Epische contentmarketing: zes principes

Epische contentmarketing: zes principes
  • Content
  • 30 sep 2013 @ 13:22
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Storytelling

Vorige week is het nieuwe boek van contentmarketing-goeroe Joe Pullizi gelanceerd: Epic Content Marketing. Reden voor Jesse van der Wulp om op StorytellingMatters de zes principes van epische content marketing, zoals geformuleerd door Pullizi, te beschrijven.

Neem de consument mee op een mentale reis
Om te beginnen is het volgens Pullizi belangrijk dat je als bedrijf allereerst beseft dat de consument geen content behoeft die is gericht op het bedrijf zelf. De tijd van praten over jezelf, hoezeer je dat als organisatie ook gewend ben, is voorbij. Wat nodig is, is content die klanten meeneemt. Content die voor een connectie zorgt en maakt dat klanten uiteindelijk een door het bedrijf gewenste handeling uit gaan voeren. Want dat is tenslotte exact wat content moet doen: consumenten op een bepaalde manier vervoeren. Ervoor zorgen dat je als bedrijf met jouw content een nuttige rol speelt in hun leven en conversaties. Een lastige uitdaging, maar niet één die met de volgende 6 principes onmogelijk is. Dit zijn ze, volgens Pullizi:

1. Goede content vervult een behoefte
Naast je product of dienst, moet ook je content een nuttige rol vervullen in het leven van consumenten. Of deze content nu informatief of entertainend is. Het móet echter een aanvullende rol vertolken. Je product/dienst en content moet immers een totaalpakket vormen dat jou als een uniek bedrijf of merk neerzet. Zo haalt Pullizi als voorbeeld Coca-Cola’s content en Red Bull’s storytelling aan. Hun content vervult een emotionele rol voor consumenten.

2. Goede content is bovenal consistent
Belangrijk voor consumenten is dat je content consistent is. Zowel in termen van kwaliteit als levering. De belofte die je over je content maakt, móet waargemaakt worden. Wanneer mensen zich bijvoorbeeld inschrijven voor je nieuwsbrief, zul je ervoor moeten zorgen dat ze deze ook op tijd verkrijgen en dat de inhoud klopt met wat je vooraf beloofde. Dit blijkt voor veel bedrijven in de praktijk helaas echter moeilijk vol te houden. 

Lees de laatste vier principes op storytellingmatters.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken