Content kan geen koning zijn, wel een behulpzame lakei

Content kan geen koning zijn, wel een behulpzame lakei
  • Content
  • 7 jan 2014 @ 13:07
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Trends

Reg van Steen pleit op Marketingfacts voor een herwaardering van de term 'content'. Content kan geen koning zijn, maar is een lakei, want content is het middel om je doel te bereiken – en niet het doel op zich. "Doe je lakei dus niet de deur uit, maar zet hem voor je in", is het advies.

"Content is King" - wie durft dit sleetse motto nog openlijk aan te hangen? Slechts een enkeling denk ik, sinds de debunking ervan is losgebarsten. Je kon erop wachten dat dit zou gebeuren: contentgoeroes hadden het er zelf naar gemaakt. Het kon écht niet langer. Want wie meent nou serieus dat iedere business moet veranderen in een uitgever? Of dat we ons alleen nog bezig horen te houden met het tellen van stories?

2013 was het jaar van de waarheid, die ons trakteerde op zowel hilarische als serieuze aanvallen op dit contentparadigma. En dat gebeurde heus niet alleen over de grenzen; ook hier in Nederland konden we er wat van.

De hype cycle van Gartner is van toepassing. Ook content is gekweld door een ‘peak of inflated expectations’ en nu is dan de tijd aangebroken van de ‘trough of dissilusionment’. Toegegeven, het is heel aanlokkelijk om vol leedvermaak mee te huilen met de wolven in het bos. Toch wordt dit een pleidooi voor content. Niet in de rol van koning, maar in de rol van behulpzame lakei. Content kan die functie van lakei echter pas goed vervullen als het zich volledig in die rol kan inleven. Een lakei die denkt dat hij koning is, kan onmogelijk een goede lakei zijn. Het kan daarbij helpen om eerst eens uit te leggen hoe het allemaal zo gekomen is.

Bill Gates

De frase "Content is King" is afkomstig van Bill Gates die in 1996 een artikel met die titel publiceerde. Internet was toen nog een dreumes waarvan we met trage telefoonmodems gebruikmaakten. Bill dacht dat we op termijn met micropayments zouden gaan betalen voor content. De strekking van zijn artikel is achterhaald, maar de titel is een decennium later hartstochtelijk omarmd door de contentmarketing-industrie. Een slimme zet - goede marketing zou je kunnen zeggen - want ‘content is king’ bekt lekker.

Lees verder op marketingfacts.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken