Customer Media Congres: Emoties dragen de boodschap

Customer Media Congres: Emoties dragen de boodschap
  • Content
  • 1 nov 2014 @ 12:00
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Storytelling

Contentmarketing is voor steeds meer bedrijven een onmisbaar communicatiemiddel. Maar storytelling zonder emotie is als cola zonder prik. Emoties zijn nodig om in beweging te komen, zo stelt Lily Martens. De consultant/trainer/coach, met een journalistieke carrière achter zich waar je u tegen zegt, spreekt tijdens het Customer Media Congres op donderdag 20 november.

U was eerder onder meer hoofdredacteur van Libelle, Elle en Santé en uitgever van Quote Media. Nu bent u sinds enkele jaren consultant, trainer en coach. Wat wilt u in essentie overbrengen?
Mensen volgen je pas als ze je geloven en zien dat je het meent. Het begint er mee dat je weet waar je voor staat. Ik gaf een keer een training aan personeel van de Rabobank. Toen ik aan een deelnemer vroeg wat de merkwaarden van Rabobank zijn, zei hij tegen een collega: ‘Jij had ze toch op een papiertje staan?’. Ik merk vaker dat het personeel van bedrijven niet weet waar hun bedrijf voor staat of geen idee heeft wat er met de merkwaarden bedoeld wordt. Daar ligt een taak en kans voor het management en dus ook voor de marketeers, namelijk door in alle geledingen van de organisatie te laten zien wat de merkwaarden betekenen, je daarnaar te gedragen, ze te koppelen aan wat je persoonlijk belangrijk vindt en dat intern en extern vertellen.

Emoties zijn dus belangrijk in iedere uiting. U pleit voor feminisering van de marketing?
Nee, ik pleit voor effectieve boodschappen die een maximaal effect sorteren. Uit ervaring weet ik inmiddels dat emotie noodzakelijk is om mensen mee te nemen in je verhaal. Onze hersens zijn niet gemaakt voor informatie, verhalen onthouden we veel beter. Als ik het over storytelling heb, bedoel ik verhalen die echt zijn. Het hondje dat in het reclamefilmpje namens KLM je verloren koffers vindt, is aandoenlijk en leuk, maar er is meer nodig om te geloven dat KLM alles doet om je koffers terug te vinden. Je kunt het sterker maken door een persoonlijk verhaal van de president-directeur waarin hij vertelt dat zijn grootvader nog bij de gevonden voorwerpen op Schiphol heeft gewerkt. Dan moet het wel waar zijn natuurlijk.

Kunt u een voorbeeld geven van emotie die zorgt voor een boodschap die aankomt?
Minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans die voor de VN sprak over wat de ramp met de MH 17 betekende voor de nabestaanden, Nederland en voor hem. Hij vertelde over de trouwringen die geroofd werden van overleden mensen. Zijn verhaal heeft grote indruk gemaakt en is eindeloos vaak gedeeld. Hoe komt dat? Precies, doordat mensen geloven dat hij meende wat hij zei. De professional mag emotie tonen. Dat doet geen afbreuk aan zijn autoriteit. Integendeel.

Timmermans begrijpt dus hoe het moet. Kunt u ook een voorbeeld geven hoe het niet moet?
Merken herkennen vaak zelf niet wat voor goud ze in huis hebben. La Place is daar een treffend voorbeeld van. Ze doen hun uiterste best om hun verhalen te delen met hun klanten, maar er zijn zoveel mooie dingen die ze laten liggen. Ze bereiden hun soepen bijvoorbeeld per pan, verser kan het niet, maar geen klant die het weet. Het personeel staat in de rij om te mogen werken op Lowlands, dat doen ze naast hun andere werk. Zo bakt een vrouw van 70 daar al jaren ’s ochtends honderden eieren voor de bezoekers. Geweldig, maar alleen de bezoekers weten het. Zonde. Want veel anderen zien La Place nog steeds als bijafdeling van V&D.

Wat kunnen bezoekers van uw lezing verwachten?
Ik zal de deelnemers er in ieder geval zoveel mogelijk bij betrekken, zodat ze zelf kunnen ervaren wat de grote kracht van storytelling is.

WANNEER: 20 november
WAAR: DeFabrique, Utrecht
HOEVEEL: Normaal € 445,00; kortingstarief € 345,00
INTERNET: www.customermediacongres.nl

Grand Prix De Grand Prix Content Marketing zijn beloningen voor de beste contentmarketingcases en de beste contentproducties in Nederland en België. De Grand Prix bestaan uit awards voor de meest succesvolle strategieën en uit deelbekroningen voor uitblinkende producties in specifieke deelgebieden. Aparte kaarten voor deze uitreiking zijn te koop via customermediacongres.nl/grand-prix. De genomineerden worden 7 november bekend gemaakt en de prijzen worden op 20 november uitgereikt. De avond wordt gepresenteerd door Ronnie Overgoor en begint om 18.30 uur in DeFabrique in Utrecht.

Recordaantal inzendingen
De strijd om de Grand Prix Content Marketing 2014 te winnen is hevig dit jaar. Ruim 40 bureaus uit België en Nederland hebben samen 173 cases ingezonden. Dit is een recordaantal inzendingen. Op dit moment buigen de jury's zich over de cases en de jurybijeenkomsten vinden plaats in week 44. Op 7 november worden de nominaties bekend gemaakt.

Lees hier het weblogartikel van Suzanne de Bakker, docent Master Corporate Communicatie aan de UvA en platformanager Contentmarketing van MarketingTribune, over het recordaantal inzendingen voor de Grand Prix Content Marketing.

 

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken