De 10 meest voorkomende SEO valkuilen

De 10 meest voorkomende SEO valkuilen
  • Content
  • 23 dec 2014 @ 12:01
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Branded contentE-marketingZoekmachineMarketing

Zo’n 20 jaar geleden was internet bij de meeste bedrijven nog niet echt in beeld. Nu heeft elk bedrijf een website. Arnie Keunn zegt op de site van het Content Marketing Institute: ‘Geloof het of niet: elke minuut worden er 571 nieuwe websites gebouwd. En omdat de meeste branches steeds competitiever worden, voelen steeds meer bedrijven zich genoodzaakt om de online beleving voor hun doelgroepen te optimaliseren, en ervoor te zorgen dat hun content door zoekmachines makkelijk vindbaar is.’ Toch zijn er ook valkuilen volgens Kuenn.

Arnie Kuenn is CEO bij Vertical Measures, een contentmarketing bureau met de focus op meer traffic, meer leads en meer business voor hun klanten. In 2014 is hij uitgeroepen tot Interactive Person of the Year in Arizona. ‘Toen bedrijven hun eerste websites online zetten, hadden de meeste geen idee hoe Search Engine Optimalisation werkte. En veel hebben daar verkeerde tips en tactieken voor gekregen. Daardoor vielen ze keer op keer in dezelfde valkuilen, zodat ze niet de gewenste zoek status en daarmee traffic opleverde.’ Kuenn geeft tien van de meest voorkomende valkuilen aan:

1. Onbedoelde duplicate content
De meesten van ons weten wel dat je duplicate content online echt niet wilt. Maar wist je ook dat de meeste duplicate content onbedoeld is? Helaas houden de meeste zoekmachines geen rekening met je bedoelingen als ze sites ranken, en dus is het nodig om duplicate content te identificeren en te bewerken. Onbedoelde duplicate content ontstaat op verschillende manieren – beveiligde HTTPS pagina’s, URL parameters, en CMS templates. Gelukkig zijn er verschillende tools om duplicate content te detecteren, zoals Screaming Frog, Link Sleuth, and Moz Crawl Test. Wanneer die duplicate content vaststellen, moet je beslissen hoe je zoekmachines wilt laten weten dat ze bepaalde duplicate pagina’s niet moeten indexeren, bijvoorbeeld door Noindex, Nofollow, of rel=canonical tags.

2. Slechte backlinks
Koppelingen maken is natuurlijk een belangrijk onderdeel van SEO. Maar niet alle links zijn goede links. Slechte links, zoals links van onbelangrijke pagina’s, linklijsten en ‘spam’ sites doen je zoekmachine ranking meer kwaad dan goed..
Om slechte terugkoppelingen te herstellen moet je je backlink data verzamelen met Open Site Explorer of MajesticSEO en de links verwijderen die je raar voorkomen. Dat is een flinke klus: er gaat nogal wat werk zitten in het opsporen en het vragen aan webmasters om links van hun site te halen. Maar het is noodzakelijk om jouw zoekmachine ranking en je geloofwaardigheid in de ogen van Google hoog te houden. Gebruik ook Google’s link disavow tool om Google te laten weten dat ze sommige links links moeten laten liggen als ze jouw site ranken.

3. Over-optimalisatie en kannibalisatie van keywords
Misschien vind je het een goed idee om jouw keywords op elke pagina te laten terugkomen. Maar het kan schadelijk zijn voor je SEO strategie. Bedenk dat zoekmachines een query gebruiken om de meest relevante pagina weer te geven. Als je verschillende pagina’s met het zelfde keyword ‘optimaliseert’, laat je het aan de zoekmachine over om te bepalen welke pagina ze aan de gebruikers laten zien. Over-optimalisatie en kannibalisatie kun je tegengaan door een duidelijke canon voor je SEO strategie op te stellen, waarmee je keywords duidelijk aan een gecanoniseerde pagina toewijst. Dat is een duidelijk signaal aan zoekmachines welke pagina het belangrijkst is. Die zal dus getoond worden, wat ook prettiger is voor de gebruiker.

4. Koppen en subkoppen
Koppen – en het taggen daarvan – zijn om meer dan een reden belangrijk: ze helpen bij het ranken van de pagina, de kop wordt direct getoond in de zoekmachineresultaten (SERP) en de kop is zichtbaar wanneer de pagina in social media wordt gedeeld.
Toch worden ook hier de nodige fouten gemaakt:
• Te lang: Zoekmachines displayen alleen de eerste ongeveer 60 tekens van een getagde kop. Als die dus langer is wordt hij afgesneden.
• Te kort: Je wilt natuurlijk dat je kop in zijn geheel gedisplayd wordt. Maar je wilt zeker ook de maximale tekstruimte gebruiken.
• Onbelangrijke/verspilde ruimte: Woorden gebruiken als ‘home’ of je domeinnaam is zonde van de ruimte. Geef binnen het maximaal aantal tekens liever de belangrijkste informatie, of het keyword voor die specifieke pagina.

5. Meta beschrijvingen
Net zo als getagde kop wordt ook de meta beschrijving van de pagina weergegeven op de zoekresultatenpagina. Helaas hebben veel pagina’s slecht geschreven metabeschrijvingen vol met keywords of – nog erger – helemaal geen metabeschrijving.
Een goede metabeschrijving helpt de lezer, en legt in het kort uit waar de pagina over gaat. Hij moet het belangrijkste keyword bevatten, en vooral de lezer aanspreken.

6. Optimalisatie van beeldmateriaal
Het optimaliseren van beeld is ook een belangrijk deel van de SEO strategie. Anders dan tekst, kunnen zoekmachines beeldmateriaal niet lezen, en dus zijn ze praktisch niet te indexeren. Als je het goed wilt doen moet je dus de metadata van beeldmateriaal optimalseren met relevante keywords en tekst:
• Een alt tag is de tekst die verschijnt wanneer het beeld niet kan worden weergegeven vanwege een slechte internetverbinding. De alt tag vertelt dan wat het beeld voorstelt.
• Een beeld tags is de tekst die verschijnt wanneer de gebruiker over het beeld scrollt. Hij geeft aanvullende contextuele informatie.
• Bestandsnamen geven nog meer context – en wel: de relatie van het beeldmateriaal tot de overige content op de pagina.

7. Pagina laadtijd
De tijd die je pagina erover doet om te laden is een van de 200 factoren die Google gebruikt. Bovendien is de laadtijd van je pagina een van de belangrijkste gebruikerscriteria: als die er te lang over doet, haken je gebruikers af.
Er zijn veel manieren om je pagina-laadtijd te optimaliseren, zoals het gebruik van niet te zwaar beeld, het vermijden van onnodige plug-ins, CSS, en HTML, en het reduceren van doorverwijzingen.

8. Belabberde content
Magere content en/of minachting van de lezer zijn misschien wel de meest gemaakte fouten. Schrijf meer en beter. Beantwoord de vragen van je gebruikers met nuttige data, tips en visuals. Google doet zijn best om resultaten te negeren waar gebruikers niets aan hebben. Dat kun je makkelijk tegengaan door altijd je doelgroep in je achterhoofd te houden wanneer je content maakt en publiceert.

9. Onduidelijke keywords
Een keyword in de title tag moet slaan op de kop, de pagina URL, de body content of beeldmateriaal. Je kunt je pagina aanmerkelijk verbeteren door strategische tekstlinks en betere content en een goed gebruik van tags.

10. Indexeerproblemen
Als je pagina niet geïndexeerd kan worden, komt hij niet in de zoekmachineresultaten. Zo simpel is het. Indexeerproblemen kunnen overal vandaan komen: geblokkeerde of ontbrekende pagina’s, gebroken koppelingen en doorverwijzingen. Als een zoekmachine al niet bij je pagina kan komen, kunnen je gebruikers het al helemaal niet.
Daarom is het cruciaal om elke pagina goed te monitoren. Je straf: een groter aantal bounces en minder traffic.

Kuenn tot slot: ‘Elk van deze 10 valkuilen kan resulteren in een lagere paginaranking en slechte ervaringen bij je gebruikers. Van onbedoelde duplicate content en slechte terugverwijzingen tot en met een langzame pagina-upload en beroerde content, je kunt het allemaal herstellen. Als je deze valkuilen weet te vermijden, is je website op weg naar de top in zoekmachineresultaten. (Bron: CMI)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken