Contentmarketing koppelen aan bedrijfsresultaten blijft moeilijk

Contentmarketing koppelen aan bedrijfsresultaten blijft moeilijk
  • Content
  • 21 jul 2014 @ 10:34
  • Link
  • Platform Content
    Platform Content

    branche-organisatie in content marketing
    Plaform Content
  • OnderzoekTrends

Forrester concludeert in hun laatste studie dat 85% van de B2B marketeers de contentmarketingactiviteiten nog steeds niet kan koppelen aan bedrijfsresultaten. Contentmarketing lijkt dus een losstaande activiteit binnen organisaties te zijn. Dit betekent dat contentmarketing in dit geval niet leidt tot loyale klanten en klantretentie.

Deze conclusie wordt in het onderzoek ook bevestigd door de uitkomst dat slechts 14% van de respondenten hun contentmarketingactiviteiten een hoog cijfer geeft voor wat betreft de effectiviteit ervan. 

De survey toont tevens aan dat het merendeel van de B2B marketeers teveel focust op de vroege fase in het koopproces, en ze de kopers dus niet het gehele proces kunnen engagen met hun content. 

Tevens blijkt uit het onderzoek dat content (nog) niet gezien wordt als belangrijkste onderdeel van marketing. 72% van de respondenten geeft namelijk aan dat minder dan de helft van de marketeers in hun organisatie zich bezighoudt met contentmarketing. Dit resulteert er vaak in dat content vooral gaat over producten, kenmerken en wat het bedrijf te bieden heeft in plaats van dat het gaat over interessante inzichten waar kopers echt behoefte aan hebben. 

De resultaten tonen aan dat de productie van content:  

  • geen betrekking heeft op hoe producten en diensten klanten helpen om succesvol te zijn. Terwijl 71% van de marketeers zegt dat hun content betrekking heeft op case studies en klantenverhalen, geeft maar 3% toe dat dit de primaire focus van hun inspanningen is. 
  • geen inzichten biedt aan kopers om tot echte actie over te gaan: maar 12% van de respondenten stelt onderzoek naar klanten als basis voor de contentmarketingactiviteiten en niemand betrekt daar externe experts bij om hun ideeen te valideren.
  • focust op het afsluiten van de deal, en niet op het opbouwen van relaties. Terwijl meer dan driekwart van de respondenten zegt frequent met hun klanten te communiceren, geeft slechts 5%dit als prioriteit weer. Dit bewijst volgens Forrester dat marketeers meer gefocust zijn op acquisitie dan op lange-termijn loyaliteit. 

Over de survey: Deze studie is gebaseerd op data verkregen van 113 B2B marketing executives, uitgevoerd in Q2 van 2014. 

Bron: The Wallstreet Journal

Platform Content

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken