[column] Gen Z: Alsof er een nieuwe apensoort is ontdekt
Er is al héél veel gezegd en geschreven over Gen Z. Het is alsof er leven op een andere planeet is ontdekt of een nieuwe apensoort in het Amazonegebied. De godganse marketingbranche wil weten wat deze generatie uniek maakt, wat ze beweegt en wat er nodig is om ze te verleiden en te laten converteren.
[CMO] Nathalie Lam van Philips: 'Een gezamenlijk doel verbindt'
Een ‘trailblazer’, voortdurend op zoek naar verbinding. Dat is Nathalie Lam, Head of Global Sponsorship bij Philips, bestuurslid van de Bond van Adverteerders, voorzitter van de BvA-werkgroep I&D en professioneel nu meer en meer bezig met ‘environment & sustainability’. Daarnaast ontwikkelt ze ook de merkcampagnes voor Philips. In november 2023 ging de volgende wereldwijd live. Wat drijft haar en wat zijn haar learnings? ‘De missie is nog niet volbracht.’
Cheil Benelux maakt vuurwerkcampagne ‘De loterij die je niet wil winnen’
De kans op vuurwerkletsel is een stuk groter dan het winnen van een grote geldprijs in een oudejaarsloterij. Dat is het uitgangspunt van de nieuwe nationale vuurwerkcampagne: ‘De loterij die je niet wil winnen’ van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De campagne is bedacht en geproduceerd door Cheil Benelux.
PostNL: ‘GenZ ontvangt liever kaart dan appje’
Bijna 8 van de 10 jongvolwassenen ontvangt liever een fysieke kerstkaart dan een kerstwens via een appje. Dit blijkt uit onderzoek dat PostNL deze maand door marktonderzoeksbureau Factsnapp liet uitvoeren onder ruim 500 Nederlanders tussen de 16 en 29 jaar.
Brandt & Levie en Grapedistrict stappen in worst-collab 'Zwijn & Wijn'
Twee Amsterdamse bedrijven met een focus op het borrelmoment bundelen hun krachten voor een speciale editie. Brandt & Levie’s handgemaakte worst van beter vlees gaat samen met wijnboer Pedro, aangesloten bij Grapedistrict.
[Marketing the Rainbow #48] Ik ben Amsterdam
Eerder beschreef ik hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen. Daarom is er al decennialang aandacht voor deze doelgroep, o.a. bij 'bestemmingen'.
X-concurrent Threads actief in Europa
Berichtendienst Threads, dat moet concurreren met X, is vanaf 14 december te gebruiken in Europa. De dienst, ontwikkeld door Meta-dochter Instagram, was sinds juli al beschikbaar in andere landen.
Complimentenmeisjes veranderen naam in Complimentenmakers
De Complimentenmeisjes zijn sinds 2006 gespecialiseerd in vliegensvlug opschrijven wat er leuk, bijzonder of ‘eigen’ is aan iemand. En delen deze teksten tijdens events op kaarten uit via een team van intussen 50 medewerkers: tijd voor een nieuwe naam.
[column] Ook B2B-marketeers mogen, nee moeten zelfs, buiten de corporate guidelines kleuren
De verschillen tussen B2C- en B2B-campagnes worden steeds kleiner. Ook een B2B-campagne moet steeds creatiever, verrassender en met meer impact. Maar hoe krijg je je stakeholders mee?
Leene Communicatie en VormVijf sluiten aan bij Only creative entrepreneurs
Communicatiebureau Leene Communicatie en ontwerpbureau VormVijf sluiten zich aan bij Only creative entrepreneurs. Na eerdere overnames dit jaar bestaat Only nu uit twaalf bureaus.
'Put the fun between your legs'
De slogan ‘Put the fun between your legs’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2023. De leus van Tuut-tuut fietsverhuur in Castricum wint overtuigend van de slogan ‘Have a naai’s day!’ van Rijkers Naaimachinespecialist.
DOSSIER FOOD Rutger Anema van Good Chef
Rutger Anema is de oprichter en CEO van Good Chef, een Nederlands bedrijf dat plantaardige diepvriesmaaltijden aan huis bezorgt. Voor ons Dossier over Food reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Het zou veel duurzamer en efficiënter zijn als er niet elke avond door 8 miljoen huishoudens eten wordt ingekocht, gekookt en afgewassen, maar als het eten wordt bereid door een aantal superkeukens met echte professionele koks.’
DOSSIER FOOD Column: Junkfood
Eten is het nieuwe goud; je wordt op de parkeerplaats van Appie nog net niet beroofd.
Tech- en lifestyleplatform Want is vernieuwd
Tech- en lifestyleplatform Want, onderdeel van Mediahuis Nederland, lanceert een compleet nieuwe website en een nieuw logo om voor een frisse wind te zorgen.
MarketResponse en Zorgmarketingplatform halen meer uit data
MarketResponse Nederland en het Zorgmarketingplatform gaan samenwerken om communicatiespecialisten, marketeers en beleidsmakers in de zorg voor te lichten en structureel van informatie te voorzien om meer uit hun data en cliëntinzichten te halen.
Ministerie OCW start campagne met persoonlijke verhalen slavernijverleden
Meer gesprekken tussen mensen en bewustwording over ons gedeelde verleden. Met dat doel start het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap vandaag de online campagne ‘Geschiedenis, van ons allemaal’.
Concertgebouworkest komt met podcast over componist Bruckner
De eerste podcast die het Koninklijk Concertgebouworkest uitbrengt maakt deel uit van een langlopende campagne die de concertcyclus rondom Bruckner onder de aandacht brengt. De podcast is geproduceerd door Airborne.
Creatieven Jaspars en De Groot starten Rraarr employer branding bureau
Freelance creatieven Allard Jaspars (copy) en Rens de Groot (art) zijn employer branding bureau Rraarr gestart. Het nieuwe bureau is gevestigd in Amsterdam.
Hier zijn de 6 genomineerde teams voor Gouden Zaag 2023
Wie zaagt als aanstormend creatief toptalent in Nederland het hardst aan de poten van de gevestigde orde? Voor de 20ste keer in successie wordt deze vraag beantwoord door het Jonge Honden-bestuur, Lode Schaeffer (Indie) en Peter van Woensel Kooy (MarketingTribune) tijdens de uitreiking van de Gouden Zaag. Genomineerd in 2023 zijn...
Ajax lanceert campagne tegen online haters
Uit eigen onderzoek van Ajax blijkt dat spelers en speelsters elke maand meer dan 1.500 haatberichten via social ontvangen. Natuurlijk staan zij daar niet alleen in, miljoenen mensen valt hetzelfde lot ten deel. Dit was de aanleiding afgelopen weekend niet met hun naam, maar met drie stippen op het shirt te spelen, het internationale symbool voor stilte, maar ook voor het menu-icoon waarop je klikt om haatberichten en de bijbehorende accounts te rapporteren op social media.
[column] Pinkwashing: maak authentieke LGBTQIA+ campagnes
Merken moeten voortdurend betrokken blijven, aandachtig luisteren en blijven leren. Belangrijker nog: met meer diversiteit binnen het managementteam hebben merken echt kans om het verschil te maken in de wereld, stelt Lin Seelen.
Compleet winnaars overzicht Epica 2023 - Mammoth Meatball wint grand prix Innovatie
Tijdens de online ceremonie zijn de Gouden winnaars en de Grand Prix van global creativiteitsprijs Epica bekendgemaakt. Intussen staan ook de Bronzen en Zilveren winnaars live. Nederland deed het opvallend goed. Bekijk hier het volledige overzicht.
Sportcontentbureau Box to Box breidt uit
Allround contentbureau in de sport Box to Box dat in november 2022 is opgericht, heeft drie nieuwe medewerkers aangetrokken: Maud Maas, Rens van Stiphout en Anoek Blankespoor.
Wendy Multimedia ontdekt de wereld samen met By June
Wendy Multimedia, het bedrijf van Wendy van Dijk, gaat met By June (onderdeel van Corendon) vakantiegangers de wereld laten ontdekken ‘vanuit een diepere, betekenisvolle laag’.
DPG Media en Ringier Sports Media Group herlanceren Sportnieuws.nl
DPG Media en Ringier Sports Media Group (RSMG) hebben in Nederland een nieuwe joint venture opgericht om het vernieuwde Sportnieuws.nl in januari 2024 opnieuw te lanceren.
[Marketing the Rainbow #47] Citymarketing: Gay Capital?
Vorige week beschreef ik in De Ideale Reiziger hoe in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld omgaat, en dat de LHBT’ers voor een meer dan proportioneel deel daarvan zorgen.
Cirkel is verbindende vorm in Kerst Allerhande 2023
Een O-vormige hapjesschaal, het coverbeeld, ronde taarten en hartige quiches op tafel: het is 'de cirkel' die de klok slaat in de nieuwe Kerst Allerhande. Dat blijkt tijdens de speciale lanceringslunch een bewuste keuze. Inhoudelijk- en beeldverslag.
JONGERENICONEN 2024: Van Zero naar Hero
Wat beweegt Digitieners en jong volwassenen in 2024? MarketingTribune presenteert negen verse ‘iconen’ en blikt deze 28ste editie weer vooruit: de snoepwinkel voor iedere trendvorser, marketeer, beleidsmaker, kenniswerker en creatieve merkenbouwer. Verzamel hier je nieuwe insights per thema en anticipeer op extra PK’s, de VUCA wereld, het Dua Lipa-effect en op wat online gebeurt. ‘Gen Z verlangt naar verlichting... en wil rust.’
[live] Nederland wint Grand Prix bij Epica 2023 - ziehier de reel met alle winnaars
Beoordeeld door 150 internationale vakjournalisten, sorteert creativiteitsprijs 'Epica' sinds 1987 een bijzondere eigen lijst winnaars op basis van creativiteit. De longlist bevat de beste internationale beeldtaal en wint later meestal ook op andere festivals. Laaf je aan prachtig werk en kijk de Gouden casefilms hier terug.
Eigenaren Kris Kras nemen contentmarketingbureau FNKE over
FNKE, het Arnhemse databedreven contentmarketingbureau, is overgenomen door Kris Kras, creatief communicatiebureau uit Utrecht.
Confronterende campagne Stop it Now om misbruik minderjarigen te voorkomen
Met een confronterende campagne wil Stop it Now seksueel misbruik van minderjarigen voorkomen. De campagne is ontwikkeld door Johnny Wonder.
Nieuwjaarsduik 2024: Erwtensoep en taart
Op maandag 1 januari 2024 wordt op zo’n 160 plaatsen in Nederland de ondertussen traditionele Unox Nieuwjaarsduik gehouden. Ook krijgen 25 mensen die een bijzondere band met de duik hebben een erwtensoeptaart.
EasyToys en Vandaag Inside presenteren 'Grootste Lul van het Jaar'
EasyToys en Vandaag Inside Live gaan in 2023 voor het eerst op zoek naar de ‘Grootste Lul van het Jaar’. De winnaar wordt op 10 december bekend gemaakt tijdens Vandaag Inside Live in de Ziggo Dome.
Videohelden sluit aan bij Only creative entrepreneurs
Het in videocontent gespecialiseerde bureau Videohelden sluit zich aan bij Only creative entrepreneurs.
[onderzoek] Nederlander verkiest dierentuin boven pretpark
Bij de keuze voor een dagje uit vindt de Nederlander het belangrijk dat er ook iets te leren valt. Daardoor krijgen dierentuinen vaak de voorkeur. Dat blijkt uit het Dagattracties Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy.
Nieuw podcastseizoen de Baak met onder meer Sigrid Kaag
In een nieuw seizoen van de podcast ‘Ongeboren Leiders’, waarin onderwijsinstelling de Baak inzicht biedt in wat leiderschap allemaal kan betekenen, komen onder meer Sigrid Kaag en Özcan Akyol (Eus) aan het woord.
Visit Wadden verloot een zeehond
Visit Wadden verloot in december een echte zeehond. Niet om als huisdier te houden of om op te eten, maar om aandacht te vragen voor duurzaam toerisme in het Waddengebied.
Martijn de Weerdt van Schoonenberg: 'Onze Kerstcampagne is de mooiste die we ooit gemaakt hebben'
Martijn de Weerdt is als Marketing Director bij Schoonenberg eindverantwoordelijk voor de marketingstrategie. ‘En natuurlijk de vertaling daarvan naar mooie en impactvolle campagnes. Dat doe ik gelukkig niet alleen, maar samen met mijn team van marketingtoppers.’ Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.
Koninklijke Euser geeft echte collega's hoofdrol in wervingscampagne
Logistiek dienstverlener Koninklijke Euser lanceert een nieuwe wervingscampagne waarin elke maand een nieuwe video verschijnt met collega’s in de hoofdrol.
[CS18] 12 december: twee online casepresentaties Grand Prix Content Marketing
Omdat het Genootschap van Contentstrategen nauw betrokken was bij de enige echte Grand Prix Content Marketing 2023, heeft het veel mooie cases voorbij zien komen. Op 12 december komen tijdens [CS18] twee winnaars vertellen over hun winnende. Hier de link voor wie graag deelneemt.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded Content Event - the place...
- BCE24: ING en Talpa over female empowerment in sport met focus...
- [Marketing the Rainbow #52b] Shell gaat van geel en rood naar...
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne tijdens Week van het geld
- Pets Place werkt samen met dierenexpert Floris Göbel
- Uitslag Corporate Content Awards - Cognito wint driemaal
Laatste Nieuws
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
- Uitslag Corporate Content Awards -... 13-03-2024
- Jongeren ontwikkelen zelf campagne... 13-03-2024
- BCE24: ING en Talpa over female... 08-03-2024
- Pets Place werkt samen met... 06-03-2024
- Harper's Bazaar Business Club haakt... 01-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing