Customer Media Congres: 'We gaan van zenden naar dialoog'

Customer Media Congres: 'We gaan van zenden naar dialoog'
  • Content
  • 13 nov 2014 @ 19:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • DialoogCongres

Platform Content is de branchevereniging voor de beste bureaus die werken in de contentmarketing. Bureaus niet alleen content maken, maar ook uitblinken in de distributie en conversie daarvan. Directeur Bert Groothand: ‘We zijn voortgekomen uit het Smin. Dat was feitelijk de club van sponsored magazinebureaus en -uitgeverijen. Maar de tijden zijn veranderd. Van “zenden” zijn we naar “dialoog’ gegaan”’.

Magazines als contentdragers bestaan volgens Groothand nog, maar nu worden contentstrategieën veelal uitgerold over alle denkbare kanalen. ‘Wat gebleven is, is de redactionele denk- en werkwijze. Content maken is en blijft een vak waar redactionele technieken en ideeën vaak centraal staan. Contentmarketing is het aangaan van een vaak langdurige relatie met je doelgroep door je hoogwaardige content aan te bieden op het moment dat die klant dat kan gebruiken.’

Wat is de betekenis van het platform voor het vak?
Als Platform Content proberen we informatie en daarmee inspiratie te geven aan onze leden én aan de opdrachtgevers en potentiële klanten van onze ledenbureaus. We hebben onlangs een Content Leadership Forum georganiseerd onder leiding van Ebele Wybenga. Een klein gezelschap uit de top van de bureau- en merkenwereld dat discussieerde over de vraag hoe je content kunt inzetten in samenwerkingsverbanden tussen bijvoorbeeld uitgevers en merken. En welke rol bureaus daarin spelen. Veel partijen zijn aan het zoeken, weten gewoon niet hoe dat soort samenwerkingsverbanden ingevuld kunnen worden op een manier die voor alle betrokken partijen voordelig is. Het werd een pittige discussie, maar alleen op die manier kom je verder in het denken over het communicatievak. We organiseren events, zoals bijvoorbeeld What’s Next, voor de nieuwe generatie contentmarketeers, zowel aan bureau- als aan opdrachtgeverzijde. En we zijn de aanjager van de Grand Prix Content Marketing. Ons belangrijkste doel is het vakgebied verder te professionaliseren en onze bureaus als dé experts onder de aandacht te brengen van opdrachtgevers.

Welke trends zijn zichtbaar?
Je ziet dat merken meer en meer contenteigenaren worden. Ze gedragen zich als uitgevers, dat is de voornaamste trend. Ze creëren zelf relevante content en proberen dit via tal van kanalen bij de doelgroep te krijgen. Soms op eigen kracht via magazines, eigen contentplatforms, e-mail en social media. Soms door ook grote mediabedrijven in te schakelen om extra bereik te genereren. Het eigendom van de content ligt daarbij steeds vaker bij de merken.
Een andere voor de hand liggende trend is de verschuiving van print naar digitaal. Print is en blijft een rol spelen, maar je ziet ook aan de inzendingen voor de Grand Prix Content Marketing dat het evenwicht langzaam aan het verschuiven is van print naar digitaal. Een andere voor de hand liggende trendbeweging is dat content als middel niet langer centraal staat, maar dat de communicatiedoelstelling het vertrekpunt is. Content is een middel en een doel. Dat is goed nieuws. Het onderwerpt alle contentinitiatieven aan een strenge doelstelling. Daar wordt het vakgebied alleen maar beter van.

Hoe kunnen bedrijven contentmarketing nog effectiever inzetten?
Ze zeggen weleens dat bedrijven hun verhaal meer moeten uitdiepen. En daar geloven de meeste aangesloten leden ook in. Dat verhaal is er vaak wel. Maar je hebt daarbij de hulp nodig van de medewerkers. Het ene bedrijf is daar sterker in dan het andere. Bedachte verhalen, zoals in de reclame vaak voorkomt, hebben weinig zeggingskracht binnen contentmarketing. Dan zul je de aandacht toch echt moeten verdienen. Dat lukt vooral met echte verhalen, over echte mensen. De effectiviteit kan ook worden vergroot door meer te meten. Wat content echt voor je merk doet, voor je reputatie, voor de conversie, voor de loyaliteit; dat kan en zal steeds beter onderzocht gaan worden. Dan kan contentmarketing nog veel effectiever worden.

Op 20 november staat de dag van content marketing weer op het programma met overdag het Customer Media Congres en 's avonds de uitreiking van de Grand Prix Content Marketing in DeFabrique, Utrecht. Voor meer informatie: http://customermediacongres.nl/.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken