Content steeds belangrijker voor communicatieprofessionals

Content steeds belangrijker voor communicatieprofessionals
  • Content
  • 25 sep 2014 @ 20:49
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTrends

De behoefte aan communicatieprofessionals neemt de komende vijf jaar naar verwachting toe, maar de rol binnen de organisatie gaat veranderen. In plaats van uitvoerend bezig te zijn met communicatie, gaat de communicatieprofessional steeds meer content binnen en buiten de organisatie monitoren en verbinden. Dit blijkt uit het onderzoek 'De toekomst van het communicatievak', dat is uitgevoerd door het CommunicatiePanel in opdracht van Logeion en Direct Research.

Uit het onderzoek blijkt dat het belang en de toegevoegde waarde van de communicatie-expert in het bereiken van organisatiedoelen steeds verder gaat toenemen. De tendens gaat meer richting decentralisatie en uitbesteding aan specialisten, maar de behoefte aan kennis in huis blijft bestaan.

De functie van de communicatieprofessional zien de respondenten van het CommunicatiePanel verschuiven naar het coachen van collega’s op het gebied van communicatie en strategische advisering ten behoeve van organisatiedoelstellingen. Binnen de communicatiefunctie ligt er minder nadruk op uitvoerende werkzaamheden en marketing.

Vaardigheden die volgens communicatieprofessionals de komende jaren een belangrijke rol gaan spelen zijn analytisch vermogen, beïnvloedingsvaardigheden, diplomatiek handelen en helikopterview.

Vaardigheden die minder een rol gaan spelen zijn presentatievaardigheid, schrijfvaardigheid, organiseren en plannen. Een ruime meerderheid van de respondenten (78 procent) ziet zichzelf over vijf jaar nog steeds werkzaam binnen het communicatievak. Maar de verwachting bij de meesten is wel dat de invulling van de functie verandert.

Het grootste gedeelte van de communicatieprofessionals bereidt zich voor op de veranderingen door zich te verdiepen in de nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast is er interesse voor andere vakgebieden zoals marketing, management, psychologie en organisatiekunde. 

Aanleiding voor het onderzoek is het 20-jarig jubileum van d’Associatie voor hoofden Communicatie. Vanuit d'Associatie kwam het verzoek voor dit onderzoek, om inzicht te krijgen in de toekomstvisie van de communicatieprofessional op het vak.

Het CommunicatiePanel is het online onderzoeksinstrument van Logeion en DirectResearch, specialist op het gebied van online onderzoek. Aanmelden voor het panel kan hier

Bron: logeion.nl

Size: 492.7K bytes Modified: 25 September 2014, 20:56
Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken