Layar draait nog steeds geweldig

Layar draait nog steeds geweldig
  • Content
  • 21 jan 2014 @ 11:37
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalPrintVerdienmodellen

Layar was sinds 2011 de belofte om print levend te houden in het digitale landschap. Want via de camera van je smartphone kan je video’s en andere snufjes over een geprint medium heen trekken, waardoor print tot leven komt. Playboy, Linda, de Kampioen en nog meer bladen hebben de Layar-tools enthousiast gebruikt. Maar het succes lijkt af te brokkelen, nu Linda ermee stopt, de ANWB twijfelt, en het voortbestaan van Playboy twijfelachtig is. In Quote een kort gesprek met Layar-ceo Quintin Schevernels, die vindt dat er nog voldoende grote vissen aan zijn dobber hangen.

Layar was na de lancering in 2010 een van de meest markante apps van Nederlandse bodem. Het was de eerste augmented reality-app, waarmee je informatie vanuit het internet over het beeld van de camera van je smartphone kon leggen. Anders gezegd: via de Layar-app kon je in bijvoorbeeld de Kalverstraat de dichtstbijzijnde Blokker vinden door middel van je camera. Layar groeide direct als kool, vond gewillige investeerders in Intel en Prime Ventures die een volle buidel van €14 miljoen aan Layar overhandigden en iedere smartphone-bezitter had de app wel eens geprobeerd. Maar nadat de eerste verbazing was verdwenen, kwam de app in het vergeten hoekje van ieders telefoon terecht.

Daarom ging Layar al in 2011 over op een andere koers en ontwikkelde het een nieuw verdienmodel. Geld moest er worden verdiend met interactieve print – bijvoorbeeld in betaalde tijdschriften. Maar ook nu blijkt dat de applicatie de spanningsboog van de gebruikers maar moeilijk weet vast te houden. Linda, een grote klant op de Nederlandse markt, stopt daarom met Layar, de ANWB twijfelt nog en het voortbestaan van Playboy is twijfelachtig.

Maar volgens Layar-ceo Quintin Schevernels is er lang geen man over boord. ‘Het zijn aansprekende titels, maar je moet niet vergeten dat we 70.000 klanten hebben in 143 landen.

Lees verder op quotenet.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken