Magazines op iPad: liever cureren dan uitgeven

Magazines op iPad: liever cureren dan uitgeven
  • Content
  • 22 okt 2013 @ 14:45
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Digitaal

Magazines op iPad, werkt dat nu wel of niet? Is het publiceren van digitale magazines een oplossing voor uitgevers om de dalende oplages op papier het hoofd te bieden? De kosten voor het ontwikkelen van E-zines zijn hoog en het binnenhalen van abonnees niet gemakkelijk. Nieuwe cijfers van de Amerikaanse markt lijken te wijzen op een negatieve tendens voor digitale magazines. Beter kunnen uitgevers op zoek naar alternatieve kanalen.

De laatste cijfers liegen er niet om. De Alliance for Audited Media berekende zowel de papieren als de digitale oplage van tijdschriften op de Amerikaanse markt. En bij de grote titels, zie je dat de overstap van papier naar tablet nog maar mondjesmaat plaatsvindt. Enkele voorbeelden: National Geografic heeft ruim 4 miljoen lezers op papier en 180.000 (4%) lezers op tablet. Vanity Fair heeft 1,2 miljoen lezers op papier en 75.000 (6%) abonnees op de digitale versie. En het mateloos populaire People magazines verkoopt 3,5 miljoen papieren exemplaren en heeft maar 75.000 (2%) digitale lezers.

Rondslingeren
Het is nog gissen waarom de overstap van papier naar tablet zo moeizaam verloopt. Voordeel van digitale magazines is hun bewaarfunctie. Je kunt via de app van jouw favoriete tijdschrift makkelijk terugbladeren in eerder gekochte edities. Het nadeel is dat zo’n blad niet rondslingert in woon- of slaapkamer en door z’n fysieke aanwezigheid steeds om je aandacht vraagt. Papieren tijdschriften pak je makkelijker op om er in verder te lezen. Uit onderzoek blijkt bovendien dat mensen magazine apps wel willen kopen, maar in de praktijk weinig gebruiken. Onderzoeksbureau Localytics zegt dat 22% van alle apps maar één keer worden geopend. 

Het ‘social-effect’
Er is een nadeel dat zowel papieren als digitale magazines delen. En dat is het feit dat hun content zo slecht te delen is via social media. De mate waarin consumenten tegenwoordig content cureren en distribueren is een belangrijke factor voor het succes van mediamerken. Steeds meer online magazines laten hun content verspreiden via de achterban. Een mooi voorbeeld is Buzzfeed. De redactie bespreekt bij elke vergadering niet alleen de inhoud van artikelen, maar ook of en hoe lezers de content zullen delen. Voor zeer succesvolle artikelen betekent dit dat elke keer als het artikel wordt gedeeld op social media, het vervolgens met een factor 4 wordt verder verspreid. Redacties moeten tegenwoordig niet alleen aan de relevantie van content denken, maar ook aan de resonantie.

Lees verder op bladendokter.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken