inkijkje in het gevoelsleven van ons parlement.
Nomineer nu voor SAN Next Merkenbouwer
De SAN zoekt, samen met mediapartner MarketingTribune, jonge talenten die in aanmerking komen voor de SAN Next Merkenbouwer Accent. Iedereen mag nomineren!
[onderzoek] ‘Helft Nederlanders loyaal aan bank, nooit overgestapt’
Ruim de helft van de Nederlanders (51%) geeft aan nog nooit van bank te zijn gewisseld. 36% is één keer van bank gewisseld of is ook klant geworden bij een andere bank. De voornaamste reden om over te stappen is een betere spaarrente.
[column] AI is de turbo op je digitalisering
Wie mij kent, weet dat ik van nieuwe ontwikkelingen houd. En dan vooral van hoe je als merk of bedrijf aantoonbare concurrentievoordelen behaalt door 'first mover' te zijn. Dit verklaart - naast mijn passie voor podcasting - mijn interesse in de ontwikkeling van AI in de creatieve industrie.
Nederland Vleesland lanceert podcast ‘Of je worst lust’
Brancheorganisatie Nederland Vleesland lanceert de podcastserie Of je worst lust. In deze serie worden meningen, feiten en fabels over het eten van vlees tegen het licht gehouden.
Holland & Barrett lanceert Winterfit campagne
Retailer van natuurlijke gezondheidsproducten Holland & Barrett lanceert een nieuwe campagne: Winterfit. De campagne, ontwikkeld door N=5, is een vervolg op de eerdere zomer- en herfstcampagnes waarin de kracht die de natuur op mensen heeft, centraal staat.
Campagne Wemos over medicijnprijzen lanceert Monopoly, de Medicijn Editie
Fictief farmaceutisch bedrijf Katjing Farma presenteert in een video van Roel Maalderink een nieuw spel: Monopoly, de Medicijn Editie. Met de video wil Wemos duidelijk maken dat in de huidige medicijnenmarkt het maken van extreme winsten belangrijker is dan gezondheid.
Storytel combineert uitreiking Awards 2024 met luisterfilm
Storytel heeft de nominaties bekend gemaakt voor de Storytel Awards 2024 voor de beste luisterboeken en voorlezers van het jaar. Tijdens de uitreiking van de awards op 29 februari gaat een luidsterfilm van Thomas Olde Heuvelt in première.
[column] Duurzame hersenkraker
Als je de gemiddelde briefing van vijf jaar geleden vergelijkt met die van vandaag de dag, dan vallen er drie dingen op: duurzaamheid, duurzaamheid en duurzaamheid. Een goede trend, uiteraard, maar de ene duurzaamheid is de andere duurzaamheid niet.
Unlike ontwikkelt samen met Lebara's online community carnavalskraker
‘Houd ‘m in oe broek’ is een social first campagne, die gericht is op telecomaanbieder Lebara’s online community en tot leven wordt gebracht via het karakteristieke typetje Mo Biel.
Jumbo voegt display banners en digital out of home toe aan advertentieplatform
Jumbo Supermarkten meldt als eerste retailer in Nederland een grote stap te gaan zetten binnen haar self-service advertentieplatform, in samenwerking met Streaem.
BCE24: 'Dit is een essentiële talk als je het creatieproces wil optimaliseren met AI'
AM Beyond is het creatieve contentlabel van Abovo Maxlead en Daan Jongen is Lead Concept & Content en Leon Wielens Creative. Samen spreken zij tijdens het Branded Content Event op dinsdag 19 maart in het Media Plaza in Utrecht over AI als booster van creativiteit.
DOSSIER AI 'De inzet van AI is geen zwakte, maar een kracht'
David Vogel werkt nu drie jaar als Executive Experience & Strategy Director bij het Amsterdamse Code d’Azur en Tijmen Mulder is creative director/co-founder bij het Hilversumse Robot Kittens. MarketingTribune vroeg hen naar het belang van AI in hun werk, nu en in de toekomst, hoe transparant beide bureaus zijn naar hun klanten toe over het gebruik van AI en wat kan AI eigenlijk niet of zou je niet moeten willen gebruiken.
Onderzoek The Future of Media 2024: 'Mondiale advertentie-uitgaven verdubbelen in 2024'
Jaarlijks presenteert Warc het The Future of Media-onderzoek. Belangrijkste take away voor 2024: ‘Merken worden geconfronteerd met uitdagingen bij het plannen van kwaliteitsmarketing in een AI-gedreven wereld.’
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing