[BCE] In gesprek met Karolina Tutaj van MeMo²

[BCE] In gesprek met Karolina Tutaj van MeMo²
  • Content
  • 26 jan 2015 @ 16:00
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Branded contentStorytellingEvenement

Karolina Tutaj, research manager bij onafhankelijk onderzoeks- en consultingbureau MeMo², heeft eerder - verbonden aan Amsterdam School of Communications Research, Universiteit van Amsterdam - wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van brand placement op tv, in films en online. Zij publiceerde hierover in verschillende internationale journals. Bij MeMo² is zij onder andere nauw betrokken bij onderzoek naar de effectiviteit van branded content campagnes. Tutaj, spreker op het Branded Content Event dat op 29 januari in DeFabrique plaats vindt, geeft haar visie op branded content en vertelt waarom u volgens haar op dit event aanwezig moet zijn.

Waar gaat u op letten tijdens BCE?
Ik ben benieuwd naar hoe andere event-bezoekers tegen branded content aankijken. Uiteraard kijk ik zelf met name vanuit onderzoeksperspectief naar het fenomeen dat al jarenlang bestaat; dus in hoeverre werkt branded content voor de adverteerder? Maar ook, hoe kijkt de ontvanger er tegenaan? MeMo² heeft in de afgelopen jaren veelvuldig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van verschillende vormen van branded content. Of is het nou native advertising, contentmarketing, brands with content, brand placement, sponsoring of advertorial? De begripsvorming blijft nogal vaag. Ik zal daarom ook letten op hoe deze termen door elkaar of los van elkaar gebruikt worden en hoe wij daar (met z'n allen in de branche) wellicht wat meer richting aan kunnen geven.

Waarom moeten de mensen naar dit event komen?
De verschuiving van advertising naar contentmarketing is de afgelopen jaren enorm toegenomen. We kunnen niet meer om branded content heen, zagen we voorheen bijvoorbeeld alleen nog ‘sluikreclame’ in soaps en films, nu is commerciële content bijna structureel verweven met verschillende vormen van redactionele inhoud, zowel online als offline. Eigenlijk kun je als adverteerder niet meer zonder de inzet van branded content in je communicatiemix. Het is echter wel belangrijk om te weten hoe je deze vorm van adverteren moet inzetten. Tijdens het Branded Content Event komen genoeg cases aan bod, in verschillende vormen en branches, die in ieder geval al als inspiratie kunnen dienen. Daarnaast wordt ingegaan op de toekomstvisie. Wat gaat er gebeuren in de mediawereld en hoe gaan we daar mee om? Kortom, ik denk dat het een veelzijdige dag wordt met verschillende invalshoeken van sprekers vanuit zowel de media, marketing, research, als de adverteerders kant.

Wat mogen mensen zeker niet missen op deze dag? Naar welke sessie moeten de mensen zeker gaan? En waarom juist deze?
Allereerst mag men de opening sessie van keynote speaker Andrew Davis niet missen. Hij gaat ons vertellen, en waarschijnlijk doen verbazen, hoe slimme merken hun ‘content’ hebben omgetoverd in daadwerkelijke producten (en niet meer alleen een ‘onderdeel’ van een campagne of marketingcommunicatie). Ik ben zelf ook benieuwd naar zijn visie, acht hij dit mogelijk of wellicht zelfs noodzakelijk voor alle merken in de toekomst? Daarnaast ook de sessie over storytelling van Huibert Jan Bouma. Net als contentmarketing is de term storytelling tegenwoordig ook een hype die je veelvuldig voorbij ziet komen. Bouma gaat in zijn sessie in op de noodzaak van storytelling voor branded content. En als dit dan een essentieel onderdeel is van branded content, hoe weet men dan eigenlijk of het werkt? Hiervoor zal men naar mijn sessie ‘Realiseer effect met je branded content, nu en in de toekomst’ komen kijken. Ik zal hier ingaan op hoe je effectiviteit van branded content kan meten, en bovendien aan de hand van een mooie uitgebreide praktijkcase van McDonald’s laten zien wat je met branded content kunt bereiken voor je merk.

Welke sessies gaat u zelf bezoeken?
Naast de sessies van Andrew Davis en Huibert Jan Bouma, ben ik met name getriggerd om in de tweede parallelsessie ronde, de sessie van Rens Bosma ‘Hi the pick up’ te bezoeken. Dit met name vanwege mijn persoonlijke affiniteit met muziek en het vernieuwende karakter van deze content case. De integratie van merken in muziek wordt al veel toegepast, maar is eigenlijk nog onderbelicht. Alhoewel ik moet zeggen dat de sessie van Scott Ferris van Microsoft over branded content creatie via verschillende schermen ook erg interessant klinkt, met name vanwege de relevantie van multiscreens in onze huidige maatschappij, zo twitteren wij bijvoorbeeld al tijdens het kijken naar tv-programma's. Deze mogelijkheden tot content creatie zullen in de nabije toekomst nog verder ontwikkeld gaan worden. Aangezien deze sessies parallel lopen aan elkaar, zal ik die dag toch moeten kiezen.

Wanneer is de dag voor u geslaagd?
Voor mij persoonlijk is de dag van het Branded Content Event geslaagd als ik goede inspiratie op kan doen uit de andere sessies. Het programma is erg divers, met interessante sprekers, dus dat moet volgens mij wel lukken. Daarnaast wil ik met mijn verhaal ook anderen inspireren, en met name laten zien dat je met branded content daadwerkelijk effecten kunt realiseren voor je merk, en dat de inzet van deze reclamevorm daarmee gelijkwaardig kan worden beschouwd aan (traditionele) advertising. Ik ben benieuwd naar de verhalen van anderen en kijk uit naar het event!

Event informatie
Datum: 29 januari 2015
Locatie: DeFabrique, Utrecht
Prijs: Normaal: € 395,- ; korting: € 295,-
Korting voor: MarketingTribune abonnees en bezoekers voorgaande edities
Aanmelden? Ga dan naar http://brandedcontentevent.nl/aanmelden.

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken