De personalisatiestrategie van ANWB

De personalisatiestrategie van ANWB
  • Content
  • 28 mrt 2014 @ 09:42
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • DigitaalVerdienmodellen

De komende tijd gaat de ANWB de personalisatiestrategie verder uitrollen. Zo heeft de organisatie op basis van behavioral targeting de website al relevanter gemaakt voor individuele bezoekers. Op deze manier kan de ANWB zijn 4 miljoen leden online beter van dienst zijn. Dit doet ANWB samen met BlueConic. Volgens de ANWB is de strategie tot nu toe al succesvol: de conversie is verachtvoudigd in sommige conversiefunnels.

Gerichte cross- en upsell-campagnes
Een van de eerste projecten die de ANWB uitzette met BlueConic, was het opzetten van gepersonaliseerde cross- en upsell-campagnes voor de Wegenwacht. Door online gedrag te combineren met CRM-informatie werd bepaald welke campagne het meest relevant was voor de bezoeker. Bijvoorbeeld, als een lid met een abonnement op Nederlandse pechhulp ook geïnteresseerd bleek in wintersport, werd hij gewezen op de Wegenwacht Europa Service (pechhulp op Europese wegen). Het aanbieden van de meest geschikte cross- en upsell-campagne heeft de conversie op www.anwb.nl verachtvoudigd in sommige conversiefunnels.

Verdere plannen
Na de behaalde successen in het afgelopen jaar besloot de ANWB om bij te tekenen en BlueConic breder in te gaan zetten voor zijn online kanalen. De komende tijd zal de ANWB nog meer producten cross en upsell gaan aanbieden (multi-label) en op nog meer kanalen dan alleen de website (multi-channel). In een ander project wordt er gekeken of het prefillen van het abonnementsnummer in de webshop mogelijk is. Bij opgave van hun 9-cijferige abonnementsnummer kunnen leden korting krijgen op bestellingen. Het prefillen zal het gebruiksgemak van de webshop aanzienlijk vergroten, omdat leden dit nummer niet altijd bij de hand hebben op het moment van bestellen.

Over de ANWB
De ANWB is met bijna 4 miljoen leden de grootste vereniging van Nederland. De organisatie heeft voor zowel leden als niet-leden tal van producten en diensten in huis op het gebied van vervoer, vakantie en vrije tijd. Bekende voorbeelden zijn de Wegenwacht en de dagelijkse filemeldingen, maar de ANWB biedt ook verzekeringen, creditcards, reizen en tickets (voor uitjes) aan. Daarnaast geeft de ANWB reisgidsen, kaarten en tijdschriften uit. De ANWB heeft circa 4800 medewerkers en 77 eigen winkels. 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken