Contentlessen uit Cannes

Contentlessen uit Cannes
  • Content
  • 14 jul 2014 @ 12:38
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Trends

Wat kunnen we leren van de winnende Cannes Lions cases? The Content Marketing Associations, dus onze contentcollega's uit de UK, vonden het uit door te praten met Will Barnett, jurylid van de Branded Content & Entertainment categorie. Wat is belangrijk? Het gaat om storybuilding in plaats van storytelling en je case moet ook echt iets betekenen voor de maatschappij.

Wat onderscheidt een Cannes winnaar van de 1.100 andere inzendingen? Volgens Barnett gaat het om creativiteit, en de effectiviteit, engagement en bereik ervan. Hoe wordt het creatieve idee tot leven gebracht? Is het origineel? Is brand storytelling onderdeel van het DNA? En heeft het de “I wish I’d done that” factor? 

Als toevoeging benoemt Barnett twee andere trends: 

  1. Staat de content op zichzelf als iets waar consumenten tijd aan willen spenderen? Barnett: “Increasingly, consumers are their own editors, and today’s platforms allow you to curate and share that content. It’s got to have an entertainment or utility value in its own right – which means the consumer must not feel as though they are being sold to. So you judge a piece of content like that – is it as good as something Hollywood would make or a prime-time TV show?”
  2. Het doel van de content: de copntent die je maakt moet echt waarde toevoegen aan de maatschappij,of waarde hebben boven de commerciele boodschap. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat een anatal goede doelen hebben gewonnen, zoals Sweetie. 


Key trends

Wat zijn dan de belangrijkste trends die de standaard voor content bepalen?

  • Storybuilding: Barnett: “storybuilding goes a step further [than storytelling]. It’s about making a story that amplifies the brand. Storytelling as we think of it is about taking what the brand already does and building a story around that. But that is an inside-to-outside process. Storybuilding is more about starting from the outside, finding something that is germane or relevant, making a story and then fitting the brand into that so that it is more organic.”
  • Involve your audience.
  • Use social and tech.
  • Gamification: Gamification is niet zozeer meer de standaard tegenwoordig; het wordt juist selectiever toegeplast, want: “It has to be relevant and make the point." Gamification is dus een middel en niet meer het doel, en dat is een goede ontwikkeling.

Bron en lees meer over Cannes Lions op the-cma.com

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken