Elke overheid haar eigen newsroom? Met een rol voor bedrijfsjournalisten!

  • Content
  • 17 nov 2013 @ 20:37
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • VerdienmodellenTrendsBranded content

Het zijn ook bewogen dagen in het Vlaamse medialandschap. Mediahuis ontslaat 205 werknemers, waaronder 67 journalisten, Sanoma zet zijn titels in de etalage, de redacties van de kranten De Morgen en Het Laatste Nieuws moeten fusioneren. Julie Clement vraagt zich af wat deze evolutie voor de overheidscommunicatie betekent.

Op haar weblog concludeert Julie Clement dat de toekomst van de overheidscommunicatie in een eigen newsroom ligt. Zij besluit haar verhaal met de volgende conclusie: 

Deze evolutie dwingt de overheden om na te denken over hun communicatiebeleid en zelf creatief en pro-actief uit de hoek te komen. Het recht van de burger om degelijk geïnformeerd te zijn, is fundamenteel in een democratie.

Oh ja, de meeste overheden hebben een degelijk communicatiebeleid. Ze formuleren communicatiedoelstellingen, ze kijken wat relevant is voor de burger en of dit aansluit bij zijn leefwereld, ze ontwerpen campagnes, ze produceren mooie brochures en folders en ze hebben een – hopelijk interactieve – website. Ze ontwikkelen ook een persbeleid, maar misschien is die persvoorlichting straks niet meer nodig in het licht van de geschetste evolutie.

Ligt de toekomst in een eigen newsroom?

Kijk, misschien moeten we – in al ons communicatie- en campagnegedruis – gewoon ook niet vergeten de burger degelijk te informeren en wel over de besluiten en beslissingen die de overheid neemt en deze vervolgens ook duiden. Back to basics dus.
En wel op zo’n manier dat de unieke content waarover ze beschikt dusdanig goed gemaakt is dat ze een volwaardig alternatief vormt voor een wegdeemsterende lokale berichtgeving. Een eigen nieuwsdienst waarin, geheel volgens de principes van ‘storytelling’ en ‘brand journalism’ leesbare, heldere en aantrekkelijke artikelen geschreven worden, infographics geproduceerd over deze unieke content.
En neen, dat maakt de lokale journalistiek niet overbodig. De media vervullen immers een geheel eigen rol in de berichtgeving. Maar als verkoopbaarheid een doorslaggevend argument wordt om lokaal nieuws al dan niet te brengen, dan zal informeren niet het criterium zijn dat voorop staat. En daarop kunnen overheden zich maar het best voorbereiden.

Maar laten we vooral hopen dat deze evolutie geen noodzaak wordt. Ook zonder onheilspellende boodschappen over de media is het de moeite waard om een eigen newsroom te overwegen.  

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken