De advertorial is dood. Lang leve het blog

De advertorial is dood. Lang leve het blog
  • Content
  • 2 dec 2013 @ 11:23
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Branded contentDigitaal

Waarom jezelf als merk profileren in advertorials in bijvoorbeeld bedrijfsbladen of zakelijke magazines? Tekstschrijver Andre Driessen heeft deze 'betaalde vorm van acquisitie' een keer geprobeerd, maar bedankt er nu toch voor. Hij kiest voor bloggen: daarmee bereikt hij meer mensen, en het is nog gratis ook. Lees zijn blog, afkomstig van DMMediaplein

Zakelijke magazines of bedrijfsbladen: ze schoten enkele jaren geleden als paddenstoelen uit de grond. Als tekstschrijver vond ik dat een prima ontwikkeling. Zo kon ik volop ervaring opdoen in het schrijven van advertorials. Mijn bankrekening was er wat minder gelukkig mee. Mijn opdrachtgever had een andere mening.

‘Zie het als een vorm van betaalde acquisitie’, hoor ik de account-manager van één van deze bladen nog zeggen. Vorige week kreeg ik het aanbod voor een advertorial in een regionaal bedrijfsblad. ‘Sorry’, zei ik resoluut. ‘Met bloggen bereik ik veel meer. En het is nog gratis ook.’

Geld over de balk

Een jaar of zes geleden liet ik mezelf strikken voor een advertorial. Het verkoopverhaaltje van de advertentieverkoper ging erin als koek. ‘Nee, liever niet’, lag op het puntje van mijn tong en toch hoorde ik mezelf ‘Ja, dat is een goed idee ’stamelen’. Ik mocht kiezen: de advertorial zelf schrijven of door een collega-tekstschrijver. Ik gaf de voorkeur aan een collega. Ik moet eerlijk toegeven: het was een leuk interview en het uiteindelijke verhaal stond als een huis. De investering leverde niets op. Slechts 2 personen namen de moeite om te reageren: een garagemonteur toen ik mijn auto wegbracht voor een kleine beurt en een ondernemer die ik toevallig zelf geïnterviewd had voor een advertorial in hetzelfde blad. De 800 euro (exclusief btw) was dus weggegooid geld. Het blad heeft weliswaar een bewaarfunctie voor wachtruimtes, maar daarmee is ook alles over de meerwaarde gezegd.

Noodzaak advertorial voor PR

Zijn mijn ervaringen met bedrijfsbladen representatief voor andere ondernemers? Om daar een uitspraak over te doen, heb ik de afgelopen maanden tientallen ondernemers deze vraag voorgelegd: Hoe belangrijk is een advertorial in een bedrijfsblad voor de PR van je bedrijf? Het antwoord was bijna unaniem: ‘zonde van het geld’. 5 ondernemers hadden zelfs een vergelijkbare ervaring als ik. Slechts één ondernemer vond het belangrijk om regelmatig in verschillende bladen te staan. Hij zei met nadruk ‘regelmatig’, anders verliest een advertorial aan kracht.

Zoeken en vervangen

De bedrijfsbladen blijven regelmatig op de deurmat vallen. Sommige gaan ongelezen de papierbak in, andere blader ik even door om te scannen op bekende gezichten of bedrijven. Een artikel lezen is teveel gevraagd. Verder dan de titel en het intro kom ik meestal niet. Misschien klinkt het arrogant, maar van de meeste advertorials krijg ik jeuk aan mijn handen. Waarom?  

Lees verder op dmmediaplein.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken