De 5 redenen waarom organisaties geen interne social media inzetten

De 5 redenen waarom organisaties geen interne social media inzetten
  • Content
  • 21 jan 2014 @ 11:48
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekDigitaal

Evolve heeft onlangs onderzoek gedaan naar de inzet van interne sociale media binnen organisaties in Nederland. En dan met name juist naar waarom organisaties interne sociale media (nog) niet inzetten. Organisaties zonder interne sociale media hebben in het onderzoek aangegeven dat de behoefte van medewerkers, of eigenlijk het gebrek eraan, de belangrijkste reden is om sociale media (nog) niet intern in te zetten. De resultaten geven een mooi nuchter beeld van het gebruik van sociale media in organisaties. En de motieven zijn wellicht ook (wat mij betreft) van toepassing op het gebruik van sociale media voor externe communicatie en marketing.

Top 5 redenen waarom organisaties interne social media (nog) niet inzetten:

  1. Geen behoefte medewerkers
  2. Niet weten waarvoor in te zetten
  3. IT is er nog niet klaar voor
  4. Geen draagvlak en ondersteuning vanuit de directie
  5. Niet weten waar ze zouden moeten beginnen

Geen behoefte aan nieuwe technologie

Dat medewerkers er geen behoefte aan hebben, is op zich geen opvallend gegeven. Veel nieuwe technologieën die in de afgelopen decennia zijn geïntroduceerd, werden niet met open armen ontvangen. Een leuk voorbeeld hiervan is de video van documentairemaker Frans Bromet waarin allerlei Nederlanders in 1998 op straat worden bevraagd over het nut van mobiele telefonie. (Deze video is onlangs door KPN gebruikt ter promotie van 4G-internet.) Het was overduidelijk dat velen zich nog niet aan dit nieuwste snufje wilden wagen. 14 jaar later blijkt 40% van de Nederlanders niet zonder mobiele telefoon uit huis te gaan¹. Het kan verkeren zullen we maar zeggen.



Het is echter wel opmerkelijk dat juist het gebrek aan behoefte bij medewerkers als belangrijkste reden wordt opgegeven: bij de meeste veranderingen in organisaties is de behoefte van medewerkers niet doorslaggevend. Voor zover wij weten zijn er weinig medewerkers die zelf een reorganisatie voorstellen en we kennen ook weinig medewerkers die vrijwillig gekozen hebben om met SAP aan de slag te gaan. Dat is voor veel organisaties echter geen reden om deze veranderingen niet door te voeren.
Van bottom-up naar doelgericht

Dat gebrek aan behoefte toch als belangrijke barrière wordt genoemd, kan te maken hebben met de veel gehoorde stelling dat het gebruik van interne sociale media vooral bottom-up moet ontstaan. Niet alleen een mooie gedachte, maar ook één die ergens wel past bij de aard van een communicatieafdeling. Een communicatieadviseur is van nature omgevingssensitief en luistert goed naar de wensen en behoeften van de omgeving; in dit geval de medewerkers.

Lees verder op evolve.eu

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken