CMI lanceert content platform voor starters

CMI lanceert content platform voor starters
  • Content
  • 12 dec 2014 @ 10:59
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • TrendsBranded content

Het Amerikaanse Content Marketing Institute lanceert Content Inc. , een nieuw platform voor ondernemers die starten of willen groeien. De gedachte achter Content Inc. is eenvoudig: kleinere bedrijven moeten minder denken vanuit een product-first mentaliteit, maar vanuit een content-first missie. Content marketing expert Joe Pulizzi legt op de site uit: Het CMI helpt vooral marketeers van grote bedrijven bij hun complexe content uitdagingen. Dat blijft ook zo. Maar ook duizenden kleinere bedrijven vroegen ons om hulp, en we willen ook hen niet in de kou laten staan.’

‘Slimmeriken passen zich aan de wereld aan. Dommeriken blijven maar proberen de wereld aan zichzelf aan te passen. Daarom hangt alle vooruitgang af van de dommeriken’, aldus George Bernard Shaw. Het verhaal van David en Goliath kwam nooit bij Pulizzi binnen , zo meldt Pulizzi op de site van Content Marketing Strategy, ‘tot dat ik de versie van Malcolm Gladwell las. Laten we eerst eens beter naar Goliath kijken.’

Langzame reus
Volgens Gladwell was Goliath een echte reus, die ook buitengewoon langzaam bewoog. Pulizzi: ‘Bovendien woog zijn gevechtstenue 100 kilo. Medische experts denken dat Goliath leed aan acromegalie, een onbalans van zijn hormonen, die ervoor zorgt dat mensen abnormaal kunnen groeien. Als dat zo was, was de visie van Goliath waarschijnlijk ook uit balans. Hoe zit het dan met David? Ja, David was klein van postuur, maar hij was een geoefend slingeraar en kon grote dieren van grote afstand raken. David stond licht op zijn voeten en kon onverwacht op zijn doel afgaan en een aanval van verre winnen. Jarenlang is de mensheid wijsgemaakt dat David, de underdog, de huizenhoge favoriet Goliath had verslagen door de steun van God. In feite was Goliath kansloos. God hielp David een betere strategie te kiezen. Eigenlijk was het gevecht al voorbij voordat het was begonnen.’

Start-ups met een droom
David won omdat hij een heel ander spel speelde dan Goliath. Als David Goliath in een traditioneel een een-op-een gevecht tussen twee strijders had bevochten, had hij verloren. Pulizzi: ‘Dit precies gebeurt met bijna elke ondernemer die een droom heeft. Of ze nu zelfstartend zijn of gefinancierd worden, de kleinere ondernemer kan letterlijk niet op tegen de grote bedrijven waarmee ze concurreren. Om te slagen moeten start-ups en kleine ondernemers dus een ander spel spelen. Als zij tegen grotere bedrijven moeten opboksen volgens de regels van het spel van de grote bedrijven, gaan ze het zeker niet redden. Bij het Content Marketing Institute geloven we dat er buiten duizenden Davids rondlopen die succesvol willen en kunnen zijn… ze hebben alleen een beetje begeleiding nodig.’

Platform Content Inc. in fases
Start- ups beginnen de eerste dagen, maanden en misschien jaren met de opbouw van een loyale groep volgers. Pulizzi: ‘Wanneer je je eerst concentreert op het krijgen van volgers, en pas daarna je producten en diensten definieert, kun je als ondernemer de regels van het spel veranderen – net als David – en daarmee de kans op financieel en persoonlijk succes behoorlijk vergroten.
We lanceren Content Inc. in vier fasen. De eerste fase begint vandaag, met mijn podcast. Die heet - hoe raad je het - Content Inc. Die podcast krijg je twee keer per week en duurt minder dan 10 minuten. Elke podcast geeft je één tip die kan helpen om je business te laten groeien. We hebben al een aantal podcasts gemaakt. Je kunt ze hier bekijken en je via iTunes abonneren om telkens de nieuwste podcasts te ontvangen. De tweede fase van Content Inc. wordt een digitaal platform, onder de site van CMI. Hier krijg je elke week een aantal artikelen van mijzelf en een aantal gezaghebbende experts en ondernemers over hoe je je een Content Inc. benadering van jouw business eigen maakt.’

Derde en vierde fase
In de derde fase wordt het nieuwe boek, ook al met de titel Content Inc., van Pulizzi uitgegeven. Het boek verschijnt augustus 2015 wordt uitgegeven en geeft een inkijkje in snelgroeiende ondernemingen die met content zijn gestart. Pulizzi: ‘Dat zijn non-media (of niet alleen media) merken die hun leven als content engines zijn begonnen. Het boek onderzoekt of start-ups zich eerst kunnen of moeten concentreren op content (en het daaraan gekoppelde doelgroeponderzoek en -ontwikkeling) en pas daarna op hun non-content aanbod. Brian Clark bij voorbeeld begon zijn business, Copyblogger, als blog over de kracht van het geschreven woord, maar hij heeft daarna vanuit die content een succesvolle content marketing software en web-hosting business opgezet.
De vierde en laatste fase wordt een eendaags Content Inc. event, op 11 september in Cleveland.’
Pulizzi benadrukt tot slot dat het CMI platform niet verandert: ‘We houden nog steeds van al die bedrijfsmarketeers die hulp genoeg kunnen gebruiken bij content marketing integratie, cultuurverandering en metingen. Content Inc. is ons nieuwe zusje, en we zijn blij dat ze er komt om CMI te helpen bij de content marketing revolutie.’
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken