Content Marketing, Inbound Marketing en nieuwe wijn in zakken

Content Marketing, Inbound Marketing en nieuwe wijn in zakken
  • Content
  • 21 okt 2013 @ 12:24
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Trends

Edwin Vlems, inbound marketing evangelist in hart en nieren, hoort het zo vaak, als het gaat over ‘content marketing’. “En dat ‘inbound marketing’ is toch gewoon precies hetzelfde”. De uitspraken verbazen me wel. Want zoals altijd hangt het natuurlijk af van je definitie. En van een manier van denken die maar moeilijk aan lijkt te slaan: vanuit de zoeker.

The ‘C’ Word

Het viel me laatst op bij een congres: klassieke uitgevers van boeken op papier en zo, die zichzelf opeens ‘content marketeers’ zijn gaan noemen. Maar ook lang bestaande brancheverenigingen zie ik nu opeens van afkorting veranderen, ééntje met een ‘C’ erin. Jawel, “The ‘C’ Word”. Ik heb dat altijd vreemd gevonden, omdat in mijn definitie van content marketing de focus vooral ligt op de vindbaarheid bij Google.

En volgens mij is dat ook de reden achter de ‘hype’. Maar de inhoud van een tijdschrift wordt door Google helemaal niet gevonden. Ik begreep echter wel meteen waarom mensen content marketing ‘oude wijn in nieuwe zakken’ noemen, want sinds het uitvinden van de drukpers (maar zelfs daarvoor al in het handwerk van de monniken) waren mensen bezig met ‘content marketing’. Toch? Nee. Tenminste: de wijn smaakt nu toch best wel anders. De reden dat ‘content marketing’ nu zo’n vlucht heeft genomen is niet alleen omdat marketeers geilen op het verzinnen van nieuwe vaktermen, maar ook omdat er nu iets heel anders aan de hand is. En ik merk steeds vaker dat marketeers er best wel moeite mee hebben. Eerst even een paar jaar terug in de tijd.

How?

Jack Herrick was niet tevreden over zijn website. Hij was in 1999 begonnen met eHow, en wilde een kennisplatform bouwen waar mensen kunnen zien ‘hoe’ ze iets moeten doen. Omdat hij merkte dat het hem met eHow niet ging lukken, verkocht hij het aan Demand Media en begon iets nieuws (wikiHow). De gedachtengang van Demand Media was echter best revolutionair: waarom ga je als ‘medium’ nog langer aan een redactietafel zitten brainstormen over wat je lezers misschien interessant vinden, als je ook gewoon op Google-statistieken kunt zien wat mensen bezig houdt? Ze draaiden het redactieproces dus om: ze keken welke vragen mensen aan Google stelden, en schreven er de antwoorden bij. Simpel toch, beginnen bij de zoeker? Nou ik merk in dagelijkse discussies toch dat marketeers er moeite mee hebben. 

Lees verder op lewispr.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken