SNS REAAL maakt intranet sociaal

SNS REAAL maakt intranet sociaal
  • Content
  • 24 mrt 2014 @ 14:53
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Digitaal

Bij SNS REAAL was het intranet al jaren dringend toe aan een reïncarnatie. Dat gebeurde eind vorig jaar: het intranet werd voor een groot deel vervangen en werd bovendien ‘social’. Hoe maak je die slag? Communicatieadviseur Elbrich Raessen blikt, op de weblog van Evolve, terug op het ontwikkeltraject en kijkt vooruit naar activatie van de community.

Door invoering van ‘het nieuwe werken’ binnen SNS REAAL moest het intranet betere ondersteuning bieden voor plaats- en tijdonafhankelijk werken. Elbrich: “Medewerkers gebruikten in toenemende mate externe middelen voor online samenwerking, omdat we intern geen alternatieven konden bieden.” Daarom onderzocht SNS REAAL in eerste instantie de mogelijkheden om het op Sharepoint 2007 gebouwde intranet te vernieuwen en ‘socialer’ te maken. Evolve stond aan het begin van het project en legde de basis voor het projectplan met onderbouwing van de doelstellingen van iD Social en borging in de nieuwe interne middelenmix.

Visie op communicatie

De afdeling Communicatie greep de noodzaak om het intranet te vernieuwen aan om ook de visie op communicatie te vernieuwen. “We hebben de visie op communicatie aangepast aan de nieuwe werkelijkheid; van het zender-ontvanger model naar een model met interactie en dialoog”, vertelt Elbrich. “Uit usabilityonderzoek volgde ook dat die interactie een onlosmakelijk onderdeel zou moeten zijn van de interne communicatie. We geloven bij SNS REAAL in een geïntegreerde aanpak van communicatie. Daarom hebben we steeds gezocht naar mogelijkheden om het centrale platform – het intranet – te verrijken, en niet iets nieuws neer te zetten.”

Het nieuwe intranet moest de spil worden van de interne communicatie. De doelen van het nieuwe intranet werden hierdoor gelijk aan de doelen van de interne communicatie: verbinden van medewerkers; activeren van visie, doelen en strategie; versnellen van (lijn)communicatie; verhogen van trots, binding en betrokkenheid. 

Lees verder op evolve.eu

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken