B2B-contentmarketing in Noord-Amerika versus Nederland

B2B-contentmarketing in Noord-Amerika versus Nederland
  • Content
  • 28 okt 2013 @ 11:32
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Onderzoek

De Content Marketing Benchmark 2014 van het Content Marketing Institute (CMI) in samenwerking met MarketingProfs is verschenen. Ingrid Archer werpt in haar blogartikel op Marketingfacts een blik op dit rapport en is benieuwd of de ‘most alarming findings’ over B2B in de VS ook gelden voor Nederland.

Joe Pulizzi, de oprichter van het CMI, beschreef onlangs in een blog wat de ‘most alarming findings’ uit de benchmark waren. Ik ben benieuwd of wij ons in Nederland iets kunnen voorstellen bij deze acht bevindingen.

8 bevindingen

1. Minder dan 10 procent succesvol
Minder dan 10 procent van de b2b-marketeers zijn echt succesvol met contentmarketing. Slechts 9 procent van de 1.217 b2b-professionals die reageerde op het Amerikaanse onderzoek, is van mening dat hun contentmarketingpogingen zeer effectief zijn.

Ook al heb ik geen cijfers om aan te refereren, ik vermoed dat de cijfers voor Nederland gelijk zullen zijn. Er wordt de laatste tijd enorm veel geschreven over contentmarketing in b2b, maar het effectief inzetten is best moeilijk. Wekelijks hoor ik marketeers praten over de barrières die zij moeten overbruggen. Denk aan zaken als: “Hoe past het in mijn algehele marketingstrategie?”, "Hoe creëer ik draagvlak in de organisatie?”, "Hoe kies ik welke content het best zou kunnen werken?".

2. Slechts 44 procent een vastgelegde contentstrategie
Slechts 44 procent van de b2b-marketeers heeft een gedocumenteerde contentstrategie. Dat betekent dat 56 procent van de marketeers content produceert zonder achterliggend plan. Het verbaast ons dan ook niet dat er zoveel slechte content door de b2b-sector wordt verspreid.

Joe Pulizzi denkt zelfs dat die 44 procent zelfs nog lager is, omdat vele b2b-marketeers in de VS niet eens weten wat een contentmarketingstrategie is, laat staan dat ze het vastleggen in plan. Ik heb geen idee hoe dat in Nederland zit. Wat ik wel merk is dat veel marketeers op zoek zijn naar een goede structuur voor hun contentplannen.

3. Effectiever met een contentmarketingstrategie
B2B-marketeers met een contentmarketingstrategie hebben 600 procent meer kans om effectief te zijn. Wat hier schokkend aan is? Misschien het feit dat 11 procent van de b2b-marketeers zonder strategie nog steeds denkt dat ze effectief zijn?

Volgens mij zijn we in Nederland nu ook klaar met de eerste pilots en experimenten en is het tijd om concrete en integrale plannen te maken. Met een pilot houd je een project klein, haalbaar en kun je makkelijk meten. Goed, we hebben enkele jaren kunnen experimenteren, nu is het tijd voor een strategisch plan, althans als je ook graag 600 procent meer kans wilt hebben om succesvol te zijn.

4. Bij kleine bedrijven sneller iemand verantwoordelijk
Kleine bedrijven hebben 40 procent meer kans om iemand in dienst te hebben die verantwoordelijk is voor contentmarketing dan grote bedrijven. Bij grote bedrijven kan interne politiek een nachtmerrie blijken. Bovendien is het afstemmen van de vele afdelingen, HR, PR, Corporate Communications, etc., een behoorlijke opgave. 

Lees verder op Marketingfacts

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken