Peter Kerkhof hoogleraar Sociale Media

Peter Kerkhof hoogleraar Sociale Media
  • Content
  • 19 sep 2014 @ 10:13
  • Link
  • Platform Content
    Platform Content

    branche-organisatie in content marketing
    Plaform Content
  • Onderzoek

Bijzonder hoogleraar Customer Media Peter Kerkhof is benoemd tot hoogleraar Sociale media aan de Vrije Universiteit. Zijn onderzoek zal gaan over het gebruik van sociale media door organisaties. Natuurlijk feliciteren wij Peter van harte met deze nieuwe uitdaging, maar vinden we het tegelijkertijd erg jammer dat hij de functie van bijzonder hoogleraar Customer Media niet meer zal bekleden.

Veel bedrijven, en in toenemende mate ook overheden, zijn actief op sociale media: door het plaatsen van content hopen ze te worden geliked. Daarnaast zijn ze actief met webcare: klachtenafhandeling op sociale media. Organisaties passen deze combinatie van content plaatsen en de conversatie met (potentiële) klanten aangaan steeds meer toe.

Kerkhof houdt zich bezig met het effect van socialemediagebruik op de manier waarop mensen de organisatie ervaren. “Komt het bedrijf dichterbij in hun beleving? Wordt het menselijker? Mensen zijn vaak tevredener over contact via sociale media dan wanneer ze een callcenter bellen.”

In zijn onderzoek wil hij de voor- en nadelen van het gebruik van sociale media voor organisaties identificeren. Bovendien spelen sociale media een rol in het maatschappelijk debat en de manier waarop wij met elkaar en organisaties omgaan. Dat debat zal hij voorzien van nuance en feitelijke onderbouwing.

De leerstoel heeft een samenwerkingsverband met het Network Institute. Kerkhof werkt dan ook samen met onder andere taalkundigen en informatici. 'Ook binnen de Faculteit der Sociale Wetenschappen zijn interessante dwarsverbanden te bedenken: met bestuurskundigen en organisatiewetenschappers, bijvoorbeeld.'

Peter Kerkhof (1965) studeerde sociale psychologie aan de Vrije Universiteit en promoveerde daarin in 1997. Vanaf 2000 is hij werkzaam bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen, waar hij verantwoordelijk was voor het opzetten van het bachelor- en masteronderwijs in Communicatiewetenschap. In de periode 2007-2010 was hij portefeuillehouder Onderwijs binnen FSW, en vanaf 2010 hoofd van de afdeling Communicatiewetenschap.

Van 2010 tot 2014 was hij bijzonder hoogleraar Customer Media aan de Universiteit van Amsterdam. In deze hoedanigheid heeft hij onderzoek verricht naar o.a. de educatieve functie en geloofwaardigheid van customer media, en het verschil tusen klanten en niet-klanten met betrekking tot de evaluatie van de customer media.

Platform Content

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken