Contentmarketing past ook bij personeelswerving

Contentmarketing past ook bij personeelswerving
  • Content
  • 17 dec 2014 @ 10:10
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • LeadsTrendsBranded content

Contentmarketeers creëren meestal alleen content die is gericht op klanten en zij die het kunnen worden. Dat moeten ze volgens Tracy Gold vooral blijven doen: het helpt een bedrijf om te groeien. ‘Maar als je groeit, wie doet dan het extra werk? Vergeet niet dat er nog een belangrijke doelgroep voor content marketing is: toekomstige collega’s. Als je content marketing inzet bij je personeelswerving, kun je – als je klantgerichte contentmarketing goed werkt – meer mensen inhuren om je groei met gemak de baas te kunnen’, aldus marketeer Gold op de site van het Content Markering Institute.

Vooral als je in een branche zit waar om talenten wordt gevochten, kan content marketing het verschil maken. Gold geeft negen stappen om content marketing voor personeelswerving in te zetten:

1. Werk samen met HR
Zet je oren open om te weten om welke vacatures jouw bedrijf zit te springen. Vraag HR wat voor soort mensen ze op korte en lange termijn nodig hebben. Een van mijn klanten, SmartLogic, maakt content gericht op softwareontwikkelaars, ook al zijn er geen actuele vacatures. Wanneer ze daadwerkelijk iemand willen aannemen, zijn ze al bij goede kandidaten op de radar. Hoe beter je doelgroep op de hoogte is van je bestaan, hoe waarschijnlijker jouw toekomstige personeelswerving de juiste mensen bereikt.

2. Neem personeelswerving op in je content marketing strategie
CMI’s onderzoek toont aan dat marketeers die hun strategie vastleggen effectiever zijn. Zorg dat personeelswerving daar onderdeel van is. Vaak kan de content die je maakt voor klanten ook toekomstige werknemers aanspreken. Als je deze beide opties in één strategie onderbrengt, weet je zeker dat je geen dubbel werk doet.

3. Identificeer je potentiële werknemers
Je zult een verkoopmedewerker en een ontwikkelaar niet met dezelfde content en dezelfde distributie bereiken. Werk samen met HR om het soort mensen te identificeren die jouw bedrijf het hardst nodig heeft en hoe je die kunt bereiken.

4. Werk samen met collega’s
Als je een B2B marketeer bent, werk je waarschijnlijk met de experts op het onderwerp om content te maken voor je toekomstige klanten. Voor het maken van content voor toekomstige werknemers kun je hetzelfde proces – werken met bestaande collega’s – gebruiken.
Voor B2C marketeers is het misschien nieuw om experts in te schakelen voor het maken van content. Werk met je afdelingshoofden om een strategie te ontwikkelen die de juiste sollicitanten bereikt. De steun van hun bazen maakt het een stuk makkelijker om toegang te krijgen tot de interne specialisten.

5. Draag de visie van je bedrijf uit
Toekomstige werknemers willen weten waarom werken voor jouw bedrijf zinvol en interessant is. Jouw content marketing kan dat laten zien. General Electric’s #SpringBreakIt Campagne bij voorbeeld, die voorwerpen uit het dagelijks leven onderwierp aan geavanceerd materiaalonderzoek, bereikten niet alleen veel consumenten, maar ook toekomstige werknemers. GE’s woordvoerder Katrina Craigwell legde uit dat de campagne zowel voor gespreksstof zorgde bij klanten als bij sollicitanten. De video’s werden even vaak door ingenieurs en leken aangeklikt.

6. Draag het leven van alledag uit
Jouw content marketing kan laten zien hoe het leven van alledag eruit ziet bij jouw bedrijf. Een voorbeeld is het bereik van LinkedIn voor zijn Bring in Your Parents Day programma. LinkedIn maakte van een intern initiatief een wereldwijd programma waar elk bedrijf op kan inhaken. Het programma zorgde niet alleen voor publiciteit voor LinkedIn in het algemeen, potentiële werknemers konden er ook iets van de bedrijfscultuur bij LinkedIn aan aflezen.

7. Val niet het verkeerde publiek lastig met berichten over banen
Het meest algemene – en vervelende – gebruik van content marketing bij personeelswerving vind ik wel dat bedrijven hun social media kanalen volplempen met berichten over banen. Als je een klein bedrijf hebt en je hebt eens in de zoveel maanden een vacature, is het natuurlijk prima om ook je social media te gebruiken. Daarmee laat je zien dat je bedrijf groeit. Maar bij grotere bedrijven die regelmatig mensen aannemen kunnen die posts voor banen de andere content al snel overvleugelen; dan lijkt je Twitteraccount zo weggelopen van Monsterboard. Ik heb er veel in die val zien trappen. Doe het dus niet, maar plaats op je social media content die een grote groep mensen aanspreekt en laat zien waarom het een goed idee is om bij je bedrijf te werken. Het carpoolbedrijf Lyft plaatst op zijn Facebook pagina content voor chauffeurs en klanten (meerijders). Ze deelden een post waarin een van hun chauffeurs vertelt hoe het is om voor Lyft te rijden. Zo’n post spreekt meerijders aan maar bevat ook waardevolle informatie voor potentiële chauffeurs. Op hun website heeft Lyft een prominente pagina alleen voor potentiële chauffeurs. Zo dient Lyft’s content marketing als instrument voor personeelswerving zonder dat het de social media kanalen teveel belast.

8. Leer je team waar vragen over banen naartoe moeten
Mijn klanten krijgen vaak boodschappen en commentaar over banen op hun social media pagina’s. Mensen vragen of er vacatures zijn, of baan X ook op een andere locatie beschikbaar is, wat baan Y betaalt – noem maar op. Iemand stuurde eens verschillende Facebook berichten waarom juist zij perfect was voor een baan. Hoewel berichten als deze laten zien dat je content marketing werkt bij personeelswerving, kunnen de meeste social media managers waarschijnlijk geen job specifieke vragen beantwoorden. Zorg dus dat je social media managers weten waar ze mensen heen moeten sturen als ze vragen hebben. Dat zou een gedetailleerde loopbaanpagina kunnen zijn of een e-mail adres van iemand op HR.

9. Meet je resultaten
Natuurlijk moet je – net zoals bij elke marketing campagne - de resultaten van je werk meten. Als je werkt met sollicitatieformulieren op je site, laat je analytics software dan deze conversie en hun bronnen traceren. Als jouw sollicitanten zoals bij veel bedrijven van alle kanten op je afkomen– email, LinkedIn, headhunters – moet je een minder technische oplossing kiezen. Werk samen met HR om uit te vinden waar de beste – niet de meeste – sollicitanten vandaan komen. Zij kunnen geschikte kandidaten gewoon vragen waar ze de informatie over de baan vandaan hebben. Misschien niet de meest betrouwbare methode, maar weet jij een betere? Het geeft je in elk geval een eerste houvast.( Bron: Content Marketing Institute)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken