Contentmarketing: wat werkt wel en wat niet volgens Nielsen

Contentmarketing: wat werkt wel en wat niet volgens Nielsen
  • Content
  • 17 apr 2014 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekBranded content

Een nieuwe studie van Nielsen toont de meest effectieve contenttypen en hoe die verschillende typen content de verschillende fasen in de customer buyer journey beïnvloeden. Conclusie: content afkomstig van betrouwbare derde-partijen werkt altijd het best.

Wat is het meest effectieve contenttype om merkaffiniteit en product awareness te verhogen en om prospects te begeleiden tijdens de buyer journey?

In het Nielsen-onderzoek zijn drie typen content onderzocht:

  • Branded Content: eigen content die aanwezig is op merkwebsites
  • Expert Content: verdiende content bestaande uit reviews en artikelen van relevante derdepartij-websites en blogs
  • User Reviews: content afkomstig van reviews die op websites van grote online retailers en online forums staan 

De volgende variabelen zijn gebruikt om effectiviteit te meten:

  • Fase 1: Bekendheid met een nieuw product
  • Fase 2: Affiniteit met het merk of product
  • Fase 3: Aankoopintentie van een merk of product

Resultaten

Over het algemeen blijkt de expert content het meest effectief te zijn tijdens alledrie de fasen in de customer journey. Consumenten blijken het meest vertrouwen te hebben in dit type content.

Expert content verhoogt de bekendheid met het product met 88% meer dan dat de branded content doet en 50% meer dan de user reviews doen. Expert content  verhoogt de affiniteit met 50% meer dan dat branded content doet en 20% meer dan dat user reviews doen. Bij de aankoopintentie heeft expert content 38% meer effect dan branded content en 83% meer effect dan user reviews.  

Branded content lijkt het beste te werken bij technologische producten waarbij productspecificaties een belangrijke rol spelen zoals camera's, auto's, en smartphones. 

User reviews zijn vooral effectief bij producten waarbij consumenten al een hoge mate van productexpertise hebben, zoals bij videospellen. Hier speelt het gegeven dat gebruikers met veel kennis vaak ook zeer actief zijn op de online forums. Echter, expert content is ook hier het meest effectieve type met betrekking tot het creeren van bekendheid en affiniteit.  

Concluderend kan dus gesteld worden dat content die gemaakt is door betrouwbare derde-partijen het best scoort in alle fasen in de buyer journey. Dit betekent dat organisaties en merken die in een contentmarketingstrategie investeren dit soort partijen bij hun strategie en creatie moeten betrekken.

Bron: inc.com

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken