Interactief drukwerk slaat brug tussen papier en online

Interactief drukwerk slaat brug tussen papier en online
  • Content
  • 12 sep 2013 @ 21:14
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • PrintTrends

Met de opkomst van elektronische media en mobiele apparatuur leek drukwerk, bij gebrek aan snelheid en interactiviteit, een beetje achterop te raken. Ricoh ontwikkelde echter een technologie om papier interactief te maken en zo een brug te slaan tussen drukwerk en online. Ondernemerstijdschrift De Zaak demonstreert deze maand als eerste in Nederland de mogelijkheden van ‘Clickable Paper’.

Steeds meer Nederlanders bezitten een tablet of smartphone. Huib Kolen, Manager Business Development Production Printing bij Ricoh Nederland, ziet deze ontwikkeling vooral als een kans voor het effectiever inzetten van drukwerk: “Met Clickable Paper van Ricoh kunnen tijdschriften, posters, verpakkingen of direct mail nu eenvoudig worden uitgerust met een of meerdere virtuele ‘hotspots’ die smartphones en tablets linken naar online informatie of diensten. Drukwerk vormt voor deze mobiele apparaten de ideale springplank richting online content, video’s en webshops.”

Clickable Paper is gebaseerd op de gepatenteerde ‘‘Ricoh Visual Search’ technologie. De gratis CP Clicker app, beschikbaar voor iOS- en Android-apparatuur, gebruikt deze beeldherkenningstechnologie om teksten, beeldmateriaal of volledige pagina’s te analyseren. Hiermee onderscheidt Clickable Paper zich van andere technieken: er zijn dus geen QR-codes of speciale ‘digitale watermerken’ meer nodig. Huib Kolen legt uit: “De gebruiker ziet bij het ‘fotograferen’ van de pagina op het beeldscherm van zijn device interactieve vensters verschijnen die rechtstreeks doorverwijzen naar online content. Dat kan een video zijn op YouTube, maar bijvoorbeeld ook een speciale Twitter-feed of Facebook-pagina waar direct een reactie kan worden geplaatst. Advertenties met speciale aanbiedingen kunnen de lezer zelfs rechtstreeks naar de juiste plek in een webshop leiden zodat direct een aankoop kan worden gedaan.” Eenmaal online zijn de communicatiemogelijkheden met de lezer cq bezoeker eindeloos.

Armand Landman, hoofdredacteur van tijdschrift voor ondernemers De Zaak, zag onmiddellijk mogelijkheden om Clickable Paper toe te passen. Net als vrijwel iedereen in tijdschriftenland zoekt ook Landman naar manieren om betalende abonnees toegevoegde waarde te blijven bieden: “We willen de 150.000 lezers die De Zaak nu nog voor een belangrijk deel gratis ontvangen, ervan overtuigen dat een lidmaatschap het geld waard is. Met Clickable Paper voegen we echt iets toe aan ons papieren tijdschrift. We kunnen nu eenvoudig de brug slaan naar het online platform van De Zaak, waar onze lezers een schat aan aanvullende informatie en diensten vinden.”

Landman geeft een voorbeeld uit de interactieve editie van De Zaak: “Daarin staat een interview met een Rotterdamse ondernemer. Via Clickable Paper is de video van het complete interview op YouTube te zien en we verwijzen ook naar onze Whitepaper die aansluit bij de besproken problemen met financieringen.” Hij ziet bovendien kansen voor adverteerders: “Automerken die zich op zakelijke rijders richten zouden met Clickable Paper bijvoorbeeld de mogelijkheid kunnen bieden om direct een proefrit te boeken of een actuele prijslijst op te vragen.”

“Clickable Paper biedt allerlei nieuwe mogelijkheden op het gebied van crossmediadiensten en marketing,” stelt Huib Kolen. “Alle soorten drukwerk kunnen nu immers worden gekoppeld aan elke vorm van digitale informatie of dienstverlening. Ook de effectiviteit van al dat drukwerk wordt beter zichtbaar, want de afzender krijgt met deze technologie duidelijk inzicht in het kijk- en klikgedrag van klanten en lezers.”

Clickable Paper is daarom niet alleen interessant voor uitgeverijen van tijdschriften of boeken, maar zeker ook voor bijvoorbeeld adverteerders en retailers: “Zij kunnen posters en POS-materiaal koppelen aan online acties.” Kolen noemt meer voorbeelden: “Direct mail kan een link naar een persoonlijke webpagina bevatten maar ook direct naar een specifieke webshop verwijzen. Catalogi, brochures en gebruiksaanwijzingen bieden toegang tot aanvullende en altijd actuele informatie.”

Armand Landman presenteert de toepassing van Clickable Paper in De Zaak op 25 september in Londen tijdens het PODi European App Forum – het jaarlijkse evenement voor print services providers, marketing services providers en professional marketers. Kijk voor meer informatie ophttp://www.appforum.org.uk/agenda-day-2/

Clickable Paper van Ricoh zal vanaf het eerste kwartaal in 2014 beschikbaar zijn

Bron: Ricoh/De Zaak

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken