Innovatie een noodzaak voor magazines

Innovatie een noodzaak voor magazines
  • Content
  • 18 sep 2013 @ 14:27
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintVerdienmodellen

"Wanneer je als uitgeverij wordt geconfronteerd met verstoringen binnen de bedrijfstak, heb je twee opties: hopen dat de storm voor printtijdschriften overwaait – maar die luxe hebben we niet – of je omarmt de verstoring en gaat op zoek naar innovatieve ideeën binnen je uitgeverij." Dit citaat, van Lassi Kurkijärvi, de Finse director of innovation & development van Sanoma, zette de toon bij Bladen in De Balie op 16 september, in Amsterdam.

Minder praten, vooral doen

Het ging over hoe je innovatie binnen je uitgeverij organiseert en wat dat kan opleveren. Joris van Heukelom van MakerStreet, die nauw betrokken is bij de acccelatorprogramma’s van Sanoma, zegt in een binnenkort in Mediafacts Magazine te verschijnen interview: “Succesvolle innovatie leunt vooral op een gedragsverandering bij de deelnemers. Corporates hebben de gewoonte om taken in stukken te verdelen, die onder te brengen bij verschillende loketten en de medewerkers en processen vervolgens te managen. Managen leidt bij productinnovatie echter tot niéts. De deelnemers aan innovatieprojecten moeten leren zélf initiatieven te nemen, zelf te doén.”

Blendle

“Innoveren kan alleen door het te doen, door durven fouten te maken, door aan de slag te gaan. En de belangrijkste succesfactor is het binnenhalen of stimuleren van de juiste mensen”, is ook de ervaring van Erik van Heeswijk, hoofdredacteur digitaal bij VPRO Digitaal en auteur van het boek 'Mediastorm', over de implicaties van de digitale revolutie op de media. Van Heeswijk verlaat de omroep om organisaties te kunnen adviseren bij hun digitale mediastrategie en innovatie. “Blendle is geen geniale innovatie, we praten al 20 jaar over zo’n model. Het innovatieve is dat Marten Blankesteijn het gedáán heeft.”

Wow-factor

Van Heeswijk onderscheidt drie soorten innovaties, met als stelregel: “wow x of course = eureka”. Innovaties met een wow-gehalte, zoals Google Glass, verwachten mensen niet. Helaas gaan mediabedrijven nogal eens hiernaar op zoek. Veel belangrijker zijn de ‘of course innovaties’ (zoals Blendle of MyJour): gek dat het er nog niet was; waarom heeft niemand eerder dit bedacht? Dit zijn namelijk de innovaties waar gebruikers op zitten te wachten. Ideaal is een innovatie die een latente behoefte vervult en dat ook nog eens op een wow manier invult.

Essentieel is dat een innovatie niet de wereld omver hoeft te werpen. Wel moet het van uitstekende kwaliteit zijn, want in de digitale wereld wordt middelmatigheid snoeihard afgestraft. Nichemarkten worden steeds groter; je kunt met een nicheproduct (zoals een snowboard magazine) de hele wereld veroveren. Maar dan moet je wel de beste zijn, want je moet concurreren met de hele wereld, aldus Van Heeswijk.

Groots en meeslepend

In de hedendaagse overvloed aan content en contactmogelijkheden (die zelfs leidt tot ‘disconnectivity’) moet je – om boven de ruis uit te komen – af en toe groots en meeslepend zijn. Maar als je niet de middelen hebt om dat permanent te doen, adviseert Van Heeswijk om te cureren: trek de veelheid aan content naar je toe en probeer tentoon te stellen wat er al is aan informatie rond een bepaald onderwerp.

Voormalig Audax-hoofdredacteur Robert van der Sanden (AvantGarde, Gloss en Glossy; zie foto) is helemaal overgestapt van print naar online met BIG Entertainment (nieuws op het gebied van entertainment, fashion, beauty en lifestyle), dat hij “aan de keukentafel” ontwikkelde met Quote-oprichter Maarten van den Biggelaar en Gerard van Eldik. Snelheid is het belangrijkste USP, met veel ‘snipper-tv’: video’s van maximaal 2 tot 3 minuten. Doel is “reconnection” met de consument, lees: het verslaafd maken van de lezer/kijker (“Liever elke dag vijf keer twee minuten, dan één keer tien minuten de site bezoeken”), om op termijn 2 euro per maand te kunnen afrekenen “voor de extra’s”.

Overige inkomsten moeten komen van advertenties, in-content-advertising en affiliate verkoop, maar daarvoor moet het aantal unieke bezoekers (in 8 weken sinds de start 100.000) doorgroeien naar 500.000 à 1 miljoen. “Er zijn al heel veel ideeën gesneuveld, je moet constant aan de knoppen van je content draaien. Dat kan omdat we realtime kunnen analyseren welke items het best gewaardeerd worden”, aldus Van der Sanden.

Lees verder op mediafacts.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken