Twee retailspecialisten in contentmarketing maken één vuist: iMediate en MCP samen verder
- Content
- 8 apr 2014 @ 14:10
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - Branded contentVerdienmodellen
- 8 apr 2014 @ 14:10
- Redactie Contentmarketing
iMediate neemt een groot belang in MCP. iMediate met als grootste klant Media Markt/Saturn en MCP met als grootste klant Superunie, vormen samen een sterk merk in content marketing en gaan tot een van de grotere spelers op de markt behoren. Joost Driessen dga van iMediate en Ad van der Salm, dga van MCP hadden vijf maanden nodig om tot de conclusie te komen dat voor de combinatie unieke kansen liggen op de markt van content marketing. Alle grotere retailers denken na over het nieuwe winkelen en testen nieuwe concepten uit. Met de brede kennis en ervaring van iMediateMCP heeft de markt er nu een sterke partner bijgekregen. Sak van den Boom sprak met Joost Driessen.
Wat een verrassend nieuws, twee middelgrote spelers in de markt van content marketing vormen samen een grotere nieuwe onderneming. Met als specialiteit retail. De retailmarkt is nogal in beweging. Alle grote spelers denken na over ‘het nieuwe winkelen’, wil je daar als nieuwe onderneming op inspelen?
‘Ja, dat is zeker één van de ontwikkelingen waar we op in gaan spelen. Zowel MCP als iMediate hebben een bredere oriëntatie op custom publishing dan alleen in retail, maar daar gaan wat mij betreft wel de spannendste dingen gebeuren de komende jaren. Grote retailers bouwen met hun ‘owned media’ normaal gesproken een business case met een duidelijk aantoonbare ROI. Er wordt geld verdiend. Die business case is geworteld in een lange traditie van trade marketing waarbij leveranciers dat specifieke verkoopkanaal ondersteunen. Omdat ze het belangrijk vinden, maar natuurlijk ook omdat ze ‘wel moeten’ vanwege de buying power van hun retailpartner. Ik denk dat retailers en hun leveranciers steeds rationeler naar hun relatie kijken en dus ook naar dit onderdeel van de samenwerking. Het is aan de retailspecialisten in custom publishing om daarop in te haken en het belang van retailer én leverancier effectief te vertalen naar de belangrijkste stakeholder: de consument. Relevante content is daarbij onmisbaar.’
iMediate is groot geworden laten we zeggen in de entertainmentbranche en in de consumenten electronica-sector, MCP is sterk in food, een spannende combinatie. Kun je uitleggen waarom één plus één hier drie wordt.
‘De verbindende factor is ook hier retail, de laatste schakel naar de consument. Die schakel verandert in alle opzichten en dreigt hier en daar relevantie te verliezen omdat vaak nog wordt ingezet op een verouderde propositie. Begrijp me goed, ik maak me geen illusie dat content marketing het bestaansrecht van grote retailers kan waarborgen, dat hangt op hele andere factoren. Maar essentiële ontwikkelingen als omnichannel, transparantie, winkelbeleving en loyalty hebben allemaal directe raakvlakken met een juiste contentstrategie. Die strategie start met het analyseren van je bereik als retailer. In dat bereik zit meer waarde dan alleen de conversiegraad in je webshop of je winkel. Een retailer kan en moet denken als uitgever.’
Met Mediazine (Media Markt) en Turn On (Saturn) maken jullie voor de Nederlandse markt en diverse buitenlanden unieke producten.
‘Veel retailers maken al gebruik van dat businessmodel. Een retailer als Media Markt of Saturn heeft alles in zich om succesvol eigen media uit te geven. Het is een sterk merk, het is een 'house of brands' en het herbergt productsegmenten met een enorm hoge innovatiegraad. De consument houdt het niet bij en dus is er altijd veel te vertellen. De vraag hoe je dat crossmediaal inricht luistert steeds nauwer. Daarnaast denken we na hoe content herkenbaar gemaakt kan worden op de winkelvloer en in de webshop. Juist online staat steeds meer de vraag centraal: welke content bied je aan in welke fase van de 'customer journey'? En welke content maakt van de zich oriënterende consument een shopper? Je wilt conversie aanmoedigen, niet vertragen. Maar je wilt ook ‘cross- en upsellen’ met zinvolle suggesties. Uiteindelijk zal elke retailer zijn eigen contentstrategie inrichten die past bij zijn markt- en productsegment. MCP maakt o.a. het blad Boodschappen voor alle leden van Superunie. Een hele sterke titel, vrijwel volledig food georiënteerd, met veel recepten en dergelijke. Dat stimuleert het 'gebruik' van dat medium enorm en dat is goed voor de supermarkten die het blad verspreiden en ook weer voor de leveranciers die er in adverteren.’
In Media Markt rukken de branchevreemde artikelen meer en meer op. Om de customer journey nog meer body te geven. Niet alleen online, maar ook op de winkelvloer. Is dat een aanpak die we bij meer retailers zullen gaan zien?
‘Volgens mij benadert Media Markt branchevreemd nu op twee manieren: als het erg logisch is, bijvoorbeeld koffie verkopen bij de koffiemachines óf als actie-element zoals bij de Gekkenhuis campagne. Ik denk dat branchevreemd juist in custom publishing uiteindelijk belangrijk kan worden als retail er in slaagt om het profiel van zijn bereik goed duidelijk te maken. De gemiddelde uitgever of omroep biedt dat ook, bereik, maar bij retail gaat het al gauw om bereik dat je off- en online letterlijk 'over de vloer hebt', bereik met een koopintentie. Dat is niet alleen voor de leverancier interessant, maar ook voor andere merken en producten die goed bij dat bereik passen. Als wij in Mediazine over energiezuinigheid schrijven, dan kunnen we dat uitbreiden naar een artikel over een nieuw model elektrische auto, bv de nieuwe Tesla of zo. Dan zou het voor alle partijen natuurlijk helemaal mooi zijn als die nieuwe Tesla vervolgens op alle Media Markt-vloeren valt te bewonderen, in de context van energiezuinigheid en in combinatie met allerlei andere zuinige producten, proposities van energieproviders etc.. En uiteindelijk kan die Tesla daar misschien ook wel gewoon worden gekocht, als het voor de consument maar logisch voelt. Daar past natuurlijk wel de kanttekening bij dat dat ook in de strategie van mijn klant moet passen en daar ga ik niet over.’
Hilversum, waar iMediate is gevestigd en Doetinchem waar MCP woont, liggen nogal uit elkaar. Hoe gaan jullie die afstand overbruggen?
‘Vooralsnog gaan beide bedrijven gewoon verder vanuit hun eigen lokatie. We gaan bedrijfsprocessen integreren en op project- en klantniveau kennis en capaciteit uitwisselen, dat kan nog prima vanuit twee locaties. Maar uiteindelijk zullen de twee bedrijven bij elkaar worden gebracht. Ik weet nog niet precies waar en wanneer. Veel belangrijker is mijn gevoel dat er sprake is van erg vergelijkbare bedrijfsculturen. Die afstand hoeven we dus waarschijnlijk niet te overbruggen.’
Je zet nu een eerste stap door een groot belang te nemen in MCP. Het ligt voor de hand dat je dit belang verder uitbreidt in de komende jaren. Op welke onderdelen gaan de bedrijven elkaar versterken?
‘In de periode dat ik me oriënteerde op mogelijke deelnames kon het twee kanten uit: ik keek naar partijen die vooral additionele expertise zouden binnenbrengen óf partijen waar de nadruk meer op het klantportfolio lag. MCP is qua expertise en capaciteit een bedrijf dat goed vergelijkbaar is met iMediate en vooral de positie in food/horeca en grootverbruik is natuurlijk erg interessant. Dus de quick wins moeten zitten in schaalgrootte, synergie en het feit dat beide bedrijven vergelijkbare prioriteiten hebben: als specialist zichtbaarder worden in de retailmarkt, het ontwikkelen van goede online content in de customer journey, de integratie van custom publishing in de marketingagenda van onze klanten en het kijken naar nieuwe exploitatiemodellen in retail, waarbij de business case van owned media niet alleen afhankelijk is van de grote leveranciers.’
iMediateMCP gaat tot een van de grotere bedrijven op het brede terrein van content marketing behoren. Wat is je ambitie? Verdere groei?
‘Mijn eerste ambitie richt zich op een soepele integratie van beide bedrijven en de zorg dat de klanten die we nu bedienen daar geen last van hebben, eerder profijt. Ad (van der Salm, DGA MCP, red.) heeft een heel mooi bedrijf gebouwd met hele hechte klantrelaties en dat bedrijf wordt dagelijks uitstekend gerund door creatief directeur Andrea Hollebeek en commercieel directeur Geert Hilferink. Hun klantvisie matcht naadloos met die van Roger Slangen, die binnen iMediate als director of content het hele portfolio overziet. Die klantvisie gaan we koesteren. Toen Ad en ik onze besprekingen begonnen waren we het daar meteen over eens: we moeten het onze mensen en onze klanten goed uit kunnen leggen. En ja, als we letterlijk en figuurlijk onze plek hebben gevonden dan willen we natuurlijk verder. Daarbij zal de focus voor een groot deel op retail liggen. Bovendien kunnen er ook interessante dingen gebeuren met de buitenlandse partners waar we de laatste jaren mee hebben gewerkt. Verder hoop ik dat we met de andere leden van het Platform Content een bijdrage kunnen leveren aan het vakgebied content marketing. Daar is trouwens al een goed begin mee gemaakt, want ik begrijp dat Andrea zitting gaat nemen in het bestuur.’
Met MCP voeg je een sterk merk toe aan iMediate, blijft het merk behouden?
‘Zoals we er nu naar kijken wel. De meest voor de hand liggende naam voor het nieuwe bedrijf is iMediateMCP, zodat beide merken herkenbaar blijven. Dat is geen halszaak en er zijn natuurlijk ook goede redenen om een nieuwe naam te lanceren, maar ik denk dat we het zo gaan doen. Het wordt leuk!’
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing