Vijf online contentmarketingfouten die je kunt voorkomen

Vijf online contentmarketingfouten die je kunt voorkomen
  • Content
  • 28 jul 2014 @ 12:46
  • Link
  • Platform Content
    Platform Content

    branche-organisatie in content marketing
    Plaform Content
  • Accountability

Onze Britse collega’s van The Content Marketing Association presenteren de vijf basisfouten die merken maken wanneer ze branded content produceren, en die de effectiviteit ervan in de weg staan.

1. Aan de slag gaan zonder strategie
Het lijkt zo simpel,maar er zijn blijkbaar nog steeds merken die aan de slag gaan met contentmarketing, maar die dat doen zonder strategie, dus zonder doelen. Gewoon iets maken omdat anderen dat ook doen, dat is natuurlijk geen strategie, in ieder geval geen effectieve.

Merken moeten nadenken waarom ze contentmarketing gaan doen en hoe het ze helpt om een diepere relatie te krijgen met hun klanten. En welk doel heeft contentmarketing? Moet de content leiden tot engagement en dat weer tot sales? Of is de content meer gericht op merkbouw? Denk ook na over de redactionele invulling van de contentmarketing, zoals contentkalenders, style guides en beleid.

2. Het creëren van content die niemand wil lezen
Een van de meest voorkomende fouten die merken maken is dat ze woorden, beelden en video’s afleveren die wel heel goed het merk reflecteren, maar die suf en saai is. Branded content komt het meest tot zijn recht als de merkwaarden vertegenwoordigd worden, maar vooral ook als het entertainend, engaging en/of ook educatief is.

3. Er wordt geen aandacht besteed aan SEO
Als je mooie content maakt, moet je ook nadenken over hoe mensen die content ontdekken en/of vinden. Dit betekent dat je tijd en vaak ook geld moet besteden aan het optimaliseren van SEO-strategieën. In feite is dat simpel, want Google en andere zoekmachines willen heldere en beknopte headlines, en een tekst die de key words bevat.

4. Er is geen ondersteuning via social media
Niet alleen via zoekmachines wordt content gevonden, ook via sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Biedt de content dus aan via de socialmedia-accounts van het merk. Heb je die nog niet,dan is het nuttig om hier (veel en een lange periode) tijd in te investeren om uit te zoeken hoe het werkt en wat de beste strategie voor het merk is.

5. Er wordt geen betaalde promotie ingezet
Ondanks de focus op earned attention of media, zijn paid media nog steeds, of weer, belangrijk in het verkrijgen van bereik.

Bron: the-cma.com

Dit blogartikel is eerder verschenen op platformcontent.nl 

Platform Content

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken